Nekromanti "Inget OT"-effekten och problematiska spel?

Eksem

Champion
Jag känner inte att det som karaktäriserar det här forumet är att något får stå oemotsagt. Typ någonsin, oavsett ämne.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem;n203657 said:
Jag känner inte att det som karaktäriserar det här forumet är att något får stå oemotsagt. Typ någonsin, oavsett ämne.
Jag håller inte med för att... äh, det var inget.

CapnZapp

Myrmidon
RasmusL;n203525 said:
En intressant effekt av ett stängt OT-forum är att det inte finns ett utrymme för att kritisera eller ifrågasätta problematiska agendor bakom rollspel. Jag kanske helt har missförstått hur det är tänkt att fungera här på forumet men om någon exempelvis börjar hylla FATAL till skyarna som ett fantastiskt system med genomtänkt spelvärld utan att problematisera kring den rasism och det kvinnohat som genomsyrar produkten, får jag då inte ifrågasätta dessa? Någon kanske hävdar att kritik mot spelet bör falla under "rollspel" men om jag vill kritisera det utifrån OT-anledningar, inte för att jag ogillar layouten eller tycker att XP-systemet är pillrigt?

Att ha skapat ett safe space där rasister får sprida djupt politisk media under skydd av moderatorerna, blir inte det resultatet?
Ingen har hyllat FATAL. Ingen har hävdat detta. Ingen har skapat ett safe space för rasister.

Och skulle detta mot förmodan hända, föreslår jag att du inte går i svarsmål själv, utan rapporterar detta ytterst hypotetiska inlägg till moderatorerna, eftersom det lär bryta mot reglerna.

Detta handlar om rollspel. Ogillar du layouten eller tycker XP-systemet är pillrigt är du välkommen.

Om du vill diskutera problematiska agendor, rasism, kvinnohat, politisk media etc föreslår jag att du vänder dig till forum avsedda för detta. Detta är helt fel plats för sådana diskussioner.

Zapp

PS. Och nej, detta är enbart att betrakta som mitt personliga kåseri och inte något officiellt svar.

Übereil

Swashbuckler
CapnZapp;n204392 said:
Ingen har hyllat FATAL. Ingen har hävdat detta. Ingen har skapat ett safe space för rasister.

Och skulle detta mot förmodan hända, föreslår jag att du inte går i svarsmål själv, utan rapporterar detta ytterst hypotetiska inlägg till moderatorerna, eftersom det lär bryta mot reglerna.

Detta handlar om rollspel. Ogillar du layouten eller tycker XP-systemet är pillrigt är du välkommen.

Om du vill diskutera problematiska agendor, rasism, kvinnohat, politisk media etc föreslår jag att du vänder dig till forum avsedda för detta. Detta är helt fel plats för sådana diskussioner.

Zapp

PS. Och nej, detta är enbart att betrakta som mitt personliga kåseri och inte något officiellt svar.
När du säger sånt där så får jag intrycket av att du tycker fluffet i rollspel är irrelevant för spelet i fråga. Man får klaga på dåliga XP-system men rasistiska världar bör man ta någon annanstans.

Då jag själv ser rollspel som en aktivitet där jag får chansen att uppleva att vara en annan människa i en annan värld (ofta en fantastisk människa i en fantastisk värld) så ser jag fluffet som den överlägset viktigaste delen av ett rollspel. Är fluffet skräp så är spelet som helhet skräp även om det har världens smidigaste och roligaste spelmekanik.

Säg att jag det jag ser som viktigast med fluff är att det är PK. Är ett spel inte PK så kommer jag inte kunna suspenda min disbelief utan jag kommer sitta och vara sur på alla icke-PK element. Får jag, enligt dig, fråga efter spel med tillräckligt PK världar för att jag ska tycka att spelet är kul eller borde jag göra det på ett annat forum? Och skulle en sådan tråd vara en tråd som handlar om rollspel eller om något annat?

Übereil

Zire

Swashbuckler
Übereil;n204464 said:
Säg att jag det jag ser som viktigast med fluff är att det är PK. Är ett spel inte PK så kommer jag inte kunna suspenda min disbelief utan jag kommer sitta och vara sur på alla icke-PK element. Får jag, enligt dig, fråga efter spel med tillräckligt PK världar för att jag ska tycka att spelet är kul eller borde jag göra det på ett annat forum? Och skulle en sådan tråd vara en tråd som handlar om rollspel eller om något annat?
Känns som att frågeställningen som sådan är ok, och härrör till rollspel. Problemet är hur man formulerar det.

"Är spelvärlden i Mutant: År noll PK?" kommer med stor sannolikhet att hamna i en diskussion om vad som är PK. Och den diskussionen har en stor risk att bli så infekterad att ingen riktigt hinner svara på om mutant är det, innan tonläget lett till oförsiktiga formuleringar som resulterar i regelöverträdelser, varningar, avstängningar och dålig stämning. Och om diskussionen aldrig leder tillbaka till ursprungliga (rollspelsrelaterade) frågan, så är den OT. Om frågan var intressant för frågeställaren så har denne redan en uppfattning om vad den menade med PK. Är frågan tydligare formulerad från början så hade den riskabla diskussionen sluppits.

"Jag blir upprörd och kan inte leva mig in i spelvärldar som behandlar människor med olika etnicitet och kön orättvist (eller vad hypotetiska frågeställaren tänkte sig). Undviker spelvärlden i Mutant: År noll sådana element?" skulle förmodligen ge en matnyttigare diskussion för frågeställaren, och mindre risk att infekteras.

CapnZapp

Myrmidon
Übereil;n204464 said:
När du säger sånt där så får jag intrycket av att du tycker fluffet i rollspel är irrelevant för spelet i fråga. Man får klaga på dåliga XP-system men rasistiska världar bör man ta någon annanstans.

Då jag själv ser rollspel som en aktivitet där jag får chansen att uppleva att vara en annan människa i en annan värld (ofta en fantastisk människa i en fantastisk värld) så ser jag fluffet som den överlägset viktigaste delen av ett rollspel. Är fluffet skräp så är spelet som helhet skräp även om det har världens smidigaste och roligaste spelmekanik.

Übereil
Du får nog ta ett konkret exempel. Annars blir det precis den typ av diskussion långt ifrån att verkligen spela rollspel, som är min poäng.

Krille

Super Moderator
Moderering:

Den här tråden handlar om RasmusL:s farhågor att det har uppstått ett frikort att promota sexism, rasism mfl problematiska agendor så länge man gör det som spel. I grunden är det en rak fråga till redaktionen om tolkningen av redaktionens nya policy. Den frågan har redaktionen redan svarat på:

NEJ, det FINNS inget frikort. Problematiska agendor i spel kan diskuteras på samma sätt som problematiska level-mekanismer i spel. Båda är en del av spelet och båda kan diskuteras.

CapnZapps tolkning av policyn är förbaskat säker, men det är inte den tolkningen som moderatorerna står för. I vissa sammanhang – det vill säga när det handlar om spel – är det här helt rätt plats för sådana diskussioner.

Minimoni

Homelander
Personligen upplever jag det som om hela forumet har blivit mycket trevligare på senare tid. Det kan vara så att OT-forumet snarare släppte lös det sämsta i mig/oss? Jag saknar OT-forumet på ett sätt men är riktigt nöjd att bara snacka rollspelsrelaterade saker igen. Och självklart kan feminism och rasisism eller annan valfri ism talas om i en rollspelstråd, bara inte jag/alla andra börjar återgå till att vara grottmänniskor så fort ett sådant ämne nämnts.

Och personligen så tror jag att det här forumet är en av de sista platserna ideologiska rasister och andra extremer skulle söka sig till. Så nej, jag personligen upplever i alla fall ingen rädsla att alla jag talar med här på forumet snart har en brun uniform alternativt vita lakan som standard klädsel.

Ram

Skev
I mitt tycke så är det en skillnad mellan trevligare och bättre.

Forumet utan problematiska diskussioner runt kön, sexism och etnicitet upplever jag som generellt sett trevligare.

Forumet med problematiska diskussioner runt kön, sexism och etnicitet tycker jag i mångt och mycket är bättre.

En kan också med fördel i vanlig ordning minnas sin rätt att inte läsa och kommentera de trådar som gör en upprörd och/eller som inte intresserar en. Låt internet ha "fel".

Minimoni

Homelander
Ram: Håller med dig, tycker dock att forumet även i sin nya utformning tillåter heta diskussioner om rasism, sexism och liknande saker bara det finns en konkret koppling till rollspel.

Jag vill att min favorit-hobby skall vara inbjudande och trevlig men också låta heta men inte otrevliga diskussioner kopplade till rollspel fortgå. Så som det ser ut nu tycks det ju som alla vinner. Vi kan kämpa för en mer inkluderande hobby genom att diskutera rollspel som uppmanar till detta och vi kan diskutera problematiken i rollspel som medvetet eller omedvetet skapar dåliga förutsättningar för inkluderande och hur dessa rollspel gör det ena eller det andra. Moderatorerna tycks vara på mycket bättre humör nu när deras obetalda arbetsbelastning minskat och jag och Krank har visat oss tycka samma sak i en del trådar tycks det som :-O Forumet har börjat sin vandring mot att inte bara vara trevligare men också bättre!

Jag gillar kort sagt det nya forumsklimatet bättre och hoppas att vi inom de ramar moderatorerna satt upp kan fortsätta diskutera olika ismer i rollspel utan att bli idioter i fortsättningen. Nej, alla blev/var inte idioter tidigare heller men jag kan bara tala för mig själv och jag vet att jag varit det vid ett antal tillfällen.

God natt och skriv mycket kul under natten så jag har något att läsa när jag vaknar! :)

CapnZapp

Myrmidon
Krille;n204623 said:
CapnZapps tolkning av policyn är förbaskat säker, men det är inte den tolkningen som moderatorerna står för.
Jag hoppas ingen missade att jag tydligt deklarerade att min åsikt var enbart min egen. Tack.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp;n204876 said:
Jag hoppas ingen missade att jag tydligt deklarerade att min åsikt var enbart min egen. Tack.
Med tanke på att enskilda forumiters förslag till förändring av forumet emellanåt tolkats som om redaktionen stod bakom dem är det säkrast att vara övertydlig.