Nekromanti Initiativsystem för fordon

Snow

Swashbuckler
Tjena!

Jag håller på att göra ett figurslagsspel med mechar. Men Detta system kan säkert funka för de flesta fordon. Varje spelare kör en mech och man spelar oftast uppdelade i två lag.

Varje runda inleds med att man gör en dold satsning på hur långt man vill flytta. Minimum är 0 och max är mechens maxfart. Sedan flyttar man i ordning snabbast > långsammast.
Man får skjuta från det att det är ens tur till rundans slut. Så man får en gratis overwatch mot alla som flyttar kortare.
Förflyttning 0 är speciell. Då får man skjuta en gång när som helst i rundan. Man får även sist i rundan vrida sig upp till 90 grader.
Om två mechar vill skjuta på varandra så börjar den med högst satsad förflyttning. 0 räknas dock högst.

Nisse (topfart 20) och Bengt (topfart 15) spelar mot varandra.
Nisse vill gärna flytta sist så han satsar 10.
Bengt vill kunna gå långt så han satsar 15.

Bengt är alltså snabbast även om han har den tyngre och långsammare mechen. Nisse är försiktig (=fegar) och satsar på lite taktisk förflyttning.
Bengt börjar att flytta och jagar efter Nisse. Sen skjuter han. Effekterna av attacken avgörs direkt.
Sen är det Nisses tur. Han flyttar undan från Nisse så att han har ett bra läge nästa runda. Sen skjuter han också.

I nästa runda vill Nisse (som nu har bra läge) skjuta först och sen springa undan. Så han trampar gasen i botten och satsar 20.
Bengt satsar 15.
Nisse skjuter och springer sedan undan allt vad han kan. Bengt tar skada men lever fortfarande. Med sin skadade mech flyttar han efter, men kommer inte riktigt i läge.

Nisse satsar nu 20 igen. Det gäller att snabbt få in den sista träffen som ska sänka Bengt.
Bengt är kall och satsar 0. Han vil skjuta först om Nisse vågar sticka fram näsan.

Nisse sticker fram näsan och Bengt lassar iväg allt han har. Träff, kritisk skada, Nisses ammunition exploderar och hans reaktor blir överbelastad och sprängs. Bengt haltar iväg i sin skadade mech.

Kan det funka? Finns det några svaga punkter? Blir det kul?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Inget system för tröghet? Tunga kolosser stannar nog inte sådär på en femöring. Men det kanske är för detaljerat för spelet?

I CarWars så hade fordonen stats för acceleration och inbromsning, ville man bromsa mer än så var man tvungen att slå manöverslag för att inte råka ut för sladd.

Snow

Swashbuckler
Inget system för tröghet? Tunga kolosser stannar nog inte sådär på en femöring. Men det kanske är för detaljerat för spelet?
Jag tror nog att de kan svänga och stanna rätt snävt. Det som går sönder är terrängen. Det ser rätt uppgrävt ut där en stridsvagn har svängt. :gremsmile:

Jag var mest nyfiken på vad du tycker om satsningen och initiativet...?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ahh, jo, det funkar nog bra. Kommer du och ditt spel till GothCon?

Tröghetsprylen går nog att använda ändå om du vill. Om det skall finnas flyg på slagfältet så kan de ju ha en minimumhastighet som de inte kan understiga. Tex.

Snow

Swashbuckler
Tyvärr... familjeangelägenheterna hopar sig. Men nån gång hoppas jag ha regler uppe på nätet och mechar att sälja till självkostnadspris, GPL-licens (eller nåt).

Jag har beställt en enda mech till mig själv redan:

http://www.shapeways.com/model/20505/gemini.html

Jag har alltså modelerat den själv i 3d och nu beställt den. Den ska komma idag. 5$ per fig är rätt saftigt men betänk att en person kör en fig. Funkar det bra ska jag posta bilder. Sen kan vem som helst beställa hur många de vill av varje fig. Och det är helt fritt att kopiera dem. Ungefär som figurspelsmotsvarigheten till lulu.

Snow

Swashbuckler
Bilder på miniatyrer

Här är mecharna jag beställt. De ser rätt porösa eller luddiga ut på bilden men betänk att de bara är 25mm höga. För ett mänskligt öga är de inte alls lika ruggade. Och lite färg kan nog göra sitt till också. Jag är väldigt nöjd med hur de ser ut.
Om ni undrar varför några saknar armar så är det min flickvän som hjälpte mig med förarbete till konvertering genom att packa upp figurerna och sen ställa ner en tung matkass på dem. Alltså kommer några armar att ha coola poser.

Attachments

Snow

Swashbuckler

Rising

Vila i frid
Re: Och några till

Fräcka som fan.

Det känns djäkligt ballt att bara sitta och pilla med ens egna modeller, va? Jag tycker det verkar fetcrunk.

Snow

Swashbuckler
Re: Och några till

Det här är tjänsten som jag väntat hela mitt liv på :gremsmile: