Jag filar lite på ett system där jag ska använda mig av ett initiativbräde för att hantera striderna. Det vill säga ett papper med numrerade fält där alla deltagare finns representerade med varsin markör som visar när det är deras tur att agera. Varje gång man gör något flyttar man fram X antal steg beroende på hur tidskrävande handlingen är.
Jag tänker mig att man flyttar fram både, då man gör en aktiv handling och då man tvingas handla, exempelvis om man parerar. Parader kommer däremot att flytta fram markören färre steg än ett anfall.
Det finns dock några saker som ställer till det lite och som jag gärna skulle vilja ha lite ideer eller tankar kring från er andra.
1 Den första handlingen
Ordningen i början av en strid borde påverkas av vad man gör för inledande handling men det skulle innebär att man deklarerar den först och sedan tar reda på när man ska utföra den vilket blir tvärt emot ordningen på alla andra handlingar så det känns inte riktigt bra,
2 Sköldar och två vapen
Om man har en sköld eller ett annat vapen att parera med borde det inte påverka lika mycket att parera med det men jag kommer inte på något riktigt bra sätt att hantera det, jag funderade på om man skulle ha flera markörer för varje spelare men det känns som om det blir onödigt rörigt.
Jag tänker mig att man flyttar fram både, då man gör en aktiv handling och då man tvingas handla, exempelvis om man parerar. Parader kommer däremot att flytta fram markören färre steg än ett anfall.
Det finns dock några saker som ställer till det lite och som jag gärna skulle vilja ha lite ideer eller tankar kring från er andra.
1 Den första handlingen
Ordningen i början av en strid borde påverkas av vad man gör för inledande handling men det skulle innebär att man deklarerar den först och sedan tar reda på när man ska utföra den vilket blir tvärt emot ordningen på alla andra handlingar så det känns inte riktigt bra,
2 Sköldar och två vapen
Om man har en sköld eller ett annat vapen att parera med borde det inte påverka lika mycket att parera med det men jag kommer inte på något riktigt bra sätt att hantera det, jag funderade på om man skulle ha flera markörer för varje spelare men det känns som om det blir onödigt rörigt.