Tony.Meijer;n151483 said:
Min tanke är att det är en gemensam resurs, där man har en hög med stenar/knappar/whatever, som man bara tar av när man "bränner" initiativ. Behöver nog speltestas dock, fast det funkar rätt bra i brädspel liksom.
Sant men inför varje runda (motsv.) så behöver man räkna igenom hur många 'beads' folk har för att sätta upp någon sorts tågordning (antar jag?).
Men du har helt rätt, det förenklar att ha den här formen av representation för att det är lätt att lägga till och dra ifrån.
Tony.Meijer;n151483 said:
Do it! Var inte rädd för att smutsa ner tråden, bara kör på
Ok, då kör jag på
Detta är lite WIP så namngivning och liknande kan kanske vara lite lökig men jag orkar inte riktigt hänga upp mig på det när jag tänker ut de här sakerna utan det tar jag i ett senare skede...
----------------------------------
Mitt 'initiative and positioning board' finns här:
https://docs.google.com/drawings/d/12TPLjLHYJ87CZyqW55sjdT08739-t8eXsK8Co-zq1OM/edit
För att det skall funka behöver man printa ut den där brädan på ett tillräckligt stort papper och ha liggande på bordet samt att varje spelare har en markör med två sidor (ex. en grön och en röd som representerar om man agerat i rundan eller inte). SL behöver en hög liknande markörer (dock inte exakt samma som spelarna så man kan skilja dem åt) för att representera monster, SLP och sånt.
Inför striden
Alla markörer för deltagare i striden placeras i 'Returning' rutan.
Sedan går varje stridsrunda i tre faser.
Fas I - Initiativ
Alla markörer flippas över till 'inte agerat' (typ grön sida eller motsv.).
Spelare som har markörer på 'Initiative track' kan här välja att slå slag för att förbättra sitt initiativ (kostar resurs).
Spelare vars markörer är i 'Returning' rutan (ie. alla om det är början på striden) slår för initiativ. Detta är ett dice pool system så man slår och räknar succar (man har svårt att få över 4-5 men det går). För varje succ man får flyttar man sin markör in på brädet från 'Entry point' (dvs. den svarta pilen på brädet).
Fas II - Handlingar
Med sin början i ruta 1 på 'Initiative track' går man igenom ruta för ruta. Finns det några markörer i en ruta så får de ta sin handling. Finns det flera markörer i en ruta så agerar spelare först. Finns flera spelare i en ruta så bestämmer de inbördes vilken ordning de agerar i. Finns flera SL-styrda markörer i en ruta bestämmer SL ordningen de agerar i.
När en markör, på 'Initiative track', har agerat flippar man över den till 'har agerat' (rött motsv.).
När alla markörer har agerat går man vidare till Fas III.
Fas III - Inaktiva
Varje markör flyttar ett steg närmare 'Returning' rutan och flippas över till 'har agerat' (ie. röd).
När alla markörer, på 'Inactive track', har agerat börjar man om på Fas I.
Att puttas av brädet
Man kan ta handlingar som påverkar ens initiativ/positionering eller som försämrar andras initiativ/positionering. På så sätt kan man komma till ett läge där man flyttar sin markör bortom ruta 20 på 'Initiative track'. Om detta händer flyttar man sin markör (i det läge den är, ie. 'inte agerat' eller 'har agerat') till ruta 1 på 'Inactive track' och missar sålunda en rundas handling.
Attacker mellan filer
Till vänster om varje rad/fil i 'Initiative track' och 'Returning'/'Inactive track' finns en siffra (1 till 5). Detta är vilken fil (engelska 'Lane') du befinner dig på. Att attackera någon som är i fil med ett högre nummer än dig ger en bonus. Du får lika många bonustärningar som differensen mellan filer. Så attackerar du någon i fil 4 och du själv är i fil 1 får du 3 bonustärningar. Som jag nämner ovan finns det en handling man kan ta som pushar motståndare nedåt brädet (ie. mot ruta 20 på 'Initiative track') vilket kan vara en taktik att sträva efter både för att få bonus samt putta någon av brädet så denne förlorar en rundas handling (se ovan).
--------------------------------------
Lite tankar jag har haft när jag designat systemet:
- Aktiv handling. Det är få saker som bara händer (ie. att man flyttar sin markör si och så många steg varje runda som ett moment) utan det kräver handling. Vill man påverka sitt initiativ/positionering får man agera efter det och göra en handling som påverkar det, samma sak om man vill påverka någon motståndares initiativ.
- Don't rock the boat. Med detta menar jag att OM ingen väljer att påverka initiativet/positioneringen så ger det bara en enkel tågordning och är snabbt avklarat utan att man behöver nya slag eller rutinmässigt flytta runt markörer. Det är upp till spelarna hur mycket de vill gymnastisera systemet sas.(eller upp till SL för den delen för hen kan ju välja att göra handlingar som påverkar initiativ/positionering).
- Lätt taktiskt. Systemet blir mer än bara slå för attack, slå för parad. Man kan tävla om vilket initiativ man ligger på, putta ned folk som ligger i gränstrakten till lägre filer vilket ger dem sämre förutsättningar och detta kan göras med icke traditionella stridsfärdigheter vilket gör att även folk utan ashögt värde i 'slå folk på käften' kan vara delaktiga i striden.
- Initiativ/positionering som en resurs att faktiskt bejaka snarare än bara tågordning (även om det bara kan vara tågordning om nu spelarna inte vill använda sig av systemet sas. men då är det ju lite tråkigt tycker undertecknad).
- Multipla användningsområden. Inactive track som räknar ned grejor kan användas till att hålla reda på varaktigheter som helt enkelt är en speciell markör som placeras där och tickar ned ett steg per runda och när den flyttas in i 'Returning' tas den bort och är utagerad. Kan även användas som någon sorts 'Doomclock' där en markör flyttas ned och spelarna vet inte vad som händer när den är framme vid 'Returning'.
Hela det här systemet började i precis den änden som beskrivs i OP. Dvs. att använda initiativ som en resurs för att göra olika (tuffa) handlingar och efter en hög iterationer landade jag här. Jag kan inte ens försöka komma ihåg exakt de stegen som tog mig hit tbh
Hoppas det är någorlunda förståeligt. Om inte så fråga gärna. Och, även att det är lite att kapa din tråd Tony, jag tar gärna emot synpunkter och tankar kring systemet som sådant.
Cog.