Nekromanti Inget Mundana?

Praetori

Warrior
Tänkte bara fråga om det är några SL därute som kör äventyr i andra världar än Mundana, eller är jag ensam?

Själv kör jag alla mina äventyr i en värld som kallas Angarth (i ett av de paralella fysiska planen). Den påverkas precis som Mundana av peptiderna och allt sånt. Dessutom går det att ta sig mellan Mundana och Angarth genom bla Drömriket (ytterst extremt ovanligt dock, men mest för att kunna ha kvar alver, dvärgar, tiraker å sånt ballt, dock är de annorlunda)

De enda gudar som "officiellt" härstammar från Mundana är Daak (vilsna Jargiska sjömän som ramlade in i Angarth för 800 år sedan). Vontar (dvärgarna kom via underjorden). Makhta (Tirakerna sattes att bevaka demoniska tempel som hon kastad dit från Mundana) samt Dibuk (fast under annat namn, han finns överallt).

Har tonvis med mtl om någon mot förmodan skulle vara intresserad. Mest fina världskartor.

Anledningen att vi spelar i Angarth är pga att vi lirade i den världen i D&D när eon kom och vi bestämde oss för att byta regelsystem. Det blev lyckat (efter en hel del portade av världen och karaktärer men det funkade). Och spelarna trivs i världen (efter ett antal äventyr på försök i Mundana) så vi har behållit den.

Nå, är jag ensam om mina tokigheter?

Tell

Hero
Först och främst: ja - jag är intresserad. Skicka mig en aning info, antingen som svar här eller genom privatmailen.

Och för att svara på din fråga nej. åtminstone jag har också bearbetat mundana rejält -

Jag har gjort om alverna till skugglandsvarelser som får sitt eviga liv och sina andra förmågor genom en drog vars huvudbeståndsdel är kongelerad biotropi från de mänskliga slavarna: barnen föds med andra ord som skugglandsmänniskor och bara de "bästa" ges tillåtelse att inträda som älvor. De övriga blir en form av slavdrivare åt de "vanliga" människor som är en stor importvara. Därmed ges Heneas markeringar (jag har gjort henéa till dörrvakter) en mycket mer intresserande innebörd och man kan också spela en aning på de hemska skogarna och rovdjurens (alvernas) skönhet.

I "den verkliga världen så är saker också annorlunda: bland annat är dvärgarna uppdelade i två släkten de som flydde undan förra mörkret (betydligt längre än de andra -ca 150, gracilare, också de skugglandsbor och framförallt boende under jorden med alla deras roliga hemligheter) och de kämpande, vilka knäcktes så totalt av den pest som var mitt mörkers främsta vapen att de blev svagsynta, krumbenta och i många fall spetälska. Dessa förbannade varelser vandrar omkring på mundanas vägar, även om de bästa av dem lever som adelsmän bland människorna.

Tirakerna har jag helt enkelt gjort mänskligare, så att de faktiskt kan behålla sin position men kanske integreras en aning mer och misslorna har helt enkelt blivit de kämpande dvärgar som faktiskt klarade sig undan.

Raunerna är helt annorlunda än neogames - de är civiliserade, men på sitt eget sätt. Det är en lagbunden, ärkekonservativ, extremelitistisk krigarkultur med absolut äganderätt, utan städer men med statsbildningar kontrollerade av de fem procent av folket som faktiskt har laglig rätt att kalla sig rauner. Dessa i sin tur hyr mark av en raunisk suverän som någon gång i tiden erövrade denna, och utvidgar denna genom att konstant ligga i fejd med andra och erövra deras marker.

Själva kartan är dock densamma, med ett antal tillagda riken. Vad jag dock har ändrat är religionerna. Alla ickevästländers ledare officiellt bekänner sig till lokala varianter av daakkyrkan som sällan ens har guddommarna gemensamt, än mindre prästerskapet. Detta gör också korstågen en aning mörkare, vilket jag trivs med.

Slutligen så bör man för att få en bra bild av min spelvärld, vilken jag hävdar är tämligen egen med hänvisning till ovanståënde, kasta in ett par skopor dekadens och dubbelmoral, gärna med 1700talsaktiga förtecken.
I korthet.

Duddmannen

Hero
Dark Aeons

Jo jag har funderat i de banorna några gånger. Det har utvecklats till en ganska lös konceptvärld där i princip bara regelsystemet och det faktum att det är fantasy är kvar.

Man SKULLE kunna sätta den som en bland andra eoner i mundana, det kan ju ske rätt så rejäla omvälvningar under mörkren, men jag har valt att distansera mig mycket mer än så för att få allt att klaffa.

Dark Aeons
Bara människor som spelbar ras. Endast en sort (fast fyra lite olika kulturer). Dvärgar, Alver och Tiraker är i princip helt utrotade och lever som nästan bortglömda sagoväsen i de mest avlägsna vildmarkerna. Människofurstarna behöver de legendariska varelsernas kroppsdelar, organ och ben för att kunna tillverka mäktiga magiska artefakter med vilka de kan utkämpa krig mot varandra. Enhörningar, drakar, gripar, troll, minotaurer med flera är borta sedan århundraden - deras kvarlevor bundna i vapen kraftfulla nog att dräpa många tusen vanliga soldater i ett svep. Alvblod, dvärghjärtan och tirakben har dock kunnat vävas samman i än kraftfullare skyddsartefakter med vilka enskilda hjältar kan försvara en stad.
Rollpersonerna ingår i en tungt beväpnad spejarstyrka vars främsta uppgift är att leta reda på fler legendariska varelser och ta med dessa hem till sin furste. "Bring 'em back alive!" lyder mottot. Men vissa börjar få rejäla skuldkänslor och ifrågasätter i större utsträckning det rätta i att offra en varelse enbart för att rädda människor. Andra undrar om det är bra att så mäktiga vapen existerar i världen - vissa hävdar att de vapen som redan finns har börjat att orsaka andra skador på världen som ingen räknat med.
Och vad är "solen" för något? Vad är det för ett konstigt begrepp som det talas om i de gamla texterna? Som om det skulle finnas en skiva av ljus bakom den gråsvarta himlen...?

Praetori

Warrior
Angarth i korthet, del 1.

Bifogar en karta över den Etoriska halvön (en ofärdig lågupplöst arbetskopia över en del av världen).
Den illustrerar dock det område där de flesta av mina äventyr äger rum.

Notera Thalenor (ett land med starka influenser av en importerad religion -ett flotta med jargier ramlade in i världen från Mundana, genom daaks eller slumpens försorg) efter 800års integrering med lokalbefolkningen är en variant av Daakkyrkan etablerad här.

Längst till vänster i bild syns bitar av kejsardömet Therium. (Många likheter med det efterkristliga rom, fast med mer republikanska inslag). På den östra sidan av den etoriska halvön ligger Talanvaar -Arcanernas stad, grundad för omkring 2000 år sedan. Staden grundades som sagt av Arcanerna (ett sällskap av magiker som hjälpte Etorias befolkning genom de två mörkren, se nedan) och är oberoende från de omkringliggande rikena.

Två viktiga händelser har inträffat som sätter spår i historien. Något som kallas för första och andra mörkret, eller skuggan (dock inte att förknippa med peptiderna som inträffar var 10000:e år). Det senaste mörkret inträffade för drygt 840 år sedan då vulkanen Choldra (i övre högra kanten) fick ett utbrott vilket förmörkade himlen i Etoria och stora delar av Therium vilket ledde till ett tillfälligt kallare klimat, svält å liknande elände. Ur detta mörker steg två härskare, Caderas (från nuvarande Torcie) och Tertius (Therium, för övrigt den första kejsaren).
Caderas grundade Etoria (Det Eviga landet) som sträckte sina gränser över större delen av den Etoriska halvön. Vid hans sonssons död kollapsade riket och splittrades upp i de länder (de flesta) som finns idag (se karta). Många språk är därför liknande varandra (det etorianska riket föll inte över en natt).
Detta sammanföll även med den Jargiska landstigningen (folket var lätt att kuva). Thalenor har med tiden (då man ej någonsin haft ngn kontakt med Jargien, fel värld liksom) blivit annorlunda i förhållande till sitt ursprungsland, och har numera en drottning som ledare, med kyrkan i en mer sekulariserad roll (mängder med förklaringar).

Choldra är en gammal Mievasisk handelskoloni som numera nästan helt tagits över av de lokala tirakerna (dessa blev placerade här av Makhta för att vakta demontemplet, porten som själva vulkanen utgör) som kallar den Makh Dôm Kiaz. Detta är ett etablerat tirakiskt samhälle (det finns endast två släkten av tiraker, dvs inget Bazirk å sånt).

Mer följer

Praetori

Warrior
Tackar

Har så mycket info så jag inte vet vart jag ska börja, men håller på att sammanställer allt i böcker (för internt bruk inom spelargruppen).
Men det e bara ett hobbyprojekt så jag har inte så mycket fritid att satsa på projektet som jag skulle vilja.

Men jag kommer att slänga upp grundläggande data inom kort på forumet.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Angarth i korthet, del 1. [OT]

Jag gillade din karta starkt. Men jag undrar vilket program du har använt dig av för att göra den? Det skulle vara skoj att kunna göra lika dana kartor att använda i spelgruppen.

- jocke

Faktiskt så har jag spellett ett äventyr i landet Dyvarian, och skrivit en hel del på det, även om det avr kanske ett halvår sedan jag gjorde något sist.

Dyvarian är en mörk fantasy-setting, som består av ett enda land, omgjärdat på tre sidor av berg och av hav på det fjärde. Inlandet består av öken, kustremsan bördig mark. Det finns två städer, på var sida om en vid halvö, döpta till Krynth och Karlind.
Landet styrs av Vakten, en militant styrka med korrupta magiker.
Magi är både vanligare och ovanligare än i Mundana. För det första finns den i två typer, nämligen Trolldom och Besvärjande.
Trollkonstnärer frammanar naturens krafter och leder den genom sina privata trolldomsböcker. Böckerna är en kraftsymbol där all deras lärdom står skriven. Man behöver dock inte bära runt på sina böcker. Det är faktiskt bättre att gömma dem.
Besvärjare har å andra sidan bara en bok tillsammans, och läser man ett endaste ord ut den så ändras man drastiskt. Ens kraft faktiskt genom en mindre demon, som binder sig till ens själ. Ju mer man läser i Boken, dessto mer kunskap får man. Om man till slut lyckas läsa ut den så kommar man i kontrol över sin själ igen, men man är ärrad av demonernas ondska. Det finns bara en person som har läst hela Boken.

Vakten består av besvärjare, och trolldom är således förbjudet. Det finns bara fåtalet trollkarlar kvar, och de är alla mäktiga nog att kunna hålla sig undan.

Vidare finns det ett par olika spelbara folkslag, människor från de två städerna, de männskliga fribyggarna som lever utanför städer, ejynn-stammen som är ganska lika Kragg, fast kannibalistiska, Svart och Grå-alfer, där svartalfer är ganska mycket mongoliska tiraker (fast utan mustacher och mongolhattar) och gråalfer är rätt lika Henéa.
Slutligen funderar jag ständigt på om jag ska ta med ödlemänniskor....

Iallafall, Dyvarian styrs då av Vakten, som får kanske tusen år sedan tog makten, och med hjälp av demonfurstarna bannlyste de Dyvarians gudar. Nu är demonfurstarna betraktade som gudar, men de flesta är mer pragmatiska än så. Det är lätt att göra Dyvarians människor till agnostiker, men att göra dem till fanatiker är knepigare.

Världen är ganska genomgående inspirerad av spelet Morrowind, då främst huset Hlaalus byggnader och rustningar, av arabiska kläder och öken, av diverse demon-mojs, och min egen mörka fantasi.
Det är lite knepigt att beskriva folken kort, de är mer sammanhängande än vad det låter som...

EDIT: Och ja, det ska vara rätt episkt, men med en jävligt hög dödlighetsfaktor. En stadsvakt är det sista du vill mucka med. Gör hellre upp räkningen med en hel stam Kragg-nissar...

Marukusu

Hero
Nah, Mundana är överskattat...

"Tänkte bara fråga om det är några SL därute som kör äventyr i andra världar än Mundana, eller är jag ensam?"

Jag håller på att snickra på ett äventyr som utspelar sig i THE Old World (ja just det, Warhammervärlden!), dock KRAFTIGT modifierat till en mer...världslig nivå (inga übervapen här inte...ok, ett par då). Rollpersonerna skall börja som simpla fjortisar (ålder 14) från en simpel by utanför den simpla frihandelsstaden Marienburg i det simpla kejsardömet, och de skall sedan kämpa för sin överlevnad i den minst sagt krigshärjade världen...

Oh yeah, old-fashioned fantasy kryddat med Eons überrealismregler...det är något som bara måste testas.

Sedan så måste jag berömma alla de som spridit Daaks lära i Mundana. En genial idé som jag otroligt nog aldrig ens tänkt på.

MVH
Danne, ska börja modda på SITT Mundana som värsta geeken (kanske till och med införa lite...kruuut...).

DarkMystic

Swordsman
HE'S A WITCH!

Danne, ska börja modda på SITT Mundana som värsta geeken (kanske till och med införa lite...kruuut...).

E du helt från vettet pojk? Krut i Mundana skulle aldrig funka tänk bara hur mäktigta människorna skulle bli alver, tiraker, dvärgar och allt annat pack skulle ju... När du e klar skicka mej alla papper om Krut i Mundana.

/DarkMystic fick en bild med massa Nazisterna som räddar Drunok från de orena ickemänniskorna :gremelak:

Marukusu

Hero
Who the heck do you think you are talking to?!

"E du helt från vettet pojk?"

Öh, jag tror du svarade på fel inlägg. Jag är en MAN. :gremcool:

"Krut i Mundana skulle aldrig funka tänk bara hur mäktigta människorna skulle bli alver, tiraker, dvärgar och allt annat pack skulle ju..."

Har jag sagt vem som skall få tag i krut? Hur vet du att jag inte tänker ge bysser åt tirakslöddren, fjollalverna eller skäggnissarna? Eller varför inte misslorna... :gremsmile:

"När du e klar skicka mej alla papper om Krut i Mundana."

I will put that into consideration...

"DarkMystic fick en bild med massa Nazisterna som räddar Drunok från de orena ickemänniskorna"

Right...du är skum.

DarkMystic

Swordsman
WAIT A MINUTE HE'S A VAPMIRE!

Jag är en MAN.

Den va bra

Har jag sagt vem som skall få tag i krut? Hur vet du att jag inte tänker ge bysser åt tirakslöddren, fjollalverna eller skäggnissarna? Eller varför inte misslorna...

Nu blir jag besviken på dej

"DarkMystic fick en bild med massa Nazisterna som räddar Drunok från de orena ickemänniskorna". Right...du är skum.

Jag bockar och tackar :gremsmile:

Visdom ord från DarkMystic: En Vapmire är galen vampyr som dricker mannens könsgegga istället för blod...(det funkar)

/DarkMystic säger god natt