Rickard
Urverk speldesign
Spelet där spelomgången handlar om att bekämpa ett monster. Jag skriver mest för att träna på ett annat sätt att skriva rollspel på. Satt och läste en massa artiklar om att skriva brädspelsmanualer. Det jag tog med mig var att punktform var tydligare än flödande text.
Drog två speltester med min sedvanliga strategi för att se om folk fattar reglerna: fylleslag.
Det var alldeles för sällan folk fick lyten. Egentligen är lytena rätt meningslösa, annat än att det sätter mer krav på spelarna att beskriva sina handlingar, så jag lade till en överraskningstabell i sista akten där ett resultat kan göra att gillet upplöses om de har för många lyten. Jag ökade också chansen att få lyten, där rollpersonerna kan få det om de slår 3 eller mindre på färdighetsslaget.
I princip skrev jag om 80% av texterna. Det känns som om spelet är mer tajt. Enda jag inte kunde värja mig mot är att jag benämner lyten innan jag förklarat dem.
--- Ändringslogg ---
Ny layout (naturligtvis)
Mindre spelledartips, mer spelinstruktioner.
Finslipningar av formuleringarna.
Mer konsekvent med terminologi.
Fler sidor
* Lade till ett spelexempel
Introduktionen
Utökade introduktionen i början av spelet.
* Lade till vad man får ut av spelet
* Lade till hur spelet tar slut
* Lade till förklaring av roller (monsterjägare)
* Lade till genomgång av tärningsslag
Vad du behöver för att spela
* Lade till den uppskattade tiden det tar för att spela spelet
* Lade till 10 vita tärningar för gillet
Akterna
Skapade en generell aktstruktur som alla akter nu följer.
Akt 4 – Bekämpa monstret
Krönikören är nu en mer naturlig del av akten.
Akt 5 - Betalning
* Man spelar nu ut akt 5 något mer.
* Lade till en slumptabell med händelser
Skapa din monsterjägare
* Omformulerade hela avsnittet
Rollformuläret
* Kastade om element för att koppla ihop saker enklare.
* Döpte om "förmågor" till "färdigheter" och "talanger" till "förmågor"
* Döpte om "förmågor" och "lyten" vid tabellerna till "Slå färdigheter" och "Slå lyten"
* Döpte om Händighet till Packning
* Resultat 1-3 på färdighetstabellen kan nu generera lyte.
Gillesformuläret
* Döpte om "Skattkammaren" till "Hälaren". Gjorde den personen mer framträdande i andra regelavsnitt.
* Bytte ut "Tidigare händelser" till "Utrustning"
Lade till konstruktörer och illustratörer.
Drog två speltester med min sedvanliga strategi för att se om folk fattar reglerna: fylleslag.
Det var alldeles för sällan folk fick lyten. Egentligen är lytena rätt meningslösa, annat än att det sätter mer krav på spelarna att beskriva sina handlingar, så jag lade till en överraskningstabell i sista akten där ett resultat kan göra att gillet upplöses om de har för många lyten. Jag ökade också chansen att få lyten, där rollpersonerna kan få det om de slår 3 eller mindre på färdighetsslaget.
I princip skrev jag om 80% av texterna. Det känns som om spelet är mer tajt. Enda jag inte kunde värja mig mot är att jag benämner lyten innan jag förklarat dem.
--- Ändringslogg ---
Ny layout (naturligtvis)
Mindre spelledartips, mer spelinstruktioner.
Finslipningar av formuleringarna.
Mer konsekvent med terminologi.
Fler sidor
* Lade till ett spelexempel
Introduktionen
Utökade introduktionen i början av spelet.
* Lade till vad man får ut av spelet
* Lade till hur spelet tar slut
* Lade till förklaring av roller (monsterjägare)
* Lade till genomgång av tärningsslag
Vad du behöver för att spela
* Lade till den uppskattade tiden det tar för att spela spelet
* Lade till 10 vita tärningar för gillet
Akterna
Skapade en generell aktstruktur som alla akter nu följer.
Akt 4 – Bekämpa monstret
Krönikören är nu en mer naturlig del av akten.
Akt 5 - Betalning
* Man spelar nu ut akt 5 något mer.
* Lade till en slumptabell med händelser
Skapa din monsterjägare
* Omformulerade hela avsnittet
Rollformuläret
* Kastade om element för att koppla ihop saker enklare.
* Döpte om "förmågor" till "färdigheter" och "talanger" till "förmågor"
* Döpte om "förmågor" och "lyten" vid tabellerna till "Slå färdigheter" och "Slå lyten"
* Döpte om Händighet till Packning
* Resultat 1-3 på färdighetstabellen kan nu generera lyte.
Gillesformuläret
* Döpte om "Skattkammaren" till "Hälaren". Gjorde den personen mer framträdande i andra regelavsnitt.
* Bytte ut "Tidigare händelser" till "Utrustning"
Lade till konstruktörer och illustratörer.
Attachments
-
1.2 MB Views: 34
-
115.4 KB Views: 10
Last edited: