Nekromanti Inga Alver?

han göte

Warrior
det är en del här inne på forumet som diskuteratt aler i rollspel och det är väldiga problem med deras bildning med tanke på deras ålder..så jag tänkte att detta kanske skulle vara en bra id'e:

Alverna ska vara utdöda och bara myter och legender finns kvar. alverna har lämnat efter sig stora ruinstäder som döljer hemligheter om magi och gudarna. alverna har även lämnat efter sig en del vapen som nu är i kungar och stora krigares ägor..

men har även en ide att de bara ska finnas en del alver kvar. ca 20 stycken. en av dem ska vara ett orakel som lever i ett stort tempel och gudarna ska tala genom alven.( fick id'en från oraklet i Delfi...

tycker ni nån av dessa ideer vekar bra?

PAX

Jordisk Äventyrare
Ingen dum idé.

En motfråga. Varför måste det finnas människor i fantasy?

han göte

Warrior
det måste det ju ej...men jag tror det är en fördel för det är lättare att kariktisera sig själv med en annan människa än en inteligent häst med två stora horn på huvet....jag tycker att det blir bättre känsla med människor med det är ju som sagt inget måste....

Jarl

Hero
Jag gillar det, men brukar gilla de flesta typer "gammal, högstående civilisation som nu är utdöd". Personligen skulle jag inte ens kalla dem för alver, det behövs liksom inte. Ju mer mytbildning runt det gamla folket desto bättre.

Jag är dock lite tveksam till de "alver" som fortfarande finns i livet. De gör ju att det faktiskt finns en källa till kunskap om den gamla civilisationen, några som faktiskt vet vad som hände och kan den "rätta" historien. Det verkar minska mystiken en hel del. Och om gudarna talar genom alverna så lär de vara rätt kända runtom i världen, vilket också bidrar till att minska mystiken. Men beskriv lite mer om hur de kvarvarande alverna funkar och vad det gör, du kanske har löst problemet redan!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Alla alver försvinner med alvglans!

Alverna ska vara utdöda och bara myter och legender finns kvar. alverna har lämnat efter sig stora ruinstäder som döljer hemligheter om magi och gudarna. alverna har även lämnat efter sig en del vapen som nu är i kungar och stora krigares ägor..
Det låter vettigt. Jag skulle dock inte välja att kalla dem för alver. Om man har en utdöd civilisation vill man antagligen att den ska vara legendarisk, mystisk och okänd. Att då kalla det utdöda folkslaget för alver ger omedelbart spelarna en mängd associationer (som kanske är felaktiga, men ändå finns där) som du kanske inte vill att de ska få.

Utdöda civilisationer är kul, och ett bra sätt att bygga in upptäckarlust i en spelvärld då rollpersonerna lätt kan intresseras för att söka efter civilisationens lämningar. Jag hade det som ett centralt tema i mitt dogmarollspel Bortom Barriären. Om du inte redan gjort det kan du säkert hitta lite inspiration i Dimfrosts artikel om uråldrighet i spelvärldar i senaste numret av Fenix.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Jag håller med övriga om att det är en bra idé. Också jag går igång på utdöda kulturer som man inte vet så mycket om. Det öppnar upp för mycket roligt, speciellt om det är genomtänkt ordentligt. Själv har jag använt inspiration frånProtoss i Starcraft för att bygga min egen glömda civilisation.

Angående de alver som eventuellt ska leva: låt det inte vara tydligt att de tillhör det gamla släktet. De kan mycket väl vara alver, men det är hundra gånge tuffare om andra inte vet om det. Förmodligen har de säkert en bra anledning till att vara tysta om sitt ursprung.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Alla "vet" ju att alver är skygga, mystiska, lever i små skaror djupt inne i skogarna eller uppe i bergen och verkar inte vara lika pigga på att ta till sig av moderniteter som människorna.

Det är uppenbart att de försöker dölja något.

Dewil