Nekromanti Ingen gillade Ika

G

Guest

Guest
Jag lägger detta i en ny tråd, för jag respekterar och gillar Arvidos skägg.

Precis, ingen gillade Ika i rutan som barn, men ändå sändes det som barnprogram.
Ingen håller jag definitivt inte med om, de flesta jag träffat som gillar det nuförtiden gillade det när de var barn, och de flesta jag stött på som inte gillade Ika när de var små var för att det var för tomt på skärmen och att denna tomhet var skrämmande för dem, alltså hade de bara haft bättre kulisser (ur barnsynpunkt räknat) hade troligen många fler gillat henne.

Sedan kan jag ju också påpeka att när jag var fem och Ika i rutan började så var det enligt mig det absolut enda sevärda barnprogrammet som inte gick på filmnet (The Mysterious Cities of Gold).

/Zorbeltuss som helst inte hade gjort en separat tråd för detta, men är för dum för att passa in detta i en redan existerande Ika i rutan tråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillade Ika när jag var liten. Hon var rolig (och lite skrämmande ibland). Som du säger, avsaknaden av kulliser och sånt var lite läskigt, men jag tror inte alls att programmet varit lika bra om det hade haft mer kulliser.

solvebring

Superhero
Inget fel på Ika - men just det, jag gillade henne inte som barn just för att hon med sin mörka klädsel, skelettet och de stora "dogma-aktiga" kulisserna var något som jag var rädd för, hon verkade totalscarry och musiken till det gav mig kalla kårar.
Ika var inte dålig, men hon var skrämmande för mig. Född 87 dessutom, vet inte riktigt när det gick, men jag var inte så gammal och denna typ av program passade inte mitt barnasinne. Brorsan som är av äldre årtal diggade dock Ika hårt.
Kul att du tog upp detta måste jag säga. :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
ooohh, Ika..
Nu står det helt stilla, men vd gjorde hon för barnprogram ? Känner igen det, men har överhuvudtaget inga bilder av vad hon gjorde...

/ Johan K, som är vilse i pannkakan

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag gillade Ika

Jag har aldrig hört om folk som blivit skrämda av henne. Kanske har det att göra med att jag via familjen hade en tidig bekantskap med tomma teaterscener, pantomim och liknande, och att jag därför var van vid programmets olika företräden.

Bastardo

Swordsman
Vartifrån har ni egentligen fått för er att ingen gillade Ika i rutan som barn? SCB? Jag har nu årtionden i efterhand bara hört motsatsen - att alla faktiskt gillade Ika, men att det också (som också påpekats här i tråden) upplevdes som lite skrämmande :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
Jag vill minnas att jag inte tyckte programmet var bra. Mest för att jag tyckte hade så konstig dialekt.

//erik. den kan också bero på att jag måste varit ganska gammal vid det laget.

Anders Åstrand

Swordsman
Du menar att när du var sju år skulle du välja Ika i rutan om det gick Disneydags på någon annan kanal samtidigt?

Bastardo

Swordsman
Du menar att när du var sju år skulle du välja Ika i rutan om det gick Disneydags på någon annan kanal samtidigt?
Jag vet inte vad det är för fel på mitt sätt att uttrycka mig med tanke på din uppföljande fråga? :gremconfused:

Jag såg på Ika i rutan när jag var liten och tyckte att det var bra. Jag har också hört av många andra jag pratat med nu i efterhand, att de också uppskattade serien/programmet. Däremot relaterade jag väl inte detta program med någonting annat? Jag talar i absoluta termer. Men om jag måste besvara din fråga - ingen aning. Jag uppskattade bäggedera.