Nekromanti Inga grundegenskaper?!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Inga färdigheter?!

Okej, jag lovar att jag ska läsa igenom gratisreglerna innan jag kritiserar spelet mer. Kritik brukar fungera bättre om man kritiserar hur spelet faktiskt är, har jag märkt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Inga färdigheter?! OT

THAC0 står för "To Hit Armor Class 0", och innebär rollpersonens chans på 1T20 att träffa en motståndare med pansarklass 0 (väldigt bra). Detta modifieras sedan av motståndarens pansarklass.

Saves, eller saving throws, är värden som används för att undvika saker. När man i BRP till exempel gör ett SMI-slag eller mäter PSY mot PSY kan man i D&D göra ett saving throw (i äldre versioner mot specifika saker, som "Poison", "Spells" och liknande, i nyare versioner utbytt mot de tre generella kategorierna "Fortitude", "Reflex" och "Will").

Båda ovan nämnda värden stiger baserat på yrke då rollpersonen levlar upp.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Känns väldigt dataspel... tom Tempel of Apshai Commodre 64. Av nostaligska skäl gillas det.

"Spelledar Drakar o demoner Expert"-O ljuvliga nostalgi o minne. Speldade vandliga Drakar o deminer i somras. Sjuukt tråkiga system men det är ju för härligt nånstans...

Arfert

Facit

Nu vill jag bara inflika att Thac0 inte fanns i original-D&D eller AD&D. Det kom (som begrepp) i second edition AD&D om jag inte missminner mig. De första fyra åren jag körde hade vi inga Thac0.

Arfert

Facit
Re: Inga färdigheter?!

jup, grundegenskaperna var egentligen bara en beräkningsdel som påverkade det man egentligen använde i spelet. De hade inte ens behövt vara med på rollformuläret, egentligen, känns det som.

Arfert

Facit
fast egentligen handlar det ju ofta bara vad man döper det till.. de där egenskaperna i CF skulle ju lika gärna ha kallats för grundegenskaper.

Tror att många kör med den gamla uppdelningen mest för att man använder konventioner, så att folk (som spelat rollspel förr) lättare ska fatta vad man menar. Eller tvärom, för att visa att man är "nyskapande". Men ändå är ju allt värden man rullar tärning (eller spelar med kort) mot, så vad spelar det för roll? Variationer på ett tema, tycker jag.

solvebring

Superhero
Så länge man får till det rätt och klurar ut de rätta färdigheterna så tycker jag att det låter väldigt intressant. Det vore verkligen kul att få se en svensk version av ett sådant försök, vilket jag aldrig skådat. Får en bild i huvudet av något amerikanskt, men jag kan inte identifiera rollspelet, men jag vet att jag sett det. Eller var det kanske en hemmagjord modul till D&D?
Någon som känner igen vad jag syftar på?

Big Marco

Läskig
TIPK0

Nu vill jag bara inflika att Thac0 inte fanns i original-D&D eller AD&D

När kom AD&D 2nd? Var inte det typ 89? För vad jag minns hade den svenska översättningen av D&D (Börjessons Röda Box) med "TIPK0" iaf - Träffa i PansarKlass Noll, och det var en översättning av D&D från -77, väl?

Så jag undrar om det verkligen stämmer att Thac0 inte fanns med i originalet?

Krille

Super Moderator
Re: TIPK0

För vad jag minns hade den svenska översättningen av D&D (Börjessons Röda Box) med "TIPK0" iaf - Träffa i PansarKlass Noll, och det var en översättning av D&D från -77, väl?
1983 års utgåva. Och i det utrikiska originalet finns det med som THAC0. Huruvida den fanns med i tidigare utgåvor vet jag inte.

Troberg

Sinister eater

Är det bara jag som associerar den förkortningen med kovältning???

Jag vill spela en level 10 kovältare!

Arfert

Facit

nja så här ligger det till, den kom 85 i basic D&D, och 89 i AD&D..

ur wikipedia:

THAC0 (IPA: ['θæ.kɔʊ]) is an acronym constructed from the phrase "To Hit Armor Class 0" which comes from the role-playing game Dungeons & Dragons.[1] THAC0 was introduced in basic Dungeon & Dragon (1985 edition) and continued in use in the 2nd edition of Advanced Dungeon & Dragons (1989). In the 3rd edition of D&D (2000), the armor class system was changed and THAC0 is no longer used in the following D&D editions.

Krille

Super Moderator

nja så här ligger det till, den kom 85 i basic D&D, och 89 i AD&D..
...så varför står THAC0 då med i min utgåva från 1983 (jag kollade i den igårkväll)? Tidsresa?

Arfert

Facit

jag kom ihåg fel... de första 10 åren jag spelade AD&D fanns inte thac0. Däremot fanns det i basicD&D från 85... som den svenska översättningen bygger på.

Arfert

Facit

är du säker på att den är från 83? eller har wikipedia fel? skulle inte vara första gången iofs...

du pratar om basic D&D nu, inte AD&D?

Hursomhelst finns det inte med i mina 70-talsversioner...

Rosen

Myrmidon
Re: TIPK0 OT

Krille-Wikipedia 1-0

Wikipedia påstår också att Star Trek: TNG hade svensk premiär på Kanal 5, så jag tar allt jag läser där med en saltstång... (-;

--
Åke

(Rätt svar är alltså TV4 - flera år före femman.)

solvebring

Superhero
Re: Västmark, väl? [nt] - icke NT

Nej, jag har aldrig spelat Västmark.

Zoria, hur ser det ut, är det kanske det jag tänker på... njaej, jag känner på mig att Zoria fungerar "som vanligt"...???