Nekromanti Ingående diskussion, regelmakare emellan

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag, som många andra, pysslar mycket med att göra egna rollspelsvärldar och regler. För att komma någonstans i ett sånt arbete krävs kritik. Kritik på det man själv gör, och att man ser hur andra har gjort, och kritiserar deras verk. Nu låter ju "kritik" väldigt negativt, men det finns faktisk både positiv och negativ kritik. Och nu är det så att jag vill ha ingående diskussioner med andra regelmakare, vilket innebär att vi läser igenom varandras rollspelsidéer, världar, och system, och sedan kommenterar det. Jag upplever att man på det viset får mycket mer gjort. Ni som håller med om det, är välkomna att skicka era idéer, världar, regelsystem och dylikt till mig (dock inga äventyr), så kan jag läsa igenom dem och säga vad jag tycker. Om ni sedan vill, kan jag skicka det jag själv har gjort till er, för kommentarer. Hur låter det?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Är det inte det som vi gör på forumet? /images/icons/crazy.gif
Jaja, jag skickar gärna lite material till dig när jag arbetat lite till på det, jag tycker det är så kul att få kritik! (Konstruktiv)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jovisst diskuteras det regler på forumet, men aldrig särskilt ingående. Det är ju heller inte så att alla (om ens några?) som är med i diskussionen har direkt tillgång till materialet som diskuteras. Och sen ÄR det ju väldigt kul att få kritik, tycker jag med. Så länge den är konstruktiv, som sagt.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lägg ut materialet på forumet, så att alla FÅR tillgång till det. Fast det är klart - det är fasligt svårt att skriva ner regler så att folk verkligen läser dem. Jag har några idéer för att starta en regeldiskussion (eller för all del - en diskussion om kampanjvärlden eller annat spelmaterial)

* Ha en väldefenierad catch ("hook?"), och börja med att presenterad den. Låt oss direkt veta vad du tänkt dig, och vad som gör din spelvärld annorlunda. (dystopiagänget kan säga "brazil!" och alla fattar direkt vad de pratar om, texempel) Har du ingen catch, då kanske din idé inte är värd att satsa på...

* Skriv ryyysligt kortfattat, och fyll ut med spelkonstruktörskommentarer! Om ditt tärningssystem medför några speciella situationer, uppmärksamma oss på det! Det är bättre än att vi andra ska lägga ner tid på att alla dra samma slutsatser och kanske bli förvirrade. Titta på mitt tärningssystem en bit längre ner på forumet. Texten som beskriver hur systemet fungerar är mycket liten, medans jag tar längre tid på mig att beskriva vad som skiljer det från andra system och vad dess styrkor/svagheter är.

* I världsbeskrivningen. Börja med korta texter för översikt. Komplettera med ingående beskrivningar. Om jag skulle guida en rymdvarelse i europa skulle jag inte börja med england och beskiva allt jag vet om det innan jag fortsatte med tyskland/ frankrike osv... Jag skulle börja väldigt kort med eu, andra världskriget, medelhavsländerna, skandinavien, östblocket osv. Beskriv alltså inte allt om reptilfolket Mobodrake innan du börjar med tigerfolket Ezerbial och religionen Colomatris, texempel.

/Rising

"Live and don't learn, that's us!" -Hobbes
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Men om man ska lägga ut materialet i forumet, måste man väl bifoga en fil i inlägget, och det vet jag inte hur man gör.
Dessutom vill jag ha lite koll på vilka som får tag i det, eftersom det ännu inte är klart. Tids nog kommer mitt material kanske ut här på siten, men innan dess vill jag veta vem som har det.
Hur som helst, tack för tipsen, men jag kan bara säga att min egen spelvärld är långt ifrån klar. Det JAG måste bli klar med just nu, är regelsystemet.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det finns en ruta (Jag vill förhandsgranska mitt inlägg och/eller bifoga en fil) som man ska kryssa i och sedan följa beskrivningarna. Du kan ju också bara skriva en html-tagg som länkar till din hemsida och ha alla länkar där.

Att kontrollera vilka som tittar på ens sidor tycker jag är menlöst. Man vill ju ha så många som möjligt, eller? Dessutom är det ofta från okänt håll man får de bästa synpunkterna. Att värna om copyright och liknande tror jag är lönlöst. Eller hade du tänkt tjäna pengar på ditt projekt? Inte jag. Jag tror ändå att rollspelarna här på forumet är ganska hederliga av sig. De föredrar nog att försöka påverka dig att göra ett spel de gillar, än att sno saker från dig och göra ändringarna själva. ;^D

Posta grejerna här, så lovar jag att komma med respons. Säkert många andra oxå.

/Rising

"What fun is it beeing 'cool', if you can't wear a sombrero?"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Aha...så det FANNS en knapp där man kunde bifoga…jag missade visst det. Nä, länka hade jag inte kunnat göra, även fast jag vet hur man gör, för någon hemsida har jag inte skaffat. Än, iaf...men det är väl på gång. Jag är väl för lat.
Men du missförstod mig när jag sa att jag ville veta vilka personer som hade mitt spel. Det handlade inte om copyright-tjafs, utan att jag inte vill lämna ifrån mig spelet när det känns som att det fortfarande finns felaktigheter som måste rättas till. Därför vill jag hålla det på en privat nivå, via mail, så att endast ett fåtal har tillgång till spelet, och att dessa få också är helt medvetna om att spelet innehåller felaktigheter. Är det fri tillgång på spelet, kanske vissa tolkar det som att det är klart, och det vill jag inte. Efter korrigeringar och speltest, kan jag lägga ut det på internet, helst här på siten om de godkänner spelet, annars blir det väl en länk till en hemsida, om jag får ändan ur vagnen och skaffar en sån.
Nej, projektet är inte tillräckligt seriöst för att bli kommersiellt, jag vill bara känna mig nöjd med spelet innan jag ger vem som helst tillgång till det.
Och när det gäller kritik så är det nog bara mitt regelsystem som är öppet för sådant. Spelvärlden är ofärdig, men växer fram bit för bit, och jag känner mig nöjd med den.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra, du har en vettig inställning till rollspelsskapande tycker jag. Nu när jag förstår problemet, tror jag ändå att du ska lägga ut det till allmän beskådning, men med ett par smarta tillägg:

För det första går det utmärkt att skriva versionsnummer på ens rollspel. Att klart och tydligt ange att man bara är på en betaversion v1.04 eller liknande.

Själv hade jag tänkt ge ut en "developers version" av mina projekt till att börja med. Där skulle en majoritet av materialet utgöras av mina egna regelfunderingar och vad jag själv skulle vilja ha hjälp med. På så vis gör man det klart och tydligt för alla vad man har och vad som saknas.

Varje äventyr skulle märkas med vilken version av reglerna de hör till, för att inga missförstånd ska inträffa.

Och du; man kan behöva kritik på spelvärlden också. Inte så mycket "nja, ditt reptilfolk Mouloubombo, jag tycker de ska vara demonkrigare och kunna spruta eld" eller sån skit, utan mer kritik av slaget "Vilken religion har folket i de norra bergen" eller "Du skriver om militäralliansen, när startades den?" eller "Den här ön ute i Farohavet, den ligger ju jättecentralt till, varför är inte den ett sorts Birka?" och så vidare.

Kritikerna kan hjälpa dig prioritera vad du ska hitta på. Det är inte meningen att de ska kritisera vad du redan skrivit, även om det också kan vara av intresse.

Jaja, hoppas jag får se något, när du har något att visa!

/Rising

"Another day, another mind-boggling adventure" Calvin & Hobbes"
 

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Första inlägget?

Ok, jag skickar väl in det här då. Jag håller som sagt på med ett ganska så trevligt rollspel. Om du vill veta mer om det så skicka ett privat meddelande. Det ni får läsa här är inspirerat utav en hel del andra tankar angående rollpersonsskapande och liknande. Men även mina egna ideér finns med. Kommentera om detta är bra inledning för hur man ger sin rollperson "liv".

Endast konstrukiv kritik. All annan kritik tar jag som tecken på moralisk dekadens och tjockbottnade glasögon, med chipsfläckar på. Förresten, hela filen är inte klar. Så var reserverade när ni läser. Skicka svar till mig privat helst, det är enklare så.

The Snail

Rollpersonerna.

” Gårdagens hjältar är döda, mördade utav sin heder och sin patetiska retorik. Dagens hjältar kliver fram över deras kroppar, beredda att giva marken blod för sina ideal, må krigets törnrosor växa där hjältarna faller, och gryningen förbereda stormen…..”

Rollpersonerna spelar människor utav kött och blod, inga odödliga hjältar som fångar kulor med tänderna eller desarmerar en tidsinställd bomb med en synål. De spelar pjäser i ett krig som inte längre utspelar sig emellan enbart soldater från olika nationer och med olika mål, utan ett världskrig som härjar emellan gator och torg, från hus till hus, från stad till stad. De är betraktare och aktörer i en konflikt som rör oss alla. Rollpersonerna har en rad olika persongallerier att välja emellan, olika politiska yttringar och olika bakgrunder, allt för att få en chans att smälta in i världsbilden.

De kan vara uppväxta i Metropolernas smutsiga slumområden, arbetarnas trånga och obekväma baracker, den nya överklassens byggnadskomplex i Metropolernas centrum eller i Utmarken bland religiösa fanatiker och faror som få tror existerar.

Rollpersonens bakgrund

En bakgrund är viktigt för en människa, utan en bakgrund som redovisar ens liv och ens förflutna är man mer eller mindre dömd till att leva i dumhet och självförnekelse.

Släkt och familj

Alla rollpersoner bör ha någon form utav familj, eller åtminstone haft det någon gång. Eventuellt kan de varit uppväxta på ett barnhem, men sådana är mycket sällsynta i västvärlden, där jag trots allt antar att de flesta spelare väljer att komma ifrån.

Att ha en familj ger många goda fördelar, och även några nackdelar, därför bör man försöka beskriva sin familj grundligt och även relationen till familjemedlemmarna. Detta kan ge uppkomst till goda kontakter under spelets gång, underliga utvecklingar i äventyr och liknande.

Tänk själv ut antalet syskon, namn på dessa, vilka yrken de har, samt deras ålder, detsamma gäller även på föräldrarna.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Hur har din dina föräldrar uppfostrat dig?
 Vilken kontakt har du med dina syskon och föräldrar?
 Vilket är ditt bästa/värsta barndomsminne?
 När flyttade du hemifrån? Varför? Vart?
 Hur är kontakten och relationen med din familj och övriga familjemedlemmar?
 Hur är din familjs inställning till din livsstil? Dina vänner? Din tro? Din politiska övertygelse?

Födelseår och månad

Ett år har 12 månader och 365 dagar (i regel, ett skottår är undantag). Välj ett födelsedatum och ett födelseår.

Uppväxt & Socialt anseende

Som de flesta vet så är påverkas man utav sina sociala förhållanden och sin bakgrund, rättare sagt, ens sociala klass ligger en till last ibland. Väl därför ut en socialklass som du vill att din rollperson skall komma ifrån, och tänk på att det viktiga i spelet är att spela en roll, inte att vara rik och leva med stora privilegium.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Hur har din uppväxt avspeglat sig i din personlighet?
 Inträffade några speciella händelser under uppväxten?
 Vilken typ av miljö har rollpersonen växt upp i?
 Hur har familjens sociala stånd påverkat rollpersonen?

Om man tycker det är klurigt att själv bestämma vilken klass man tillhör, så slå ett slag med 1T6 och avgör enligt denna lista.

1. Underklass: Du tillhör det absoluta bottenskicket i samhället, din familj har hankat sig fram via kriminalitet, socialbidrag och liknande.
2. Arbetarklass: Du tillhör det som marxisterna kallar för ”Proletariatet”....blah blah.....
3. Låg medelklass: Blah....
4. Medelklass: Blah....
5. Högre medelklass: Blahhhh....
6. Överklass: Örk.

Sexualitet/Kön

Dessvärre är framtiden i Besökarna minst lika fördomsfull och konservativ som våran tid, så kön och sexualitet spelar in i miljön. Beroende på om du väljer att spela kvinna eller man, heterosexuell, homosexuell eller bisexuell så kommer det medfölja att du behandlas olika beroende på vart du befinner dig, i vilken miljö, med vilka och vem du är.

Välj kön, man eller kvinna, välj en sexualitet, heterosexualitet, homosexualitet eller bisexualitet.

Betänk problematiken i att gestalta en karaktär utav ett annat kön eller annan sexualitet, spela inte i generaliseringens spår, låt inte myter skapa karaktären och låt inte generella bilder och fördomar om andra människor förblinda din förmåga att skapa en intressant och originell karaktär.


Personlighet

Alla har vi något specifikt som särskiljer oss ifrån andra, våran personlighet. Om man saknar personlighet, så är det en del utav ens personlighet. Förstår ni poängen? Det är viktigt att rollpersonerna inte bara är en massa siffror och värden på ett papper, utan en kännande karaktär med tankar och uttryck.

Spela rollen, är din person bitter, spela bitter. Spela inte dig själv, utan spela en roll. Rollspel är en slags teaterform och det är viktigt att man skaffar sig karaktärsdrag som man kan utspela.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vad anser du vara det viktigaste i ditt liv?
 Vad tror du andra människor anser om dig?
 Hur ser du på dig själv i ett bredare perspektiv?
 Vad får dig att orka med varje ny dag?

Religion

Att vara aktivt religiös är inte särskilt vanligt nuförtiden, men vissa personer väljer en religiös tro. Därför låter vi även religion förekomma i spelet. De flesta personer är påverkade och uppväxta under någorlunda religiösa omständigheter, kristendom har i synnerhet präglat den svenska uppfostran, men bibehåller man sin religiösa tro? Avgör själv om du är religiös eller inte, men spela din roll noggrant.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Är du religiös eller inte? Motivera ditt svar.
 Hur ser du på andra religioner/religioner i sin helhet?
 Hur pass troende är du? Går du i kyrkan/moské/synagoga regelbundet, hjälper du ditt samfund ekonomiskt?

Politisk övertygelse

De flesta personer har en någorlunda utstakad livsfilosofi, som i regel bygger på en politisk grund. I föräldrahemmet kan man diskuterat vidklyftigt kring alla möjliga samhällsfrågor, och givetvis har man under sina ungdomsår, snappat upp en hel del politiska tankegångar. Även om man har en politisk åsikt, så betyder det inte att man behöver vara aktiv förespråkare och debattör för den saken. Som spelledare måste man se till att människor med extremt skilda politiska uppfattningar inte hålls samman i ett äventyr, det är aningen svårt att motivera varför en nationalsocialist skulle bege sig ut på uppdrag tillsammans med en aktiv antifascist…..

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vilken politisk grundsyn har du? Demokrat, socialist, liberal, fascist eller konservativ eller annat? Hur verkar du för din uppfattning? Är du öppen med den, eller är du tyst om den?
 Vad fick dig att uppfatta din politiska grundsyn som den som passade dig bäst?
 Vad anser du om andra politiska uppfattningar? Har du svårt att umgås med oliktänkande?

Utbildning

Utbildning är en viktig del i en persons liv. Om en person är extremt lågutbildad, det vill säga inte har ”gymnasiekompetens” så är det vanligtvis så att personen inte har något speciellt yrke, utan får ta anställning där arbetskraft behövs för stunden. Dock bör det poängteras att de flesta ungdomar i det som definieras som västvärlden har en grundskolgång på 9 år, och en stor majoritet fortsätter även på gymnasienivå. Även under Besökarnas ockupation så låter man skolorna existera och fortsätta i samma form, även fast vissa läroämnen har redigerats lite här och var.

Betänk även att en person med låg socialstatus exempelvis inte kan, utav ekonomiska skäl vidareutbilda sig på universitet, eller högskolor, utan snarare ansluter sig till arbetsmarknaden.

Yrkesval

De flesta personer i Besökarna arbetar eller har arbetat, väldigt få har lyckats vara arbetslösa då Besökarna tvingar ut människor i arbetslivet, då det inte finns någon form utav ”socialbidrag” eller ”a-kassa”. Här bör du välja ut ett yrke som du arbetat med, antingen tidigare eller just nu. Betänk också att det är viktigt att du ser till att din rollperson har de färdigheterna som PASSAR för yrket.

Tex. vore det ganska patetiskt att se en pizzabagare med FV 16 i Sprängteknik och Medicin…..så ta en titt på listan en bit här under, och fundera fram ett yrke du vill ha, eller så får du, tillsammans med spelledaren komma på ett annat yrke.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vad fick dig att välja ditt yrke?
 Trivs du med ditt yrke? Vad anser dina vänner och din familj om ditt yrkesval?
 Hur länge har du arbetat med ditt yrke? Vilka yrken har du tidigare haft?

Slå även ett för hur många olika yrken rollpersonen har haft. Emellan 16-25 = 1T6 yrke. Mellan 26-35 = 1T6+2 yrke. Mellan 36-50= 1T6+3 yrke.


Fördomar

På grund utav våran uppväxt, vår religiösa bakgrund, vår politiska övertygelse så prackas vi ofta på en rad fördomar som vi anser att vi har goda grunder för att verkligen tro på. Dessa fördomar kan göra spelet väldigt intressant, men man får dock se upp så att fördomarna inte är extremt nedvärderande gentemot personer utav annan etnicitet eller kultur, rasism har inget med rollspel att göra.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vilka/vad/vem har du fördomar gentemot?
 Vad grundar du dessa fördomar på?
 Anser du att dina fördomar besvärar dig och du arbetar på att bli av med dem, eller ser du dem som en sund och naturlig uppkomst utav erfarenheter och ”fakta”?

Fruktan & Svagheter

Alla människor har saker som de fruktar och svagheter, det gör oss speciella och unika, och fyller sin funktion precis som alla våra andra egenheter och egenskaper. En rollperson kan lida utav höjdskräck, rädsla för småkryp eller tycka att trånga utrymmen är det läskigaste som finns. Detta ger utmärkta chanser att verkligen rollspela.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vad är din största fruktan?
 Hur uppkom den? Hur påverkar den dig socialt?
 Talar du med andra om den eller är den en hemlig svaghet du inte vill avslöja?

Laster & Egenheter

Har din rollperson någon speciell egenhet som verkligen avspeglar honom/henne? Kan det hända att han ständigt måste säga ”liksom typ” efter varje mening, eller kan han inte sova såvidare han inte får ha två kuddar, eller vägrar han konsekvent att äta såvidare inte alla personer som deltar i måltiden använder sina bestick korrekt?

Har han/hon några konkreta laster som påverkar rollpersonen som gör denne mer ”realistisk”? Älskar din rollperson choklad, eller kan personen ifråga inte klara av sin dag utan minst tre koppar kaffe eller liknande?

Skapa en karaktär som du vill gestalta. Låt inte egenheterna och lasterna vara för extrema. Det är inte roligt när en rollperson har en egenhet som tex. att han alltid måste kalla främlingar för könsord. Det är bara dumhet, och inte särskilt givande….

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vilken är din last eller egenhet och hur pass allvarlig är den?
 Hur påverkar den din dagsrytm?
 Kan du skratta åt den, eller besvärar den dig ständigt?

Utseende

I den värld som vi lever i idag, och som även gör sig påmind i Besökarna så är det första intrycket man får utav en människa det yttre. Det är därför viktigt att beskriva mycket ingående hur personen ser ut, på ett sätt som gör denne mer levande än siffror och enkla beskrivningar som: ”En lång kille, med svart hår och läderjacka”. Välj istället att beskriva dig med meningar såsom: ”En lång och spinkig ung man, i sina sena tonår, hans hår är korpsvart och räcker ner till axlarna. Hans ögon är blå och ter sig undersökande ut. Hans ansikte är smalt och kindknotorna är tydligt markerade”. Så sätt igång och gör din rollperson lite mer mänsklig.

Betänk och beskriv gärna följande frågor:
 Vilken ögonfärg har han? Hårfärg? Längd? Vikt?
 Hur är han klippt? Hur är han klädd? Vilken favoritfärg har han? Hur ser hans ansikte ut? Grovhugget? Ungt? Smalt? Plufsigt?
 Hur är hans gångstil? Svängig? Stel? Vanlig? Cowboyaktig?




Fysiska & Psykiska fördelar och nackdelar.

För att slå fram antalet fördelar och nackdelar, slå först 1T6 för antalet fördelar, sedan 1T6 för antalet nackdelar.


"humanity is the devil"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Skicka till mig istället!

Just det, jag har kompetent personal till förfogande. Vi kan vara högst hjälpsamma. Speciellt regelsystem kan få rättvis kritik.

Maila mig på:
<a hreft="mailto:Morth_vampyr@hotmail.com">Morth_vampyr@hotmail.com</a>

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det där låter bra, bortsett från att jag omöjligt kan avgöra vilken version av spelet jag är på, men det spelar ju mindre roll. Jag har gjort om det så många gånger, så jag har tappat räkningen...*skrattar*
Tja, jag lägger väl ut det här som en bifogad fil, tills vidare...har ju tyvärr ingen hemsida, men den kommer väl, den med...
När du pratade om kritik på spelvärlden, så trodde jag bara att det rörde sig om att förändra saker, jag insåg inte att man kunde få en väldig massa feedback att arbeta med, även där, som t.ex. såna där frågor du gav exempel på. Men jag måste ha en grund att stå på, när det gäller världen, och än så länge har jag bara en halv grund, kan man säga...
Vi återkommer väl till detta senare, antar jag.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
"Att klart och tydligt ange att man bara är på en betaversion v1.04 eller liknande."

Egentligen är det väl så att allt över 1.x räknas som en färdig version, medan allt under 1.x (tex. v0.5) är en betaversion? Samma sak gäller väl också för framtida uppdateringar - v1.5 är väl den färdiga upplagan, halvvägs till att bli version 2?
Jaja, oviktigt egentligen.

- [color:blue]§eraphim</font color=blue>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jupp. Dumt av mig. Det stämmer allting, det där.

På samma sätt finns det regler över hur lika en v1.X och en v2.x får vara, det måste ju verkligen vara en fråga om två helt skilda produkter, så att man inte bara luras för att locka folk.

Så länge folk vet vad man pratar om, så blir det väl inga missförstånd...

/Rising

"Nostalgia is okay but not what it used to be."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Konstruktionsordning

Efter att ha läst inläggen nedan så förvånas jag om i vilken ordning folk gör sina spel. Gör ni reglerna först och världen sen? Är det inte smidigare att göra tvärtom så att man kan anpassa reglerna efter världen, när man har betsämt vad som ska finnas eller ej och så?

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Konstruktionsordning

Okej, jag får tala för min egen del här, men jag tror att mitt sätt att arbeta på är detsamma som för alla andra.

Naturligtvis har vi alla en massa idéer om hur världen skall kännas att spela i, vilken stämning som ska råda och vilka sorters varelser/hinder/civilisationer som spelarna skall komma i kontakt med osv....

Däremot tar det betydligt längre tid att få ner de idéerna på papper än det tar att formulera ett spelsystem. Därför blir det första konkreta jag gör i spelprojekten att komma på reglerna. (förutom mytomnesia förstås, som inga regler har, kommer snartsnartsnart) Dessa kan jag få respons på medan jag filar på kampanjvärldar och liknande.

Dessutom skall ju ett bra regelsystem fungera bra ihop med världen i sig. Om spelet är löst, skall reglerna vara likaså. Om spelet är blodigt skall reglerna spegla detta, med mera. Jämför med Sagan om Ringen, som jag tycker har helkassa regler, inte för att de är dåliga i sig, utan för att de inte lirar kongenialt med världen (som ju är av yttersta världsklass, förstås).

Det är alltså inte så dumt som du tror att publicera stridsregler, det första man gör.

/Rising

"Alex: What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence." - A Clockwork Orange
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Men äggen?

Jag får nog ändå ta och hålla med Daniel i den här frågan. Innan jag ens börjar tänka på ett regelsystem brukar min värld nästan vara klar. Visst det kan finnas vissa saker som bara måste skrivas ner genast.

Jag har hellre ett regelsystem som speglar världen än en värld som speglar systemet.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men äggen?

För min del växer regler och spel fram mer eller mindre samtidigt. När jag vet vad för slags värld jag har så börjar jag arbeta på en regelgrund. Sedan skriver jag lite mer värld, och lite regler för det. Sedan skriver jag ännu mer värld, och lite mer regler. Och så vidare.

Ytterst sällan skriver jag regler först och värld sen, eller värld först och regler sen. Det är nästan alltid värld och regler samtidigt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Men äggen?

Precis. Jag tyckte jag gjorde det ganska klart när jag skrev att man hade världen klart för sig i huvudet, även om jag valde att publicera mitt stridssystem först. Men givetvis fortsätter man fila i båda ändar av spelhelheten allteftersom

/Rising

"The difference between literature and journalism is that journalism is unreadable and literature is not read." - Oscar Wilde
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag vill ha ett ord med i laget!

Daniel: När vi pratades vid, fick jag uppfattningen att du helst inte vill ha så mycket regler, och helst ska de vara enkla också, för att inte inskränka på upplevelsen och stämningen. Har jag uppfattat rätt? Isåfall är det inte så konstigt att du tycker att man ska göra världen först och reglerna efteråt. Jag är benägen att hålla med, men skulle nog gärna hålla på lite med båda sakerna samtidigt, eftersom regelsystemet kan bli mer "klart" än världen kan bli. Världen kan nämligen alltid expanderas och utvecklas, men även regelsystem har en gräns. Hur som helst, så kanske jag bör förklara hur det har gått till i mitt fall, med mitt projekt:
Till att börja med har det varit väldigt rörigt. Jag vet inte vad som kom först, men jag tror iaf att det handlade om att vi spelade Drakar och Demoner. Någonstans inom mig satt jag och funderade på något jag läst någon gång, att om man inte tycker om reglerna, får man ändra vad man vill, så jag började göra det, lite försiktigt. Det första som såg dagens ljus var en lätt modifierad version av Drakar och Demoner, vars roligaste del var beskrivningarna över vilka yrkesarketyper som fanns. Dessa beskrivningar var väldigt utbroderade och förnöjsamma att läsa, och därför har jag tänkt inkorporera den delen i mitt rollspel, fast i något mindre form. Hur som helst var det mitt första "projekt". Ungefär samtidigt (antagligen strax efter) började jag skriva på något som skulle bli en fantasy-roman. En idé började träda fram att jag kanske kunde kombinera rollspelet och romanen. Romanen skulle fortskrida precis som vanligt, men rollspelet skulle grunda sig på romanens värld istället för DoD. Den idén slog rot, och sedan dess har de båda projekten utvecklats, dels var för sig, och dels tillsammans. Jag har haft idéer om att verkligen skapa romanpersonerna i rollspelsvärlden, med hjälp av reglerna, för att gestalta dem, med deras styrkor och svagheter, men jag har också haft en press (om än liten) på mig att bli färdig med rollspelet, eftersom mina kompisar är nyfikna på det, och jag själv vill att vi ska kunna spela det. Ja, det har blivit rörigt, och romanen har fått ligga nere i ett otal månader nu, för att jag:
1. Har tänkt jobba på rollspelet, men inte gjort det.
2. Ibland har jobbat på rollspelet, för att någon gång få det färdigt.
Nu är det nästan klart, men jag håller på och går igenom det, med hjälp av folk som läser och kritiserar. Det går lite halvbra för tillfället, men det kommer nog att gå, att slå ihop rollspelet och romanen. Romanen står för övrigt av en stor del av världsbeskrivningen, så jag slipper grunna så mycket på den.
Hur som helst har allting växt fram bit för bit, ibland mer värld, ibland mer regler, och det är nog det sätt att arbeta jag tycker bäst om. Och jag tror att man åtminstone måste ha en idé om världen, innan man ens kan börja göra något annat. Sen hjälps reglerna och världen åt att utveckla varandra.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag vill ha ett ord med i laget!

Jag tror att ganska många börjar skriva och klura på rollspel på samma sätt som du har gjort. Åtminstone kan jag känna igen mig i det du skriver.

Vi skiljer väl på att "skapa" världen, regler osv. och att "publicera" dem?

Jag har i mitt huvud flera rollspelsvärldar igång med fantastiskt intrikat detaljrikedom och omfattande mångfald -det har nog många av er också- men jag har inte publicerat något utav det.

Eftersom det faktiskt tar mycket längre tid att skriva ner allt man hittat på i världbeskrivningen, än det gör att publicera en regelidé.

Det är därför jag inte tycker att det är så konstigt att många väljer att lägga ut korta idéer om regelfundamentet (tärningar, skada, stridsronder) innan de blaffar ut långa textsjok om hur ens kampanjstäder är inordnade i plutokratiska stadsskick eller lever hierarkiskt under en drakonisk monarki. Är alla med?

/Rising

"There are three kinds of people: those who can count, and those who can't."
 
Top