Jag håller inte med för att... äh, det var inget.Eksem;n203657 said:Jag känner inte att det som karaktäriserar det här forumet är att något får stå oemotsagt. Typ någonsin, oavsett ämne.
Ingen har hyllat FATAL. Ingen har hävdat detta. Ingen har skapat ett safe space för rasister.RasmusL;n203525 said:En intressant effekt av ett stängt OT-forum är att det inte finns ett utrymme för att kritisera eller ifrågasätta problematiska agendor bakom rollspel. Jag kanske helt har missförstått hur det är tänkt att fungera här på forumet men om någon exempelvis börjar hylla FATAL till skyarna som ett fantastiskt system med genomtänkt spelvärld utan att problematisera kring den rasism och det kvinnohat som genomsyrar produkten, får jag då inte ifrågasätta dessa? Någon kanske hävdar att kritik mot spelet bör falla under "rollspel" men om jag vill kritisera det utifrån OT-anledningar, inte för att jag ogillar layouten eller tycker att XP-systemet är pillrigt?
Att ha skapat ett safe space där rasister får sprida djupt politisk media under skydd av moderatorerna, blir inte det resultatet?
När du säger sånt där så får jag intrycket av att du tycker fluffet i rollspel är irrelevant för spelet i fråga. Man får klaga på dåliga XP-system men rasistiska världar bör man ta någon annanstans.CapnZapp;n204392 said:Ingen har hyllat FATAL. Ingen har hävdat detta. Ingen har skapat ett safe space för rasister.
Och skulle detta mot förmodan hända, föreslår jag att du inte går i svarsmål själv, utan rapporterar detta ytterst hypotetiska inlägg till moderatorerna, eftersom det lär bryta mot reglerna.
Detta handlar om rollspel. Ogillar du layouten eller tycker XP-systemet är pillrigt är du välkommen.
Om du vill diskutera problematiska agendor, rasism, kvinnohat, politisk media etc föreslår jag att du vänder dig till forum avsedda för detta. Detta är helt fel plats för sådana diskussioner.
Zapp
PS. Och nej, detta är enbart att betrakta som mitt personliga kåseri och inte något officiellt svar.
Känns som att frågeställningen som sådan är ok, och härrör till rollspel. Problemet är hur man formulerar det.Übereil;n204464 said:Säg att jag det jag ser som viktigast med fluff är att det är PK. Är ett spel inte PK så kommer jag inte kunna suspenda min disbelief utan jag kommer sitta och vara sur på alla icke-PK element. Får jag, enligt dig, fråga efter spel med tillräckligt PK världar för att jag ska tycka att spelet är kul eller borde jag göra det på ett annat forum? Och skulle en sådan tråd vara en tråd som handlar om rollspel eller om något annat?
Du får nog ta ett konkret exempel. Annars blir det precis den typ av diskussion långt ifrån att verkligen spela rollspel, som är min poäng.Übereil;n204464 said:När du säger sånt där så får jag intrycket av att du tycker fluffet i rollspel är irrelevant för spelet i fråga. Man får klaga på dåliga XP-system men rasistiska världar bör man ta någon annanstans.
Då jag själv ser rollspel som en aktivitet där jag får chansen att uppleva att vara en annan människa i en annan värld (ofta en fantastisk människa i en fantastisk värld) så ser jag fluffet som den överlägset viktigaste delen av ett rollspel. Är fluffet skräp så är spelet som helhet skräp även om det har världens smidigaste och roligaste spelmekanik.
Säg att jag det jag ser som viktigast med fluff är att det är PK. Är ett spel inte PK så kommer jag inte kunna suspenda min disbelief utan jag kommer sitta och vara sur på alla icke-PK element. Får jag, enligt dig, fråga efter spel med tillräckligt PK världar för att jag ska tycka att spelet är kul eller borde jag göra det på ett annat forum? Och skulle en sådan tråd vara en tråd som handlar om rollspel eller om något annat?
Übereil
Jag hoppas ingen missade att jag tydligt deklarerade att min åsikt var enbart min egen. Tack.Krille;n204623 said:CapnZapps tolkning av policyn är förbaskat säker, men det är inte den tolkningen som moderatorerna står för.
Med tanke på att enskilda forumiters förslag till förändring av forumet emellanåt tolkats som om redaktionen stod bakom dem är det säkrast att vara övertydlig.CapnZapp;n204876 said:Jag hoppas ingen missade att jag tydligt deklarerade att min åsikt var enbart min egen. Tack.