Ok, jag skulle säga att det är klarlagt att det finns spel vars stridssystem inte garanterar kul. Det var kanske inte så förvånande. Jag inledde tråden med att beskriva att jag själv upplevt det. Trots det blev fokus på detta. Det var olyckligt och inte det jag ville diskutera. Att något är tråkigt innebär inte att det är meningslöst eller att inget gott kan komma ur det.
Men jag ska, när jag har tid, följa upp den här tråden med tekniker man kan använda, och som spel använder, för att slippa upplevelsen av att inget händer.
Men min poäng var, när du upplever att inget händer, zooma ut. Visst hände nått? Det kanske är semantik. Man kanske menar "det hände inget pga av exakt just detta tärningsslag eller denna serie av tärningslag". Och så kan det absolut vara. Och det kan upplevas som tråkigt.
Men, om man nu spelar spel som ger upphov till detta, och det sker regelbundet, så kan en tråd om hur man löser det vara vettig.
Slutligen vill jag hävda att man förväntas rollspela när man spelar rollspel. Även om det inte står i reglerna. Precis som man förväntas springa när man spelar fotboll. Det står inte heller i reglerna. Men det blir väldigt mycket roligare då