Uppväxt m.m. [OT]
"Jag förstår vad du siktar på, lite granna som dvärgarnas grundskolning i Eon."
Just precis. Fast där får man ju ett bestämt antal enheter per färdighet, men det tappar som meningen då man inte har några varierande baschanser i NeoTech 2.
"Då säger jag att även om man har misslyckats i skolan så har man fortfarande försökt att klara sig. Detta innebär borttappad tid."
Att lyckas bra i skolan innebär borttappad fritid (pluggning inför prov, läxor), därav färre uppväxtfärdigheter, eller rättare sagt att de har omvandlas till skolenheter. Om man däremot inte ens försöker i skolan så försöker man knappast inte anstränga sej hemma heller, därav omvandlas inga uppväxtenheter till skolenheter. Jag skrev dessutom att "dessa siffror bör ses över", så jag är fullt medveten om det bör göras. Jag bara slängde fram dem för att få någon form av en riktlinje.
Och med de Valfria enheterna menade jag Uppväxtenheterna. Ett litet misstag, som jag ursäktar mej för.
Personligen så tycker jag att en stor del av karaktärsgenereringen är aningen knasig. Det är inte fel på själva systemet, utan det är bara några saker som borde justeras. T.ex. uppväxten samt alla händelsetabeller, men även tabellerna till för- och nackdelar.
Fördelarna gör att man bli hiskeligt bra på några saker, lättlärda med andra ord. Visserligen så finns ju ett ordspråk som lyder: Alla är bra på något. Men jag tror att bra inte kräver att man är lättlärd, utan träning (Träning ger färdighet, ni vet).
Nackdelarna gör, som någon tidigare sagt, att samtliga rollpersoner blir missfoster eller i bästa fall bara väldigt udda, på ett negativt sätt. Se på folket omkring er! Då märker ni att det inte riktigt är så.
Händelsetabellerna är nog det värsta. Om det inte gör så att karaktären måste välja en ny sysselsättning hela tiden trots att framgångsslagen lyckats eller t.o.m. blivit framgångsrika, så blir man stormrik och mer känd än Gud. De är ofta för extrema alltså.
Någon gång ska jag sätta mej ner och försöka göra något bättre av detta, så om någon annan har förslag så är de varmt välkomna.
[ändring]
Detta börjar även bli väldigt Off Topic, så jag lägger till det i rubriken.
[/ändring]