Det finns folk som säger att svenska filmskapare "lever i Bergmans skugga". Det finns det god anledning till, för ingen har hittills ens kommit i närheten av karln.
Det är coolt att han är så känd över hela världen. Han hade något särskilt, för hans filmer är snudd på genialiska. Dessvärre gör det dem ofta svåra att se
Jag tycker det är svårt att förklara vad som är bra med dem. Länge ignorerade jag dem helt eftersom jag tyckte att de var för tråkiga och för långsamma. Men sedan satte jag mig ned och verkligen såg en av dem (viskningar & rop) och blev helt förstörd... och berörd...
Hans filmer dröjer sig kvar, samt att de innehåller många vackra bilder både i tanken och rent esteiskt. Sedan berör det ju vanligen universella frågor.
Men som sagt - man måste ha tålmod - för de är långsamma.
Regin och fotot. Och manus. Det som gör film bra, helt enkelt.
Råkar man tycka Bergman är jobbig av någon anledning kan man istället börja med t.ex. Sommarnattens Leende, en lättsam sexkomedi som är given att uppskattas av alla, gammal som ung.
Jag tycker inte det är så tragiskt i sig att han dör - han var ju nästan nittio år gammal och hade levt ett liv som man väl får lov att kalla för rikt. Dessutom fick han köra sitt eget race ända till slutet - han dog ju hemma i sin säng såvitt jag förstår, mitt ute på sin kära lilla ö.
Man kan bara hoppas att man själv får leva ett lika långt liv och ha friheten att själv bestämma över sitt öde fram till slutet.
Och frågorna vi bör ställa här på Rollspel.nu är ju förståss:
"Vad betydde Bergman för rollspelsvärlden?" och
"Hur påverkades Bergman av rollspel?"
/Seinet Wintermute - Har inte sett en enda Bergman-film, men tydligen skall alla hans filmer visas på Göteborgs Filmfestival i år enligt en person på jobbet.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.