Nekromanti initiativ

Spitfire

Swordsman
När jag cyklade in till stan till jobbet imorse började jag tänka på hur jag ska lösa initiativfrågan till mitt spel.
Först och främst vill jag ha ett spel utan en massa "du har si och så handling som använs si och så, och här har du en lista på handligar 1-20 som du kan utföra" utan jag vill ha ett spel där SPELAREN säger, "jag vill göra...." och sen löser man det på smidigaste sätt.
Man ska kunna säga: " jag tar det lungt, siktar noga, tar ett djupt andetag innan jag skjuter" likaväl som: " medan jag zick-zackandes springer de 20 metrarna fram mot kulsprutenästet ger jag nedhållande eld genom att hålla min kpist i en hand samtidigt som jag drar sprinten ur en handgranat med tänderna och kastar den innan jag kastar mig ned i skydd"

just det där har jag lyckats få in någorlunda smidigt, men nu brottas jag på hur jag ska lösa initiativ, dvs vem går först.
Vad jag nu planerar är att låta alla agera samtidigt. Möjligvis kan man gå i ordningsföljd kring bordet men alla handlingar sker samtidigt.
rundan ser ut så här:
1: taktik. En RP med färdigheten taktik kan slå denna mot en svårighet beroende på gruppens storlek eller antal enheter han vill kommendera. Om slaget lyckas kan spelaren berätta vad han vill att de ska göra (sen är det upp till spelarna om de gör som deras ledare vill)
2: Deklarera avsikt. Spelarna deklarerar vad de tänker göra i ordningsföljd efter deras karaktärers Stridsvana (som är en färdighet) där lägst berättar först och de med mest vana sist.
Här ser vi en fördel med taktik slaget i skede 1. De med dålig vana kan få en uppfattning vad de andra i gruppen ska göra.
3: Handlingarna utförs genom att gå runt bordet från höger till vänster eller tvärt om.
En spelare (eller spelledaren) ha dock möjligheten att "utmana" en eller flera fiende(r) om initiativet genom att slå ett färdighetslag (stridsvana + smidighet) mot fiendens färdighet (stridsvana + smidighet) och kan på så sätt agera före denna, men om man misslyckas (dvs fienden vinner) så agerar man sist.
Det finnas alltså bara tre initiativ skeden, Före, Normal och Sist.
En spelare kan också välja att hålla sitt initiativ och gå Sist.

förslag? kommentarer? frågor?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Två tankar fyllda med initiativ...

Jag är av den åsikten att initiativ inte är så jättenoga. Så länge antalet rundor per person är lika så spelar det ingen större roll vem som gör vad när och i vilken ordning. När jag spelleder så låter jag den som tar initiativet runt bordet först börja och sen nästa och sist motståndarna.

En annan tanke som slog mig nyss var att rundorna borde ju ske samtidigt i spelet, vilket innebär att det är egentligen fel att man ska kunna handla efter vad som hände personen som gjorde sitt drag innan. Är det tio stycken inblandade i en strid så är det ju knappast troligt att de andra nio personerna väntar 27 sekunder (om varje runda är tre sekunder) innan de gör något, för det är så jag får en känsla av att de flesta spelen fungerar. Rätta mig om jag har fel.

Men iaf en tanke vore då att alla skriver ner på ett papper vad de vill göra. När alla är klara så vänder de upp papprena (spelledaren har ett papper med slp's handlingar på). Sen går man från höger till vänster och går igenom vad de gör. Skulle några råkat välja samma mål att slå på och målet dör på första slaget så är den andra personens handling förgäves. Men det är även sådana missförstånd som lätt händer i strid (eller iaf i sport... :gremtongue: ).

Lambendil_UBBT

Warrior
Intressant tanke...

Men iaf en tanke vore då att alla skriver ner på ett papper vad de vill göra. När alla är klara så vänder de upp papprena (spelledaren har ett papper med slp's handlingar på). Sen går man från höger till vänster och går igenom vad de gör. Skulle några råkat välja samma mål att slå på och målet dör på första slaget så är den andra personens handling förgäves. Men det är även sådana missförstånd som lätt händer i strid (eller iaf i sport... ).

Kul tanke... Men det kan komma att ta lång tid bara... Eller kanske inte om att alla slipper vänta på de andra...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Intressant tanke...

Kul tanke... Men det kan komma att ta lång tid bara... Eller kanske inte iom att alla slipper vänta på de andra...

Det får vi nog ganska snart reda på, för jag hade tänkt testa det nästa gång jag spelleder. Lovar att lämna en rapport här då.

Rising

Vila i frid
"1: taktik. En RP med färdigheten taktik kan slå denna mot en svårighet beroende på gruppens storlek eller antal enheter han vill kommendera. Om slaget lyckas kan spelaren berätta vad han vill att de ska göra (sen är det upp till spelarna om de gör som deras ledare vill)
2: Deklarera avsikt. Spelarna deklarerar vad de tänker göra i ordningsföljd efter deras karaktärers Stridsvana (som är en färdighet) där lägst berättar först och de med mest vana sist.
Här ser vi en fördel med taktik slaget i skede 1. De med dålig vana kan få en uppfattning vad de andra i gruppen ska göra."

Jag tycker det var ett finurligt system. Ballt.

"3: Handlingarna utförs genom att gå runt bordet från höger till vänster eller tvärt om.
En spelare (eller spelledaren) ha dock möjligheten att "utmana" en eller flera fiende(r) om initiativet genom att slå ett färdighetslag (stridsvana + smidighet) mot fiendens färdighet (stridsvana + smidighet) och kan på så sätt agera före denna, men om man misslyckas (dvs fienden vinner) så agerar man sist."

Om man vill utmana tre fiender, vem skall man slå sitt slag mot? Och om någon av de jag vill utmana i sin tur vill utmana någon av mina kompisar, hur fungerar det då? Kan det inte bli en risk att jag vill sparka någon bakifrån, vinner intiativet och tänker "bra, då hinner han inte skjuta mig först", men fienden vill faktiskt skjuta mig, han ska bara pricka min kompis först, så han utmanar min kompis och vinner, så plötsligt ska både jag och han agera "före" medan min kompis får agera under "normal".

/Rising

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Två tankar fyllda med initiativ...

Men iaf en tanke vore då att alla skriver ner på ett papper vad de vill göra. När alla är klara så vänder de upp papprena (spelledaren har ett papper med slp's handlingar på). Sen går man från höger till vänster och går igenom vad de gör. Skulle några råkat välja samma mål att slå på och målet dör på första slaget så är den andra personens handling förgäves. Men det är även sådana missförstånd som lätt händer i strid (eller iaf i sport... ).

= Phoenix Command Combat System. (Har jag för mig?)

Det bästa är när någon kanske kastar sig ut genom en dörr samtidigt som någon annan får för sig att göra nedhållande eld mot samma dör. Härligt, men kladdigt :gremwink:

Initiativ är hur som helst ett ganska intressant fenomen. De flesta slagsmål och strider i verkligheten handlar nog oftast om vem som slår till först, alternativt vem som slår till mest.

Militär taktik eftersträvar att avfyra minst dubbelt så många vapen som motståndaren har och så mycket eld som möjligt utan att motståndaren hinner reagera. Bakhåll. Detta är för att eget manfall är ganska tråkigt, plus att den moraliska effekten av en hel skog som brakar loss med automateld är ganska stark på motståndaren.

Men nu har man ju inte alltid ideala förhållanden, så ibland är det nog smart att undvika strid. Hur ofta gör man det i rollspel?

Bla bla, och tillbaka till ämnet:

Initiativ tycker jag inte handlar lika mycket om vem som agerar först som vem som har möjlighet att påverka andras handlingar. I alla fall i rollspel. Att bara ha den gamla vanliga mallen slagväxlingar är rätt tråkigt. Det är roligare att ha som i till exempel Token systemet (som i övrigt är värdelöst...) där man när som helst kan lägga fram sin "token" för att få agera, oavsett vilket initiativ som gäller.

Detta ger ett flöde som antagligen är mer troligt för en närstrid än att alla väntar på sin tur. Lite som Attack of Opportunity i d20 skapar en möjlighet till oregelbunden slagväxling och lite mer taktiska möjligheter. (Dock på ett rätt klumpigt sätt, i min mening, det är dock effektivt.)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Två tankar fyllda med initiativ...

Det bästa är när någon kanske kastar sig ut genom en dörr samtidigt som någon annan får för sig att göra nedhållande eld mot samma dör. Härligt, men kladdigt :gremwink:

Det är sådant som kan hända om man har dålig kommunikation inom gruppen. Kör man med den varianten så kan man ge gruppen 10 sekunder att komma fram till vad de ska göra. Fiender i närheten kommer ju också höra men det är smällar man får ta.

Spitfire

Swordsman
Om man vill utmana tre fiender, vem skall man slå sitt slag mot? Och om någon av de jag vill utmana i sin tur vill utmana någon av mina kompisar, hur fungerar det då? Kan det inte bli en risk att jag vill sparka någon bakifrån, vinner intiativet och tänker "bra, då hinner han inte skjuta mig först", men fienden vill faktiskt skjuta mig, han ska bara pricka min kompis först, så han utmanar min kompis och vinner, så plötsligt ska både jag och han agera "före" medan min kompis får agera under "normal".
På fråga A: svarar vi Vänersborg... va, var det inte vi i femman? nähä....
Skämt åsido. Vill jag utmana en grupp personer Slår jag ett slag. Beroende på om gruppen har homogent värde i stridsvana + smidighet så kan dessa slå ett gemensamt slag. Annars får de slå varsitt separat slag. Om de slår varsitt slag så agerar de som vann före medan de som missade agerar efter.
på fråga B: om någon av de jag utmanat i sin tur utmanar min kompis så gör han det i vanlig ordning. Oavsett hur bra han slår på sitt slag för stridsvana mot min kompis så har det ingen relevans om han slår kasst mot mig då jag agerar före honom.
så är tanken iallafall. Det kan uppstå en situation där en person (a) utför exempelvis automateld mot flera personer (1-3), men bara vinner handlingen gentemot en person (1), sen gör den personen (1) sin handling mot sin motståndare (b) innan (a) får fullfölja sina attacker mot (2-3) innan det blir (b) tur