Nekromanti Ingen orsak alls...

Erik Brickman

Veteran
Av ingen orsak alls, annan än att jag gillar att höra respons på min värld/ mitt system kallat Ebros, ska jag nu berätta lite grand om vad den består av. Mycket är mitt eget
men en del namn och idéer är inlånade från andra RPG, samt fantasyböcker.

1. Tre kontinenter:
Den har tre huvudsakliga landmassor, en i yttersta norden kallad Hildromen, en "mittemellan" som kallas Gantyon och en söderöver kallad Mabon, eller Sunnanland.
Fler landmassor finns, varav en är en stor ö bebodd av bl.a. krigsgudens egna folk, Rhukans, och en annan ögrupp kallad Hithis Glemen, där ett gudalöst folk från en annan värld lever.

However, den första kontinenten, Hildromen är till största delen obebodd av människor, men andra intelligenta raser, typ jättar och troll är mycket talrika här. Dom människo-typer som trots allt påträffas här (vid kusterna) är samtliga av nordmannasläkte, alltså typ nordgermaner i vår värld, här kallade Reivten.

Kontinent nr. 2, Gantyon, är som en fantasyversion av vårt central-Europa, med representation av mer utbredd och mer avancerad människocivilisation än Hildromen. Här finns människor som motsvarar våra fransmän, engelsmän och tyskar, kallade efter deras språkkultur Pardau, Geraic och (återigen) Reivten. Fler människogrupper finns, men är helt eller delvis barbariska/primitiva och har inga riktiga nationer. Sen finns också rester av ett stort alvrike som numeras bebos av halv-alver och människor.
Dom "franska" folkens nationer är samtliga av ett sorts grekiskt ursprung, här kallade Padajer och Haliper. Dessa folk, som tillsammans skapar en "grekisk" stat kallad Dedeca
(belägen på Mabon) samarbetade för c:a 2000 år sedan för att utvandra och hitta nytt land i norr. Dessa hittade då
Gantyon och koloniserade främst dess sydvästra hörn. Dom kallade sitt nya land Lykonia, varglandet, och mötte här på andra primitivare folkslag (Geraics=kelter) och ett mycket barbariskt folk, Aldhos (ungefär "ryssar").
Dom stötte också på Gantyons alvsläkte och Targuns (=goblinoider) av många slag. När detta släkte, "grekerna" så koloniserat c:a en fjärdedel av Gantyon blev många av deras folk uppblandade med urinvånare av många slag, bland annat dom tidigare nämnda primitivare folken. På så sätt framkom det som idag är Pardau, "fransmän". Och när ungefär 1000 år passerat, grundlade många av dessa "franska" stater tillsammans med Geraiska och Aldhos-folk nåt som i min världs historie-böcker kallas "Magna Rex", eller Högkunga-Riket. Detta var ett imperium som under sin högsta tid kom att sträcka sig över nästan hela Gantyon. Och detta rike skulle komma att överleva i lite drygt 900 år. Under dessa 900 år utvecklades Magna Rex till ett sorts "romarrike med kung Arthur-inslag", med mycket stora (medeltida) tekno-logiska framgångar och överhuvudtaget en civilisations-höjning utan dess like, än idag på Ebros. Men det var magin
och dom som utövade den som till slut fick imperiet att krossas. För när c:a 810 år gått, hade magikerna ett lika stort och egentligen större inflytande på Magna Rex-riket än dess oficiella styrande, kejsaren och prästerskapet.
Detta gjorde att dom beslöt bygga en central byggnad för alla magiskolorna på Gantyon (12 stycken). Denna byggnad kallades "Castle of Controlling Power" (lånat från Hugh- Cooks böcker). Men nånting gick mycket snett under den byggnadens 40:e år, då alla större magiker skulle hjälpa till med en stor central ceremoni som skulle försöka hjälpa magikerna att "tappa" ren kaoskraft på energi. Denna ritual gick så fel den bara kunde och sprängde bokstavligen Castle of Controlling Power i små smulor. Denna enorma explosion dödade nästan alla verksamma magiker på Gantyon och gjorde så att ren "chaos stuff" ooosade in genom en gate och spred sig som en fruktansvärd farsot över större delen av Magna Rex. Detta förstörde inte bara infrastrukturen och isolerade många av Gantyons stater, utan gjorde också (när väl staterna återhämtat sig) att yrket magiker och allt som är förknippat med det på Gantyon är förenat med dödsstraff på nästan hela kontinenten.

Och i nådens år 1515 pmr (efter Magna Rex), inträffar det första äventyret jag skrivit till Ebros, kallat ”The Last of the Portmanteau´s ?”. Detta går ut på, att alla spelarnas
PC:s ska vara syskon och tillhör en högadelssläkt i landet Adenour kallad Portmanteau. När det uppdagas att en av släktens medlemmar dabblar i magi, bannlyses hela släkten och förlorar sin status, samt körs ut från landet. Utmaningen i detta äventyr, är för dom forna rika syskonen att försöka grabba åt sig vad dom kan och fly från sitt fädernesland för att försöka överleva i vildmarken genom diverse öden och äventyr. Bra idé?

Kommentera gärna, och kom gärna med fler idéer/frågor om Ebros eller äventyret.

Signing off. D.

Vindhand

Myrmidon
Trivia

Och i nådens år 1515 pmr (efter Magna Rex), inträffar det första äventyret jag skrivit till Ebros, kallat ”The Last of the Portmanteau´s ?”.

Portmanteau skulle betyda typ "bär mantel" (port manteau) på franska... får man gissa vad deras släktvapen är?

/images/icons/wink.gif

Erik Brickman

Veteran
Re: Trivia

Jajamensan, dom har ett släktvapen, men jag har ärligt talat inte bestämt vilket! Mycket lustigt att du tipsade mig om den betydelsen! Kanske ska använda "manteln" till någon dubbelbetydelse... Vi får se!

Signing off. D.

Rosen

Myrmidon
<I>Man kan ju disskutera storleken på ditt inlägg, ska man inte orka läsa allt....</I>

?? Tog väl 2-3 minuter att läsa. Om man inte kan läsa ett sånt, hur tar man sig då igenom ett helt rollspel?
Jag ser då hellre långa inlägg (med innehåll) än att forumet används som ett chatroom.

--
Åke

Klon

Hero
Ingen mening att vara sarkastisk, allt jag säger är att man inte jämt orkar skitstora inlägg, speciellt sånna som har dö-snack.
Jag har inte läst din så du får avgöra själv om du känner dig träffad.

Så det så!

RJ19LM

Veteran
Hur vet man att det är dösnack om man inte orkar läsa?
Att man däremot ivrigt påpekar att man inte orkar läsa säger en del om vem man är, och att man gärna vill synas.

Jag tycker att Ebros är bra och att Dracopticon borde lägga upp Ebros som en arbetsgrupp på nätet så att fler kan bidra till projektet.

Mvh
Jens G

Sodivra

Champion
Åhhh!

Jag önskar att jag skrev lika bra.. Nej nu! Upp till kamp! (Alltså börja skriva.. oroa er inte..)

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Vindhand

Myrmidon
Re: Trivia

Det kan bli en intressant bakgrundsstory för släkten. En legend om en konspiration mot kungen (?) som omintetgjordes av en man maskerad av en svart mantel som dök upp vid kritiska tillfällen (jfr: Robin Hood, Zorro). När konspirationen var omkullkastad visade Kungen sin tacksamhet genom att adla sin förkämpe och ge honom ett passande släktnamn. /images/icons/smile.gif