Spitfire
Swordsman
När jag cyklade in till stan till jobbet imorse började jag tänka på hur jag ska lösa initiativfrågan till mitt spel.
Först och främst vill jag ha ett spel utan en massa "du har si och så handling som använs si och så, och här har du en lista på handligar 1-20 som du kan utföra" utan jag vill ha ett spel där SPELAREN säger, "jag vill göra...." och sen löser man det på smidigaste sätt.
Man ska kunna säga: " jag tar det lungt, siktar noga, tar ett djupt andetag innan jag skjuter" likaväl som: " medan jag zick-zackandes springer de 20 metrarna fram mot kulsprutenästet ger jag nedhållande eld genom att hålla min kpist i en hand samtidigt som jag drar sprinten ur en handgranat med tänderna och kastar den innan jag kastar mig ned i skydd"
just det där har jag lyckats få in någorlunda smidigt, men nu brottas jag på hur jag ska lösa initiativ, dvs vem går först.
Vad jag nu planerar är att låta alla agera samtidigt. Möjligvis kan man gå i ordningsföljd kring bordet men alla handlingar sker samtidigt.
rundan ser ut så här:
1: taktik. En RP med färdigheten taktik kan slå denna mot en svårighet beroende på gruppens storlek eller antal enheter han vill kommendera. Om slaget lyckas kan spelaren berätta vad han vill att de ska göra (sen är det upp till spelarna om de gör som deras ledare vill)
2: Deklarera avsikt. Spelarna deklarerar vad de tänker göra i ordningsföljd efter deras karaktärers Stridsvana (som är en färdighet) där lägst berättar först och de med mest vana sist.
Här ser vi en fördel med taktik slaget i skede 1. De med dålig vana kan få en uppfattning vad de andra i gruppen ska göra.
3: Handlingarna utförs genom att gå runt bordet från höger till vänster eller tvärt om.
En spelare (eller spelledaren) ha dock möjligheten att "utmana" en eller flera fiende(r) om initiativet genom att slå ett färdighetslag (stridsvana + smidighet) mot fiendens färdighet (stridsvana + smidighet) och kan på så sätt agera före denna, men om man misslyckas (dvs fienden vinner) så agerar man sist.
Det finnas alltså bara tre initiativ skeden, Före, Normal och Sist.
En spelare kan också välja att hålla sitt initiativ och gå Sist.
förslag? kommentarer? frågor?
Först och främst vill jag ha ett spel utan en massa "du har si och så handling som använs si och så, och här har du en lista på handligar 1-20 som du kan utföra" utan jag vill ha ett spel där SPELAREN säger, "jag vill göra...." och sen löser man det på smidigaste sätt.
Man ska kunna säga: " jag tar det lungt, siktar noga, tar ett djupt andetag innan jag skjuter" likaväl som: " medan jag zick-zackandes springer de 20 metrarna fram mot kulsprutenästet ger jag nedhållande eld genom att hålla min kpist i en hand samtidigt som jag drar sprinten ur en handgranat med tänderna och kastar den innan jag kastar mig ned i skydd"
just det där har jag lyckats få in någorlunda smidigt, men nu brottas jag på hur jag ska lösa initiativ, dvs vem går först.
Vad jag nu planerar är att låta alla agera samtidigt. Möjligvis kan man gå i ordningsföljd kring bordet men alla handlingar sker samtidigt.
rundan ser ut så här:
1: taktik. En RP med färdigheten taktik kan slå denna mot en svårighet beroende på gruppens storlek eller antal enheter han vill kommendera. Om slaget lyckas kan spelaren berätta vad han vill att de ska göra (sen är det upp till spelarna om de gör som deras ledare vill)
2: Deklarera avsikt. Spelarna deklarerar vad de tänker göra i ordningsföljd efter deras karaktärers Stridsvana (som är en färdighet) där lägst berättar först och de med mest vana sist.
Här ser vi en fördel med taktik slaget i skede 1. De med dålig vana kan få en uppfattning vad de andra i gruppen ska göra.
3: Handlingarna utförs genom att gå runt bordet från höger till vänster eller tvärt om.
En spelare (eller spelledaren) ha dock möjligheten att "utmana" en eller flera fiende(r) om initiativet genom att slå ett färdighetslag (stridsvana + smidighet) mot fiendens färdighet (stridsvana + smidighet) och kan på så sätt agera före denna, men om man misslyckas (dvs fienden vinner) så agerar man sist.
Det finnas alltså bara tre initiativ skeden, Före, Normal och Sist.
En spelare kan också välja att hålla sitt initiativ och gå Sist.
förslag? kommentarer? frågor?