CGH
Warrior
Det här är en sak jag har klurat på ett ganska långt tag, men inte lyckats lösa. Mina tankar går såhär:
Vad finns det för spel förutom Västmark som inte har några obligatoriska egenskaper? Såna egenskaper har ibland kallats "fria" egenskaper även om alla kanske inte varit helt överens, vad som menas med fria egenskaper.
Med obligatoriska egenskaper menar jag helt vanliga grundegenskaper som används i spelregler med grundegenskaper och färdigheter.
Jag har för mig att även Castle Falkenstine har ett sånt här system (utan obligatiriska egenskaper). Har jag rätt?
Finns det dessutom andra spel som har såna här system för att mäta hur bra en roll är?
Den stora fördelen med ett sådant system är att roller inte behöver beskrivas med alla sina egenskaper för att den underförstått antas ha 0 i alla. Det går i teorin att ha en roll utan några nedskrivna regelvärden alls, eftersom den egentligen har 0 i allt, om inget annat sägs.
Nu funderar jag på att använda ett sådant system i mitt spel, men jag vill inte verka som en tjuv så jag kollar om det redan är stulet mellan olika spel (för då kan man säga "men dom gjårde ju ochså så!" ). Jag får låta mitt spel vara inovativt på andra plan.
Mina två frågor är alltså: Vad är det för spel som har sådana system och är det OK att låna det från andra spel? (ok det här står nästan i FAQ:en men jag vill höra vad ni säger i de här fallet)
Liknande frågor har ju varit uppe genom Neo-games Ob-tärningar som sedan visade sig finnas även i Rolemaster (och kanske i något mer system, som jag inte kommer ihåg).
Den mest kopierade regeln i rollspel är ju annars systemet med grundegenskaper och färdigheter (av samma typ som: DoD, D&D och Eon).
CGH - stjäl det som är bra
Vad finns det för spel förutom Västmark som inte har några obligatoriska egenskaper? Såna egenskaper har ibland kallats "fria" egenskaper även om alla kanske inte varit helt överens, vad som menas med fria egenskaper.
Med obligatoriska egenskaper menar jag helt vanliga grundegenskaper som används i spelregler med grundegenskaper och färdigheter.
Jag har för mig att även Castle Falkenstine har ett sånt här system (utan obligatiriska egenskaper). Har jag rätt?
Finns det dessutom andra spel som har såna här system för att mäta hur bra en roll är?
Den stora fördelen med ett sådant system är att roller inte behöver beskrivas med alla sina egenskaper för att den underförstått antas ha 0 i alla. Det går i teorin att ha en roll utan några nedskrivna regelvärden alls, eftersom den egentligen har 0 i allt, om inget annat sägs.
Nu funderar jag på att använda ett sådant system i mitt spel, men jag vill inte verka som en tjuv så jag kollar om det redan är stulet mellan olika spel (för då kan man säga "men dom gjårde ju ochså så!" ). Jag får låta mitt spel vara inovativt på andra plan.
Mina två frågor är alltså: Vad är det för spel som har sådana system och är det OK att låna det från andra spel? (ok det här står nästan i FAQ:en men jag vill höra vad ni säger i de här fallet)
Liknande frågor har ju varit uppe genom Neo-games Ob-tärningar som sedan visade sig finnas även i Rolemaster (och kanske i något mer system, som jag inte kommer ihåg).
Den mest kopierade regeln i rollspel är ju annars systemet med grundegenskaper och färdigheter (av samma typ som: DoD, D&D och Eon).
CGH - stjäl det som är bra