Nekromanti Inget nytt Mutant Chronicles!

Arfert

Facit
.:Warwolt:. said:
... vänta nu är jag nyfiken på vad det är Paradox Entertainment gör? Nu verkar de ju inte bli något mer mutant-relaterat what so ever.
Det blir det nog, förr eller senare...

Arfert

Facit
Ja, har man tagit på sig en sån sak får man leverera, om man vill behålla licensen... annars finns det säkert andra som vill ge ut ett Mutant Chronicles-rollspel...

Tycker inte nån skugga faller på Paradox i det här fallet (från den ytterst knapphändiga info som finns), eller spelföretaget i fråga. Tråkigt bara att det inte blev ett spel, av vilken anledning det nu kan vara. Saker kan ju dyka upp, personliga, jobbrelaterade, förutsättningar kan förändras, sånt är livet.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag beklagar det inte. Förändringarna i spelvärlden kändes oinspirerade och de ständiga förseningarna oprofessionella. Nu finns det ju åtminstone hopp om en mer noiraktig version någon gång.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Ja, har man tagit på sig en sån sak får man leverera, om man vill behålla licensen... annars finns det säkert andra som vill ge ut ett Mutant Chronicles-rollspel...

Tycker inte nån skugga faller på Paradox i det här fallet (från den ytterst knapphändiga info som finns), eller spelföretaget i fråga. Tråkigt bara att det inte blev ett spel, av vilken anledning det nu kan vara. Saker kan ju dyka upp, personliga, jobbrelaterade, förutsättningar kan förändras, sånt är livet.
Tja, jag tycker egentligen inte illa om paradox så mycket som jag tycker illa om branschen och omständigheterna: Överhuvudtaget har jag jättesvårt för varumärkesförsäljning och schackrande med licenser och sånt.

Sen vill jag minnas att en av anledningarna till förseningarna var att Paradox krävde vissa ändringar i spelvärlden för att det skulle bli mer kompatibelt med den, eh, inte helt lysande filmen.

Sedan går det inte att sticka under stol med att COG kunde ha varit lite mera "på", de också.

Tråkigt, hursomhelst.

krank

Går ondskans ärenden
Den Upplyste Despoten said:
Jo, det krävs nästan skicklighet att misslyckas ge ut ett rollspel på fyra års tidsram.
Det beror kanske på vilka krav man ställer på sig själv och sin produkt; själv skulle jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över än jag släpper något halvdant efter tre år som jag inte kan vara nöjd med, men som gör nån skrivbordsnisse till licenshallick glad.

Och ärligt talat, om valet stod mellan ovan nämnda treårsversion och ingenting alls, så skulle jag nog fortfarande välja ingenting alls.

Det bästa i det här läget, tycker jag, vore om man gjorde en "rebrand". Fast däri finns ju alltid en risk, eftersom hur mycket man måste ändra ju har så mycket att göra med hur dyra advokater man har råd med, snarare än någon konkret paragraf eller lag...

//Krank, som jobbat av och till på sitt Scriptura sedan '01 nångång, och är hejdundrans glad över att han aldrig ens försökt ha med någons förbannade licens att göra

Storuggla

Champion
Ja, det var klantigt av dem. Jag skulle kunna raljera om hur dumt det är att åta sig att ge ut spel om man vet att man kommer ha ont om tid och enbart jobba på spelet vid sidan om ens riktiga jobb och hela den biten, men det känns meningslöst.
Däremot är jag inte ledsen av denna nyhet, deras ändringar av spelet gav mig känslan att de inte ville ge ut Mutant Chronicles, utan Kult in Space. Och jag vill inte spela Kult in Space. Och att inte ge ut ett spel på fyra års tid? Vilka tror de att de är, Marc Miller och Neogames?

Storuggla, eller kanske cthulhutech

krank

Går ondskans ärenden
Storuggla said:
Däremot är jag inte ledsen av denna nyhet, deras ändringar av spelet gav mig känslan att de inte ville ge ut Mutant Chronicles, utan Kult in Space. Och jag vill inte spela Kult in Space.
Mutant Chronicles var i och för sig Kult in space plus en massa anti-awesome i form av megamachotjafs. Vill man ha med megamachotjafset är det ingen som hindrar dem, men jag såg fram emot avsaknaden av de gamla aptrista Cybertronic, och apostlar som inte bara var Algeroth i nya kläder...

Nåja, jag har ju min egen MC-mod, kanske får ge mig i kast med den igen då...

Storuggla

Champion
"Mutant Chronicles var i och för sig Kult in space plus en massa anti-awesome i form av megamachotjafs."

Inte för mig. För mig var det CoC in Space. :gremwink:

Storuggla, inga dödspatruller

Andy

Vila i frid
Det beror kanske på vilka krav man ställer på sig själv och sin produkt; själv skulle jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över än jag släpper något halvdant efter tre år som jag inte kan vara nöjd med, men som gör nån skrivbordsnisse till licenshallick glad.

Och ärligt talat, om valet stod mellan ovan nämnda treårsversion och ingenting alls, så skulle jag nog fortfarande välja ingenting alls.
Det skulle inte jag. Jag skulle hellre leverera efter 3 år. Jag tror inte att ett spel blir bättre bara för att det tar lång tid att skapa. (Min hobbyprojekt har inte blivit bättre. Allt gåt bara runt i cirklar istället).

Dessutom skulle jag gärna jobba tillsammans med gänget på Paradox. Jag tror (har ingen aning) att de har ett kreativt förhållingssätt till sina licensförvaltare. Men rent generellt har jag gärna något att förhålla mig till när jag skriver (ett gammalt rollspel, en dålig film eller en licenssnubbe med järnvilja). Men det är bara jag (kanske).

/Andy som gärna skulle vilja ha MC-licensen i sitt knä

CapnZapp

Myrmidon
Visst kan det vara så att Paradox direktiv bidragit till icke-resultatet, men vi har inga fakta så det får sortera under avdelningen "konspiratorisk spekulation". Oavsett vad är det mycket mera troligt att COG helt enkelt inte klarade av att leverera.

Finns det något positivt i det inträffade är det väl att sannolikheten för att nästa team ska vara lika saktfärdiga troligen är låg - tycker inte man hör om dylika totalmisslyckanden särskilt ofta.

Inte för att jag tror det finns någon kö... filmen har knappast stärkt MC-licensens aktier.

Och inte för att jag bryr mig över hövan... Paradox sitter ju liksom på en annan mutantlicens jag bryr mig mer om, om man säger så...

Big Marco

Läskig
Andy said:
Det skulle inte jag. Jag skulle hellre leverera efter 3 år. Jag tror inte att ett spel blir bättre bara för att det tar lång tid att skapa.
Tack, Andy, för en av årets mest insiktsfulla kommenterarer, väl förankrad i verkligheten (utan varesig halmdockor och öppna dörrar). Tid är inte detsamma som hög kvalitet (ett av otaliga exempel: Daikatana). Tid ger möjlighet för förbättra etablerad kvalitet men bara med begränsad effekt. Är grundjobbet dåligt så hjälper inte tid - om man inte möjligen reviderar helt och bygger något nytt - men då blir det ett nytt projekt helt plötsligt.

I det här fallet verkade dock COG ha haft en vision och målbild klar från start så det verkar inte vara det som strulade. Oftast om man vet vad man vill ha så skapar man det. Det styr sig självt. Om man vill skapa ett kommersiellt rollspel baserat på en licens (och med ett etablerat koncept dessutom) och det drar ut i fyra år så är projektet dåligt hanterat. Projektet är det, oavsett varför. "Varför" är enbart förklaringar, vilka kan vara bra eller dåliga. Men projektet är ändå dåligt hanterat. Dåligt tidsplanerat, dåligt resursallokerat, dåligt lett, dålig kommunikation, dålig sammanhållning, dålig förutsättningar - massor av svar på varför. Och alla ger att projektet blir dåligt.

Med risk för att bli konsult-käck och stå farligt nära de öppna dörrarnas land; bra projekt ger bra resultat, dåliga projekt ger dåliga resultat.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Det beror kanske på vilka krav man ställer på sig själv och sin produkt; själv skulle jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över än...
Fast preferenser hinner säkerligen att ändras under sex år. Dimfrost brukar säga att Terone inte längre var något han skulle släppa vid den tidpunkten när han släppte det. Matiné gick ungefär samma tid till mötes och det skrev jag på (i den senaste versionen) i 3-4 år och under en tioårsperiod hann spelet ändra form tre gånger. Att skriva att "jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över" känns inte som en ståndpunkt som är baserad på praktiskt erfarenhet.

/Han som antar att det är likadant med exempelvis datorspel

GnomviD

Heresiark
krank said:
plus en massa anti-awesome i form av megamachotjafs
Jag vet inte riktigt, just det där överdrivna tjafset var en av de grejer som jag gillade. Den överdrivna känslan av att de skulle behöva klona Bruce Campbell för att spela varje roll i en eventuell film var en av de grejer som fick mig att tycka att MC var en skitball setting.

... å andra sidan är min huvudsakliga interaktion med MC genom Doomtrooper då jag gick på mellanstadiet, så det kanske ska tas med en nypa salt. :gremsmile:

Kanske man skulle ta och gräva fram den gamla Mishima-leken, till ära av COGs minne*, och ännu en gång bli skitarg över hur dåligt Doomtrooper var.

* Jag känner mig väl lite kluven här. Vissa grejer verkade ballt, andra inte. Att de skippade Cybertronic och skrev bort mycket av axelskydden var väl coolt, men det kändes som om de gick ifrån lite för mycket av fantasy-känslan för att jag riktigt skulle kunna digga det. Jag håller nog ut tills någon skriver ett Noir-hack i Heimburg.

krank

Går ondskans ärenden
Han said:
Fast preferenser hinner säkerligen att ändras under sex år. Dimfrost brukar säga att Terone inte längre var något han skulle släppa vid den tidpunkten när han släppte det.
Menar du att han inte tyckte om det när han släppte det? Isåfall förstår jag inte ens varför han gjorde det.

Han said:
Matiné gick ungefär samma tid till mötes och det skrev jag på (i den senaste versionen) i 3-4 år och under en tioårsperiod hann spelet ändra form tre gånger. Att skriva att "jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över" känns inte som en ståndpunkt som är baserad på praktiskt erfarenhet.
Det är snarare grundat i att jag själv hellre fortsätter vara outgiven än jag ger ut något jag inte känner att jag utan tvekan kan vara stolt över. Det är säkert ett fel hos mig, och den största anledningen till att det inte är förrän nu med EB jag får något tryckt, och även anledningen till varför så många av mina projekt aldrig blir släppta. Det är jag dock ganska bekväm i, eftersom jag inte ser något egenvärde i att få mina grejer tryckta/färdiga. En tryckt/färdig dålig produkt är sämre än en icke tryckt/färdig bra produkt, alla gånger.

Men, jag ger knappast COG något fripass här. De borde ha kunnat ta det material som är färdigt och satt ihop en bra grundbok, även om den blivit tunnare än de tänkt sig. De gav sig in i den vidriga licensleken och får därmed den vidriga licensleken tåla.

Själv tror jag att detta tillsammans med den apkassa filmen kommer att betyda inget nytt MC på ganska lån tid. Nu kommer väl Paradox att vilja låta licensen "vila" för att "bygga upp ett sug" några år till. Eller något lika idiotiskt.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Han said:
Fast preferenser hinner säkerligen att ändras under sex år. Dimfrost brukar säga att Terone inte längre var något han skulle släppa vid den tidpunkten när han släppte det.
Menar du att han inte tyckte om det när han släppte det? Isåfall förstår jag inte ens varför han gjorde det.
Mina regelpreferenser hade ändrats när jag väl hade ett färdigt spel med layout och allt, men då ville jag knappast göra om det. I stället såg jag det som en version, något jag gillade (främst på grund av världsbeskrivningen, då) men som kunde ha varit bättre, och som förhoppningsvis skulle bli bättre i en annan version i framtiden. Dit har vi inte nått än, dessvärren.

Edit: Anledningen till det här var att jag hade väntat i evigheter på illustrationer sominte dök upp, och alltså inte enbart min egen saktfärdighet. Annars hade spelet blivit klart ett år tidigare, ungefär, och då hade jag varit mer nöjd med det. (Jag är alltså inte direkt missnöjd med det som produkt nu heller, jag skulle bara inte vilja spela det med bokens regler i dag.)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror inte det är ett helt ovanligt fenomen bland småskaliga spelutvecklare, speciellt sådana som är aktiva i flera olika spelsammanhang.

Om man isolerar sig kan man nog skriva ett spel och vara helt nöjd även om det tar fem-tio år att få klart det.

Men om man är aktiv, testar nya spel, deltar i regeldiskussioner, har ett aktivt metaspel i sina spelgrupper, spelar med nya människor osv, då kommer ens preferenser att ändras och utvecklas.

Det märker vi ofta här på forumet när en ny medlem kommer med sitt spel som han/hon har arbetat med i ensamhet/med sin egen spelgrupp i flera år och vill ha våra råd om hur man går vidare. I den kontakten med omvärlden så ändras de egna preferenserna och de börjar ändra. Spelet ges inte ut alls eller mycket försenat och förändrat.

Jag ser mig själv som tillhörandes den aktiva kategorin. Jag är inte villig att isolera mig för att skriva spel.

För fyra år sedan så upplevde jag tydligen att jag var klar med Höstdimma ( https://www.rollspel.nu/threads/33373 ) och någonstans i samma veva så postade jag första spelrapporten för Arrivara, men den lyckas jag inte söka fram.

Arrivara var startskottet på det sätt att spela som jag förordar nu, och Höstdimma är föråldrat, men det är föråldrat för MIG. Jag är övertygad om att det är nästa naturliga steg för hundratals spelgrupper ute i landet. För dem kommer det att vara ett helt awesome spel, tills deras smak ändras igen och de går vidare för att spela något annat.

Därför tycker jag att man gott kan släppa ett spel även om ens preferenser har förändrats. Var spelet bra för en själv då är det säkert bra för någon annan nu, och kanske för en tredje i framtiden.

Ett färdigt spel är i sig en awesome sak.

Big Marco

Läskig
Han said:
krank said:
Det beror kanske på vilka krav man ställer på sig själv och sin produkt; själv skulle jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över än...
Fast preferenser hinner säkerligen att ändras under sex år. Dimfrost brukar säga att Terone inte längre var något han skulle släppa vid den tidpunkten när han släppte det. Matiné gick ungefär samma tid till mötes och det skrev jag på (i den senaste versionen) i 3-4 år och under en tioårsperiod hann spelet ändra form tre gånger. Att skriva att "jag hellre jobba i sex år och kunna släppa något som jag utan tvekan kan vara stolt över" känns inte som en ståndpunkt som är baserad på praktiskt erfarenhet.

/Han som antar att det är likadant med exempelvis datorspel
Som du brukar säga - läs vad jag skrev: "om man inte möjligen reviderar helt och bygger något nytt - men då blir det ett nytt projekt helt plötsligt."