Nekromanti Ingmar Bergman är död.

Johan K

Gammal & dryg
En av de stora resigörerna har dött.
Ingar Bergman dog idag i sitt hem.

krank

Går ondskans ärenden
Det finns folk som säger att svenska filmskapare "lever i Bergmans skugga". Det finns det god anledning till, för ingen har hittills ens kommit i närheten av karln.

Dags att ta ett Bergman-maraton, känner jag.

Rickard

Urverk speldesign
Vad var det som var så bra med hans filmer?

/Han som tycker att Sjunde inseglet var tråkig (men den stannade sig kvar)

Äventyr

Världsbyggare
En rätt överreklamerad kille, som dock har gjort några bra filmer. De flesta var dock lite väl... jag vet inte. Jag fastnade väl aldrig för hans stil.

/Daniel

ripperdoc

Myrmidon
Det är coolt att han är så känd över hela världen. Han hade något särskilt, för hans filmer är snudd på genialiska. Dessvärre gör det dem ofta svåra att se :gremsmile:

RIA (Rest In Anxiety)

Blasphemy

Swashbuckler
Usch...
Det är fanemej tragiskt. Sådana som han skall ju aldrig dö. Men... han kommer ju vara ihågkommen en lång tid.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tycker det är svårt att förklara vad som är bra med dem. Länge ignorerade jag dem helt eftersom jag tyckte att de var för tråkiga och för långsamma. Men sedan satte jag mig ned och verkligen såg en av dem (viskningar & rop) och blev helt förstörd... och berörd...

Hans filmer dröjer sig kvar, samt att de innehåller många vackra bilder både i tanken och rent esteiskt. Sedan berör det ju vanligen universella frågor.

Men som sagt - man måste ha tålmod - för de är långsamma.

http://www.youtube.com/watch?v=Vyqg017aFrY

Eksem

Champion
Regin och fotot. Och manus. Det som gör film bra, helt enkelt.

Råkar man tycka Bergman är jobbig av någon anledning kan man istället börja med t.ex. Sommarnattens Leende, en lättsam sexkomedi som är given att uppskattas av alla, gammal som ung.

Sanjuro

Warrior
Re: Egentligen inte tragiskt

Jag tycker inte det är så tragiskt i sig att han dör - han var ju nästan nittio år gammal och hade levt ett liv som man väl får lov att kalla för rikt. Dessutom fick han köra sitt eget race ända till slutet - han dog ju hemma i sin säng såvitt jag förstår, mitt ute på sin kära lilla ö.

Man kan bara hoppas att man själv får leva ett lika långt liv och ha friheten att själv bestämma över sitt öde fram till slutet.

seinet

Swashbuckler
Och frågorna vi bör ställa här på Rollspel.nu är ju förståss:

"Vad betydde Bergman för rollspelsvärlden?" och
"Hur påverkades Bergman av rollspel?"

/Seinet Wintermute - Har inte sett en enda Bergman-film, men tydligen skall alla hans filmer visas på Göteborgs Filmfestival i år enligt en person på jobbet.