Man Mountainman
Storsvagåret
Egentligen skulle det här inlägget heta Initiativ, taktikval och resursfördelning: loota Twilight Imperium, men det fick inte plats. Hur som helst så är det här ett inlägg om hur man kan använda några av regelmekanikerna i brädspelet Twilight Imperium (Hädanefter TI) i ett rollspelsstridssystem, men även ni som inte är bekanta med TI kan nog ha glädje av det.
Först en disclaimer: Jag är ingen brädspelsnörd. Flera av dom här mekanikerna återfinns säkert i andra brädspel, och predaterar säkert TI. Att jag snackar om TI beror på att det är det spelet jag har spelat. Om du är bekant med liknande mekaniker från andra brädspel som skulle kunna användas till god effekt i ett rollspelsstridssystem, så berätta gärna om dom.
Först några ord om TI: TI är ett rymdstridsstrategibrädspel där man flyttar plastrymdskepp över en kartongrymd och slåss mot dom andra spelarna om makten över galaxen.
Ålrajt, så här funkar strid i TI: I början av rundan väljer alla spelare ett taktikkort. Det finns tio stycken, numrerade 1-10. Varje taktikkort har två regeleffekter: Dels bestämmer det din plats i turordningen — den person vars taktikkort är numrerat lägst agerar först, sen den vars taktikkort är numrerat näst lägst osv — dels ger varje kort en unik regelmässig fördel till sin spelare; har man teknologikortet får man en gratis teknologi, har man handelskortet får man extra pengar, osv. En särskild grej som tål att nämnas är att den som väljer kortet med siffran "1" även får börja välja taktikkort i nästa runda.
Vidare har man ett gäng så kallade "strategy tokens", som måste fördelas över tre olika pölar i början av varje runda. Den första pölen är vad som tillåter en att göra saker; varje gång man vill bygga något eller flytta sina skepp så måste man spendera tokens ur den pölen. Den andra pölen sätter den övre gränsen för hur många skepp man kan ha samtidigt på en ruta. Den tredje pölen spenderar man av för att utföra ett gäng små specialeffekter. Man får nya tokens efter varje runda och kan dessutom få ännu fler genom ett av taktikvalen.
Nu åter till rollspel:
Jag får för mig att dom här mekanikerna skulle kunna anpassas till ett rollspelsstridssystem med god effekt. Det vore till exempel enkelt att hitta på tio rollspelsanpassade regeleffekter att associera med dom tio taktikkorten. Ett kort skulle till exempel kunna vara "defensiv strid" och ge plus på försvar, ett annat skulle kunna vara "återhämtning" och tillåta den som väljer det att hela skada, ytterligare ett annat kanske är "snabbhet", som ger plus på förflyttning.
Strategy tokens borde också vara enkelt att inlemma, även om man blir tvungen att ändra funktionen för dom tre pölarna. Handlingspölen, som tillåter en att utföra handlingar, kan man plocka rätt av. Av dom andra två pölarna skulle en kunna vara en simpel "anfallspöl" som ger plus på anfallsslaget, och en skulle kunna vara en "undvikapöl", som man får spendera tokens från för att undvika motståndarnas attacker.
Åsikter? Fler idéer?
/Dnalor
Först en disclaimer: Jag är ingen brädspelsnörd. Flera av dom här mekanikerna återfinns säkert i andra brädspel, och predaterar säkert TI. Att jag snackar om TI beror på att det är det spelet jag har spelat. Om du är bekant med liknande mekaniker från andra brädspel som skulle kunna användas till god effekt i ett rollspelsstridssystem, så berätta gärna om dom.
Först några ord om TI: TI är ett rymdstridsstrategibrädspel där man flyttar plastrymdskepp över en kartongrymd och slåss mot dom andra spelarna om makten över galaxen.
Ålrajt, så här funkar strid i TI: I början av rundan väljer alla spelare ett taktikkort. Det finns tio stycken, numrerade 1-10. Varje taktikkort har två regeleffekter: Dels bestämmer det din plats i turordningen — den person vars taktikkort är numrerat lägst agerar först, sen den vars taktikkort är numrerat näst lägst osv — dels ger varje kort en unik regelmässig fördel till sin spelare; har man teknologikortet får man en gratis teknologi, har man handelskortet får man extra pengar, osv. En särskild grej som tål att nämnas är att den som väljer kortet med siffran "1" även får börja välja taktikkort i nästa runda.
Vidare har man ett gäng så kallade "strategy tokens", som måste fördelas över tre olika pölar i början av varje runda. Den första pölen är vad som tillåter en att göra saker; varje gång man vill bygga något eller flytta sina skepp så måste man spendera tokens ur den pölen. Den andra pölen sätter den övre gränsen för hur många skepp man kan ha samtidigt på en ruta. Den tredje pölen spenderar man av för att utföra ett gäng små specialeffekter. Man får nya tokens efter varje runda och kan dessutom få ännu fler genom ett av taktikvalen.
Nu åter till rollspel:
Jag får för mig att dom här mekanikerna skulle kunna anpassas till ett rollspelsstridssystem med god effekt. Det vore till exempel enkelt att hitta på tio rollspelsanpassade regeleffekter att associera med dom tio taktikkorten. Ett kort skulle till exempel kunna vara "defensiv strid" och ge plus på försvar, ett annat skulle kunna vara "återhämtning" och tillåta den som väljer det att hela skada, ytterligare ett annat kanske är "snabbhet", som ger plus på förflyttning.
Strategy tokens borde också vara enkelt att inlemma, även om man blir tvungen att ändra funktionen för dom tre pölarna. Handlingspölen, som tillåter en att utföra handlingar, kan man plocka rätt av. Av dom andra två pölarna skulle en kunna vara en simpel "anfallspöl" som ger plus på anfallsslaget, och en skulle kunna vara en "undvikapöl", som man får spendera tokens från för att undvika motståndarnas attacker.
Åsikter? Fler idéer?
/Dnalor