Ännu tydligare förklaring
"Utifrån det jag läst på Rollspels- och Skräckspelskonferenserna är det snarast så att Vampirespelarna måste ta skydd för dig."
Moteld funkar alltid. /images/icons/wink.gif
"Jag har inte haft särskilt mycket förväntan om att du ska känna till hur andra spelar Vampire och efter att ha läst dina inlägg här så har jag det definitivt inte. Däremot verkar du själv ha förväntningar om att du ska känna till det eftersom du ju skriver om det."
Vad jag menar är att om folk säger att de spelar Vampire men inte talar om vilka modifikationer de gör så har jag faktiskt ingenting annat att utgå ifrån än vad som står i regelböcker, moduler och på White Wolfs hemsida.
Så spelar ni inte Vampire enligt Vampires regelmoduler,
tala om det så håller jag käft om det och fortsätter att klaga på Vampires regelböcker och den rollspelsmetodik som där framförs.
"Det ”inkorrekta” spelandet är för övrigt, såvitt jag vet, inget som vare sig regelböcker eller annat rekommenderar så hur du kunnat hitta det i de officiella rekommendationerna är ju lite konstigt."
Satslsogik och mängdlära, min vän. Om rekommendationerna och författaranvisningarna nämner A som korrekt, och utfall X inte tillhör mängden A, vilken mängd tillhör X i så fall? Just det - mängden "inte A". Vad är "inkorrekt spelande"? Just det - "inte korrekt spelande".
I det här kan man förstås lägga in hur många negativa associationer som helst, men faktum är att jag inte menar något annat än "inte spela Vampire så som White Wolf/Mark Rein*Hagens vision var".
Orsaken till att jag gör den distinktionen är inte heller i negativt syfte (snarare tvärtom), utan enbart för att jag och andra ska vara medvetna om huruvida vi rör oss på gemensam mark (det som White Wolf skrivit) eller inte (dvs egna påhitt). Det har ingenting med att göra att peka finger och säga "haha, ni har fel", utan enbart att avgöra huruvida vi står på något gemensamt underlag eller inte. Jag är som sagt var inte klärvojant eller telepat, och kan därför inte avgöra att ni inte utgår från White Wolfs produkt om ni inte gör det.
Speciellt inte om ni säger att ni spelar Vampire, och därmed antyder att ni faktiskt håller er till White Wolfs officiella utgivning.
"SKIN69 skrev att ”Vampire är för låssasintelektuella svartrockare och deprimerade synthare...” och du skrev att helt och fullt ställer dig bakom åsikten ifråga."
Det här är vad jag skrev, ord för ord:
<blockquote>
"Måhända, men faktum är att jag ställer mig helt och fullt bakom den bakomliggande åsikten. Jag håller med om att det var lite oschysst ventilerat gentemot en nybörjare, men det hjälper inte: jag tycker fortfarande illa om Vampire. Speciellt som nybörjarspel - vare sig värld (för mycket att hålla reda på) eller regler (för luddiga) är lämpliga för nybörjare."</blockquote>
Vad jag menar med detta är precis vad jag säger här ovanför: 1) "Vampire är inte ett bra nybörjarspel." 2) "Jag tycker illa om Vampire över huvud taget." 3) "SKIN69 uttryckte sig oartigt/klumpigt/förolämpande."
Dessa tre satser är exakt vad jag menade med mitt uttalande
och ingenting annat. Vare sig mer eller mindre. Det är tredje gången jag förklarar det. Om det inte går in nu så måste det föreligga vajsing i ditt modem - jag vill helst inte förolämpa dig genom att fråga om du har synproblem eller språkproblem, så jag antar kallt att du har problem med uppkopplingen eftersom det jag skriver inte når fram till din skärm.
"Min fråga är fortfarande: Vad gör det som gör det första fallet till mer konst än det andra?"
Återigen satslogik. Fråga dig själv: i vilket fall är det lättast att vara superhjälte? Fall A) rollpersonerna har superstyrka, kan bli osynliga, påverka andras sinnen och vara supersnabba. Fall B) Rollpersonerna har ingen av ovanstående egenskaper.
Vi har två rollspel på bordet. Det ena innehåller rollpersoner med superstyrka, osynlighet, sinnespåverkande jox och supersnabbhet. Det andra innehåller det inte. Vilket av de båda rollspelen passar bäst in på Fall A respektive Fall B?
Ser du vart jag vill komma?
Vampire har en kasse superförmågor som gör superhjältande bra mycket lättare. Det är bra mycket lättare att vara hjälte om man har hjälteförmågor. Västmark har inte dessa superhjälteförmågor. En armborstskäkta dödar en riddare lika effektivt som en bonde, till skillnad från i Vampire där man kan ta i med en fälthaubits utan att det sabbar annat än den svarta långrocken.
"Och eftersom jag överhuvudtaget inte nämnt något om min musiksmak så förstår jag inte vad du gläfser om."
Tja, du kan ju titta lite högre upp i ditt eget meddelande och se vad du själv skriver, nämligen:
<blockquote>
"Eftersom du nu påstår dig utgå från reglerna så känns det befogat att fråga dig var i regelhäftet du hittar avsnittet om Vampirespelarnas musiksmak."</blockquote>
Jag har inte infört några begränsingar på tillåten musiksmak eller ens förutsatt att någon har haft någon musiksmak eller rackat ner på den. Du förutsätter att jag har gjort det (två gånger, till och med) trots att jag förklarat två gånger (tre nu) vad jag menar. Eftersom det tydligen inte går in får jag förklara en tredje gång: jag bryr mig inte om din musiksmak, Vampire-spelares musiksmak eller George W Bush musiksmak. Du får vara synthare, gåffare, påvvermetallare, döff-metallare, hipphoppare eller gammeldansare om du vill. Jag bryr mig inte. Musiksmaken har nada att göra med Vampire - jag tycker illa om Vampire i alla fall.
Kan jag bli tydligare?
Ett tips: vill du dra den här diskussionen vidare så gör det i epost. Vi är snubblande nära personangrepp just nu, och det bör vi nog inte störa forumet med.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>