Tony.Meijer;n151778 said:
Det finns en stor mängt tillstånd en rollperson kan vara i, positionen på brädet, agerat/inte agerat, returning, initiative track/inactive track och många av dem ser jag inte riktigt syftet att ha med om jag ska vara ärlig. Varför inte bara "Få tågordning, rp är inaktiva/aktiva" snarare än din föreslagna komplexare lösning?
Det finns flera olika states men det är samtidigt uppenbart i vilket en karkatär/markör befinner sig. För det är bara att titta på brädan.
Om du tänker på det så är det inte fler states än vad som finns i de flesta traditionella spelen man/jag/vi spelar. Man kan ha ha agerat eller inte, man kan ha fått en effekt på sig som gör att man är paralyserad (inactive) osv. Detta håller vi reda på utan hjälpmedel, det här är ett sätt att förenkla emm snarare än försvåra. Förenkla i benämningen att ditt state finns rakt framför dig samlat på brädet utan att kolla tre kladdblock och en white-board.
Jag ser inte riktigt vad tracksen ger exempelvis...
Ju högre track desto sämre initiativ/positionering och någon som befinner sig på ett lägre track får en bonus på sina handlingar/attacker mot dig.
Betyder inte det att man nog inte kommer att göra det?
Eftersom man kan få en fördel för det så hoppas jag ju på att man använder sig av det. Men gruppen bör ha en viss taktisk fabläss tror jag. Vill man köra mer rättframma strider av typen 'jag slår -> jag parerar' så är nog inte systemet så väl lämpat.
Hur tänker du dig att det skulle ske? Alltså hur tänker du dig att icke traditionella stridsfärdigheter skulle användas?
Man kan göra handlingar som Taunt (går på lämplig social färdighet(+grundegenskap)) eller Intimidate (går på lämplig 'vara hotfull' färdighet) eller varför inte någon sorts dirty fighting (som kan gå på lämplig streetwise eller annan tjyvaktig färdighet), gemensamt för alla dessa är att de inte skadar din motståndare utan istället pushar dem ned på 'Inititiative' skalan. Där man slutligen riskerar att tappa en rundas handling samt är mer utsatt för bättre positionerade karaktärer.
Jag har även med att man med lämpliga ledarskaps-egenskaper (kombo av färdigheter, grundegenskap(er) och förmågor) kan putta allierade uppåt på initiativ-skalan (ju bättre man blir desto fler kan man påverka och boosta på det här sättet (och andra men det är en annan femma)).
Att förbättra sitt eget initiativ (ie. kommer högre upp på initiativ-skalan) går på 'Athletics' eller 'Perception' vilket inte heller är rena 'slå folk på käften'-färdigheter.
Med allt detta sagt så är det ju inte systemet för dig då du mer, som jag upplever det, är ute efter en gemensam stridspool som går upp och ned vad striden pågår och fortgår. Jag tycker det Krille skrev om Feng Shui verkade intressant och skulle definitivt kika lite på det. Det gifte ihop initiativ med resurs-pool för färdigheter på ett, i mitt tycke, fiffigt sätt.
Cog.