Nekromanti Initiativproblem

Coyote Kid

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
29
Hola amigos
Det här är mitt dilemma:
Jack, Jill och Sam deltar i samma pokerparti. Ett gräl utbryter varpå sam gör en ansats att dra sin revolver, jack välter bordet över Sam och Jill kastar sig handlöst bakom bardisken. Vem är först? Sam använder sin vapensnabbhet/revolver och Jack bör väl använda vapensnabbhet/slagsmål. Då återstår Jill. Möjligtvis ett modifierat slag mot en lämplig färdighet men det blir något ohanterligt.

Jag såg en gammal karta över Colorado häromdan. Har countyt Baca något med familjen att göra månne?

Tack och hej.
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Så här skulle jag lösa konflikten. Sam använder VS Revolver, Jack använder VS Slagsmål, och stackars Jill använder GS (Grundsnabbhet) eftersom hon kastar sig i skydd.

Red Dust.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Så här skulle jag lösa konflikten. Sam använder VS Revolver, Jack använder VS Slagsmål, och stackars Jill använder GS (Grundsnabbhet) eftersom hon kastar sig i skydd."

Stämmer ganska bra om man nu inte klassar att välta bordet som att kasta det samma /images/icons/smile.gif...

Riddaren - lyssnar på Kristina från Duvemåla


http://www.backtotellus.com/
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Den gode Sam kan få slå ett Akrobatikslag för att undvika bordet, men därutöver tycker vi Red Dusts förklaring duger utmärkt. Skulle bardisken befinna sig långt bort från där Jill startar kan eventuellt Förflyttningsvärdet vara mer relevant.

Och visst har Baca County med familjen Baca att göra:) Denna släkt hade ett mycket stort inflytande i hela gränsområdet mellan New Mexico och Colorado, och när Las Animas County 1889 delades fick den östra delen namnet Baca.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Coyote Kid

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
29
Vapensnabbheten är ju alltid högre än grundsnabbheten. Alltså blir man i Westerns vilda värld snabbare om man har en revolver i handen eller har för avsikt att göra något annat våldsamt. Vad skulle Didi säga om det?
Själv tycker jag att det borde ta längre tid att dra en revolver och avlossa den än att kasta sig på marken.

Adios
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Tja, står Jill precis bakom bardisken tar det henne 1 Handling att dyka ner bakom den, vilket gör diskussionen om att vara snabbare med vapen i hand relevanta. Annars uppfattade vi din fråga som att hon skulle slänga sig i skydd, bakom en bardisk en bit bort. Och då tar minst en Stridsrunda oavsett hur hög Vapensnabbhet man har...

Vad som tar längst tid att göra avfyra revolvern eller kasta sig på marken beror helt på skytten - de snabbaste skyttarna idag drar och skjuter på mindre än en tiondels sekund... Det _går_ inte att hinna slänga sig ner så snabbt:)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Coyote Kid

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
29
Vad jag egentligen undrar är vem som påbörjar sin handlig först. Inte vem som gör färdigt den fortast. Westerns system blir lite haltande eftersom det inte finns några turordningsregler utöver vapensnabbheten. Åtminstone inte som jag har uppfattat. Det är ju ganska relevant om Jill far genom luften eller sitter handlingsförlamad på sin stol.
Att använda grundsnabbheten tycker jag inte är tillfredställade som nog framgick i mitt förra inlägg.

The Kid
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Enligt mitt sätt att se på saken är svaret detta: om Jill lyckas med ett Stridsvana-slag, så är hon med i matchen (d.v.s. är i rörelse "whatever", eftersom hon får använda hela sitt försvar även om Sam är snabbare med att skjuta, och kan därmed betecknas som den som först påbörjar sin handling, om ingen med högre VS/GS också lyckas.) Misslyckas hon å andra sidan är hon "tagen på sängen" så att säga och måste till råga på allt sunka sin första handling på att reagera.

Så enligt mitt sätt att se på saken använder du fortfarande GS för att avgöra Jills handling, skillnaden ligger i om hon blir överrumplad eller inte.


M.v.h.

Red Dust.
 
Top