Jag är nog inte helt med på att kalla det "infrastruktur", men det här är ungefär vad jag brukar vilja ha med mig:
- Laptop.
- Mobiltelefon som ger internet till laptopen ifall det inte finns i lokalen.
- Bluetoothhögtalare med lite kvalitet, som pallar att fylla ett rum.
- Handouts; brev och sådant mest. Tidningsartiklar. Kanske SLP-bilder om det finns såna att trycka upp.
- Kanske: äventyret jag ska spelleda, om det är ett köpeäventyr.
- Rutade A6-anteckningsblock från Whitelines.
- Bläckpenna, gärna en hyfsat spetsig svart kulspetspenna med låg friktion.
Digitala verktyg:
- Draw.io-ritat flödesschema för äventyrets struktur
- Google Docs-dokument med platsbeskrivningar och SLP-beskrivningar, i sammanfattad och snabbläst form. Och med rubriker såklart, så man kan använda gdocs' navigeringsverktyg för att hoppa snabbt.
- Google Play, dit jag laddat upp musik och sådant.
- Google Keep, där jag för korta, lösryckta anteckningar om vilka val spelarna gör.
- PDF med äventyret, om det är ett köpeäventyr och det finns som PDF
Lokal:
- Ström
- Någonstans att sitta
Tärningar tar jag kanske med mig ifall jag tror att det finns risk för tärningsslag. Det finns det oftast inte. I typ 90% av fallen ligger tärningarna orörda i min väska. Spelledarskärm vägrar jag, av många skäl. Jag spelleder inte rollspel som har mer komplicerade regler än att jag kan hålla hela regelsystemet i huvudet.
Jag har å ena sidan förståelse för frustration med icke datorkunniga spelledare som inte kan hantera tekniken, men när jag spelleder skiter jag ärligt talat i det. Det påverkar inte mitt spelledande. Jag kommer att fortsätta använda laptop tills mina spelare ber mig låta bli. Jag upplever inte teknik som ett störande moment, utan mer som luft eller mat eller, vad jag förstått på vissa, kaffe. Tekniken stressar mig inte; jag blir snarare stressad utan tekniken. Och jag vägrar gå med på att det skulle vara sundare att bli stressad av teknik än motsatsen. Folk får väl ha sin teknofobi i fred, så länge de inte stör min teknofili.
(Sedan får folk tycka vad fan de vill om när jag sitter vid middagsbord och umgås med mina digitala vänner istället för de fysiska människor som råkar ha hamnat vid samma bord. Ofta orkar jag inte med fysiskt umgänge när jag äter; lunch och middag är för mig tid att slappna av och det kan jag inte göra samtidigt som jag umgås)
Jag vill definitivt inte ha något mobilförbud. I min nuvarande Kutulukampanj, där vi kör Tatters of the King, så har mobilerna snarare fungerat som förstärkare - där kollar spelarna snabbt upp lagar och regler, geografi, historia och annat som är relevant för spelandet. Det kanske tillfälligt bryter inlevelsen, men det förstärker den också på lite längre sikt - när vi kan använda autentiska detaljer.
Överhuvudtaget vill jag snarare byta ut FLER fysiska prylar mot digitala, inte färre. Jag har inget behov av någon hittepå-"naturlighet" eller "äkthet". Jag spelar rollspel för att fantisera tillsammans och utforska, inte för att ha någon specifikt ickedigital upplevelse.
(När jag spelleder D&D4e/Essentials så är f.ö. digitala verktyg ett absolut måste. Vem orkar ens hålla reda på traditionella rollspels vansinnigt komplicerade system för initiativ, statuseffekter och fan och hans moster? Inte jag, det är ett som är säkert)
EDIT:
Min minimalistiska lista på fysiska förutsättningar/utrustning:
- En laptop/surfplatta/mobiltelefon
- En strömkälla av något slag; eluttag eller batteribank etc.
- Tillräckligt med utrymme för att förvara varje spelares kropp under spelmötet. Valfri kroppsställning.
- Något sätt att kommunicera med varandra.
Har jag bara det kan jag spelleda rätt bra. Det mesta annat är antingen onödigt eller sånt som mest är bonus/lyx.
Jag ser fram emot att kunna använda telekonferens-utrustning via VR/AR för att rollspela. Mer tech åt folket.