Nekromanti Informationssökning

swazze

Swordsman
Är det någon som har en bra förklaring varför inte Informationssökning finns som uppväxtfärdighet hos exempelvis meddelklassen. Det är ju en av de mer använda färdigheterna i dagens skola så och dess användning lär väll inte minska.

ripperdoc

Myrmidon
_Det_ är iaf något jag klassar som en bugg. Över huvud taget tycker jag att uppväxtfärdigheterna och uppväxterna i allmänhet behöver en liten översyn. Kanske något att skriva om ngn gång.

/RipperDoc

nomardiculdacar

Warrior
Självförhärligande

Lite för få enheter på skola... Räcker för att träna upp två färdigheter till 10 ;)Jag törs påstå att jag talar engelska flytande(Nivå 14), och spanska hyfsat (nivå 8-10 skulle jag säga). I N2 skulle jag suga i alla andra ämnen, vilket så inte är fallet.Fast om N2-skolan håller samma klass som resten av världen är det nog inte så konstigt om barnen inte lär.Jag var f.ö. och såg Lilja 4-ever idag. Som någon på forumet sade så är det var mans plikt, gå och se!

swazze

Swordsman
Exakt. Uppväxt-blaha blaha suger. Särskilt skolgrejorna...

Menar du att det behöver en översyn eller det ska bort helt.

Jag tycker det ska vara kvar(men tittas över) för det är vissa som spelar lite ungre karaktärer och man lär ju sig konstigt nog någonting mellan 0-18 år.

DAKRilla

Hero
Re: Självförhärligande

Håller med om att det är ytterst underligt att man bara kan vara bra i några ämnen. Personligen så skulle jag vilja ett skolsystem som påminner mer om sysselsättningsperioden Universitetsstudier.

Till exempel så skulle man ha framgångsslag baserat på Psy, Bil och Vil. (Man slår dessa med de grundegenskaper man slår fram, inte de som är modifierade av åldern)
Framgångsrikt = 20-30 skolenheter, 10 valfria
Lyckad = 10-20 skolenheter, 20 valfria
Misslyckad = 10 skolenheter, 20-30 valfira
(dessa siffror bör ses över)

Ett framgångsrikt slag kanske skulle innebära att ett av slagen på uppväxttabellerna slås påuniversitetsstudier istället.

Observera även att detta endast är för medelklass och uppåt.

Helvete! Brandövning på skolan! Måste iväg... *morr*

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag tycker det ska vara kvar(men tittas över) för det är vissa som spelar lite ungre karaktärer och man lär ju sig konstigt nog någonting mellan 0-18 år.

Oh yeah.

I min pågående kampanj så startade karaktärerna vid den sköra åldern av 15.

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Självförhärligande

Jag förstår vad du siktar på, lite granna som dvärgarnas grundskolning i Eon.
Låter fullständigt vettigt.

Men några saker bör du dock tänka på.

om man är misslyckad så får man lika mycket enheter, men mer valfrihet att spendera dom /images/icons/crazy.gif.

Dässutom så vill jag argumentera för att man får sammanlagt mindre enheter om man kör i skolan.

Nu tycker alla Men va fan, man lägger ju tiden på annat istället!.. juh !
Då säger jag att även om man har misslyckats i skolan så har man fortfarande försökt att klara sig. Detta innebär borttappad tid.

Sen kan man olika snabbt inse att man kanske ska göra någonting annat än gå i skolan, men det är en annan femma.

/Naug

DAKRilla

Hero
Uppväxt m.m. [OT]

"Jag förstår vad du siktar på, lite granna som dvärgarnas grundskolning i Eon."

Just precis. Fast där får man ju ett bestämt antal enheter per färdighet, men det tappar som meningen då man inte har några varierande baschanser i NeoTech 2.

"Då säger jag att även om man har misslyckats i skolan så har man fortfarande försökt att klara sig. Detta innebär borttappad tid."

Att lyckas bra i skolan innebär borttappad fritid (pluggning inför prov, läxor), därav färre uppväxtfärdigheter, eller rättare sagt att de har omvandlas till skolenheter. Om man däremot inte ens försöker i skolan så försöker man knappast inte anstränga sej hemma heller, därav omvandlas inga uppväxtenheter till skolenheter. Jag skrev dessutom att "dessa siffror bör ses över", så jag är fullt medveten om det bör göras. Jag bara slängde fram dem för att få någon form av en riktlinje.

Och med de Valfria enheterna menade jag Uppväxtenheterna. Ett litet misstag, som jag ursäktar mej för.

Personligen så tycker jag att en stor del av karaktärsgenereringen är aningen knasig. Det är inte fel på själva systemet, utan det är bara några saker som borde justeras. T.ex. uppväxten samt alla händelsetabeller, men även tabellerna till för- och nackdelar.

Fördelarna gör att man bli hiskeligt bra på några saker, lättlärda med andra ord. Visserligen så finns ju ett ordspråk som lyder: Alla är bra på något. Men jag tror att bra inte kräver att man är lättlärd, utan träning (Träning ger färdighet, ni vet).

Nackdelarna gör, som någon tidigare sagt, att samtliga rollpersoner blir missfoster eller i bästa fall bara väldigt udda, på ett negativt sätt. Se på folket omkring er! Då märker ni att det inte riktigt är så.

Händelsetabellerna är nog det värsta. Om det inte gör så att karaktären måste välja en ny sysselsättning hela tiden trots att framgångsslagen lyckats eller t.o.m. blivit framgångsrika, så blir man stormrik och mer känd än Gud. De är ofta för extrema alltså.

Någon gång ska jag sätta mej ner och försöka göra något bättre av detta, så om någon annan har förslag så är de varmt välkomna.

[ändring]
Detta börjar även bli väldigt Off Topic, så jag lägger till det i rubriken.
[/ändring]

DAKRilla

Hero
Re: Uppväxt m.m. [OT]

Jag vet. Men det är bata många resultat i dessa. De är fortfarande rätt så extrema och tenderar på att göra samtilga karaktärer till miljonärer. Jag har inte begrundat dem så noga, men jag tror nog att de är mindre extrema än i grundboken.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
modifikation av sysselsättningsperioder?[ot]

En idé som jag fick för ungefär 45 sekunder sedan, vilket innebär att jag inte har tänkt igenom den ett smack.

Principen är som så att när man åldras och blir gammal så blir man sämre och sämre på att lära sig saker och ting.
Alltså är det kanske lite udda en sysselsättningsperiod när en snubbe är 50 och en snubbe som är 18 lär sig lika mycket lika snabbt.

Min idé är att man på någotvis låter sysselsättningsperioder ta längre tid desto äldre man blir.

bu eller bä ?

/Naug

DAKRilla

Hero
Re: modifikation av sysselsättningsperioder?[ot]

Frågan är om det är nödvändigt. Men jämfört med verkligheten så är det ju faktiskt så. Och då det handlar om karaktärsgenerering så gör det ju inte särskilt mycket med en massa extra regler eftersom det inte segar ner spelet senare.

En enkel lösning på detta (så att man slipper modifiera antalet enheter o.s.v.) skulle kunna vara att man helt enkelt ökar tidsåtgången. Men det är ju inte helt realistiskt, för då borde man kanske även få mer pengar. Men man kan ju inte få allt, inte sant?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Seg gubbjävel :-) [edited]

Det var ett bra förslag, men du missar dock en sak. Man får göra tre sysselsättningsperioder i NeoTech, och om vi säger att varje sysselsättningsperiod tar sex år (vilket de ofta inte gör, 2-4 år är vanligare) - så kommer man ut som 36-åring.
Den blir nog inte så användbar. Men det var ett smart förslag. En regelteknisk uppbackning på detta är ju att psyke sjunker när man börjar åldras, och då får man svårare att lära sig nya saker.

[edited]

Men så kan man tänka så här, något felaktigt, men ändå:
När man får högre färdigheter så blir det svårare att höja dem. Efter 10 så kostar det två poäng per enhet, och efter 15 kostar det åtta poäng, och så vidare. Som sagt, något felaktigt, men om inte annat så är det en torftig bortförklaring /images/icons/smile.gif.

nomardiculdacar

Warrior
Re: Seg gubbjävel :-) [edited]

När man får högre färdigheter blir det svårare att höja dem.

...Vilket är jäkligt konstigt, eftersom det som är svårast (IRL) är att lära sig en färdighet från grunden, inte på höga nivåer...