Nekromanti Inga IMM i Zonen? Så vad heter de?

Mogger

Hipsteranka
Jo, det slog mig att hela konceptet med IMM (alltså förkortning för icke muterad människa (vilket i sig är en ganska märklig benämning i stil med 'icke röd bil')) är som gjort för klasskamper a la 1800-tal och är ett fullständigt icke postapokalyptiskt koncept (IPK).

Givetvis finns det bara MÄNNISKOR, med eller utan mutationer. Det finns ingen renare variant (men givetvis zonsekter som ANSER sig vara renare) av människa. I Zonen angriper rötan allt. Inget är beständigt, inget har immunitet.

Det här slog mig imorse. Jag kände mig lite trög när jag kom på det, för det är ju så uppenbart.

Så, i Zonen finns det bara 3 klasser (och en underklass); människor, mutanter och maskiner (och underklassen psioniker).

Men, om människan också är (möjlig) mutant, hur skiljer man dem åt terminologiskt? Man kan ju inte kalla en mutant för mutant och en annan för människa.

Djurmutant och människomutant? Eller bara mutant med djur/människa som undergrupp?

Förslag?

Fridigern

Swordsman
Lite OT, men en mysko effekt i M:UA var ju att MM aldrig kunde vara psioniker. Förekomst av fysiska mutationer = inga psikrafter = safe att ha i sin närhet om man är rädd för infiltration av psimutanter. I Zonen gissar jag att detta kommer att vara mer som i M:Å0?

Mogger

Hipsteranka
egentligen behövs det bara två klasser när jag tänker efter;

Mutant (människa, djurmutant & psioniker)
Robot

Ska kanske helt skippa klasstänket?

Leon

Leo carcion
Organism (kan ha mutationer och psi-mutationer)
Robot

Basenanji

Postd20modernist
Äh, jag vet inte. Jag tycker nog att IMM passar bra just för att "ickemuterad" är något speciellt i en tid av strålning och undergång. Det är något speciellt som behöver markeras. Ja, en mutant är också en människa men MUTERAD!!1!! Jag gillar den där uppdelningen: vissa rasistiska undertoner möjligtvis, men ok i ett (roll-)spel. Don't overdo it.

Mogger

Hipsteranka
Basenanji;n169071 said:
Äh, jag vet inte. Jag tycker nog att IMM passar bra just för att "ickemuterad" är något speciellt i en tid av strålning och undergång. Det är något speciellt som behöver markeras. Ja, en mutant är också en människa men MUTERAD!!1!! Jag gillar den där uppdelningen: vissa rasistiska undertoner möjligtvis, men ok i ett (roll-)spel. Don't overdo it.
Ja, men ser det nog hellre som något in-game. Alltså spelar du människa utan mutationer så ÄR du icke-muterad och kan hantera det som du vill (trycka ner muterade, skita i det, etc).

Men jag tror att lösningen är så enkel att Plåtnicklas helt enkelt blir en Förmåga. Du behöver inte äta, dricka eller sova (men ibland stänga ner dig för underhåll), du blir aldrig trött eller sjuk. Du har en hud som är ett naturligt pansar. Ja, så får det bli!

Och så beskriver man Zonens olika invånare utifrån ett in-gameperspektiv!

Japp! Så blir det!

Är inte så påläst om Zonen. Inte ens fullt säker på hur djur mutanterna är. är de människor med mutationer som gör dem djuriska? eller är det muterade djur?

Om de är muterade djur varför inte ha klasserna. Människa. djur och maskin. sedan lägga till resterande som underklasser eller förmågor eller liknande?

Typ människa, Muterad eller icke muterad. och kanske vad för sorts mutation.
Djur. följt av vilket djur
Och maskiner är helt enkelt maskiner.

Logros

Veteran
Måns;n169072 said:
Ja, men ser det nog hellre som något in-game. Alltså spelar du människa utan mutationer så ÄR du icke-muterad och kan hantera det som du vill (trycka ner muterade, skita i det, etc).
I M:UAs värld har icke muterade människor en privilegierad position i samhället, och har därför andra bakgrundsmöjligheter och fördelar. Därför är det praktiskt att ha IMM som en kategori av rollpersoner, för att slippa skriva "om du har valt en eller flera mutationer, använd tabell 1, annars använd tabell 2" hela tiden. Nu är IMM'ernas renhetsfixering en central del i M:UAs värld. Om det inte spelar särskilt stor roll i ditt postapokalyptiska samhälle (endast några fanatiska kulter som bryr sig), så ser jag ingen anledning att ha det som två klasser.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n169066 said:
Köttklump eller plåtnicklas?
Jag tror termen du letar efter är "Mutanter och Manicker" ;)

Vilket skulle skapa en härlig crossover mellan våra spel efter MuMa kommer utspela sig i zonen =P

anth

Vetefan
Nu kan jag inte MÅ0 (det är inte min typ av spel), men när man nämner mutanter vs. människor kommer jag att tänka på Yuan-Ti i DnD.

Yuan-Ti är en ormliknande ras, med så stor variationsrikedom att man delar in dem i olika underraser beroende på hur lika människor respektive ormar de är.

Purebloods (renrasiga) är mest lika människor.
Abominations (vederstyggligheter) är mest lika ormar.
Half breed / malison (halvblod / förbannade) är ungefär 50/50 människa/orm.

Givetvis har Yuan-Ti ett strikt klassamhälle där purebloods står lägst och abominations står högst.

Jag tycker att det låter intressant med spänningar mellan vanliga människor och mutanter - men verkar också som det inte är riktigt vad MÅ0 fokuserar på. Då passar antagligen spel som Shadowrun bättre, Eller något spel där folk börjat få superkrafter, som Marvels X-men.

Jag skulle kunna tänka mig något så enkelt som att vanliga människor kallas "gamla människor", medan mutanter kallas "nya människor" (det låter bättre på engelska: old people vs. new people).
Jag tycker att det är en enkel och elegant lösning, som ändå framhäver de avgrundsdjupa skillnaderna mellan de två grupperna.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n172167 said:
Det gör väl inget; det här handlar ju om Zonen, inte MÅ0 =)
Men jag kan ju inget om M:UA heller. Mutant, oavsett utgåva, är inte riktigt min stil. :)

Men sådana bagateller har sällan hindrat mig från att ha åsikter. :grin:

Leon

Leo carcion
Logros;n172159 said:
I M:UAs värld har icke muterade människor en privilegierad position i samhället, och har därför andra bakgrundsmöjligheter och fördelar. Därför är det praktiskt att ha IMM som en kategori av rollpersoner, för att slippa skriva "om du har valt en eller flera mutationer, använd tabell 1, annars använd tabell 2" hela tiden. Nu är IMM'ernas renhetsfixering en central del i M:UAs värld. Om det inte spelar särskilt stor roll i ditt postapokalyptiska samhälle (endast några fanatiska kulter som bryr sig), så ser jag ingen anledning att ha det som två klasser.
Jag ser ingen särskild anledning att reglifiera socialt privilegium i Zonen.