Nekromanti ingasepareradevapen?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Uppdelningar av stridsfärdigheter

Min uppdelning var väl snarare tänkt att motsvara typisk soldatträning eller liknande. Poängen är att jag vill ha en tröskel, som innebär att man har fått sådan stridsvana att man är farlig i en strid, oavsett vapen. Man vet hur man ska hålla huvudet kallt i en stridssituation och dra nytta av omgivningen, hur man ska röra sig på rätt sätt och så vidare. Det här har ju diskuterats förut.

Men även om man väljer en stil tidigare eller senare borde ju det här gå att få in.

/Dimfrost

Grog

Swordsman
jag har inte haft tid att laesa hela traaden saa det finns viss risk att jag upprepar vad naagon annan redan har sagt.

iaf, jag tror inte paa den haer id'een eftersom jag tycker den inte oeverensstaemmer med verkligheten. laat mig backa en bit:

en av mina nyare spelare blev mycket glad naer han maerkte att jag hade foerenklat stridsregler saa att faerdigheter bestod av exempelvis enhandssvaerd, spjut etc. detta pga av att han traenar medeltida svaerdsfaekting (naagon slags belgisk variant) och saeger att traenar man ett vapen traenar man alla vapen i samma grupp. daeremot aer det helt olika saker att hugga med en yxa jaemfort med ett svaerd eftersom balansen ligger helt fel, traeffytan aer annorlunda etc etc.

dessutom i verklighetens europa (inte hollywood alltsaa) gick en del stridstekniker med svaerd ut paa att styra den andres vapen saa att han skar sig paa sin egen egg. i detta fall blir det alltsaa snarare om att ha olika "faerdigheter" beroende paa hur motstaandaren aer bevaepnad. (side note: likasaa anvaende man skoeld offensivt mot tungt rustade motstaandare eftersom de har saemre balans, medan i andra fall stred man i par daer yxmannen skulle slaa genom fiendens rustning och svaerd-skoeldmannen skulle skydda baada.)

min poaeng aer att jag aer i accord med att enkla vapenfaerdigheter aer lite trista och grovt foerenklade, men att gaa till att skilja mellan alla olika anfalls- & foersvarssaett aer en detaljfraaga som endast ger saemre trovaerdighet (och daerfoer saemre spelinlevelse) . baettre att bara saega "ok bosse, du aer grym med stridsgissel".

oj, kom du aenda hit? hata mig inte alltfoer mycket, jag kan vara snaell ibland ocksaa (tror jag).

buono sera

Quadrante

Grisbonde
Jo, jah har redan fått lite bannor i tråden :gremsmile:

...så jag droppar nog den här varianten. Funderade lite på hur man egentligen ska dela upp grupperna, vissa svärd är rätt olika balanserade (mer likt yxor) och andra är "svärd på stång"..

får fundera vidare senare...