Tjena!
Jag håller på att göra ett figurslagsspel med mechar. Men Detta system kan säkert funka för de flesta fordon. Varje spelare kör en mech och man spelar oftast uppdelade i två lag.
Varje runda inleds med att man gör en dold satsning på hur långt man vill flytta. Minimum är 0 och max är mechens maxfart. Sedan flyttar man i ordning snabbast > långsammast.
Man får skjuta från det att det är ens tur till rundans slut. Så man får en gratis overwatch mot alla som flyttar kortare.
Förflyttning 0 är speciell. Då får man skjuta en gång när som helst i rundan. Man får även sist i rundan vrida sig upp till 90 grader.
Om två mechar vill skjuta på varandra så börjar den med högst satsad förflyttning. 0 räknas dock högst.
Nisse (topfart 20) och Bengt (topfart 15) spelar mot varandra.
Nisse vill gärna flytta sist så han satsar 10.
Bengt vill kunna gå långt så han satsar 15.
Bengt är alltså snabbast även om han har den tyngre och långsammare mechen. Nisse är försiktig (=fegar) och satsar på lite taktisk förflyttning.
Bengt börjar att flytta och jagar efter Nisse. Sen skjuter han. Effekterna av attacken avgörs direkt.
Sen är det Nisses tur. Han flyttar undan från Nisse så att han har ett bra läge nästa runda. Sen skjuter han också.
I nästa runda vill Nisse (som nu har bra läge) skjuta först och sen springa undan. Så han trampar gasen i botten och satsar 20.
Bengt satsar 15.
Nisse skjuter och springer sedan undan allt vad han kan. Bengt tar skada men lever fortfarande. Med sin skadade mech flyttar han efter, men kommer inte riktigt i läge.
Nisse satsar nu 20 igen. Det gäller att snabbt få in den sista träffen som ska sänka Bengt.
Bengt är kall och satsar 0. Han vil skjuta först om Nisse vågar sticka fram näsan.
Nisse sticker fram näsan och Bengt lassar iväg allt han har. Träff, kritisk skada, Nisses ammunition exploderar och hans reaktor blir överbelastad och sprängs. Bengt haltar iväg i sin skadade mech.
Kan det funka? Finns det några svaga punkter? Blir det kul?
Jag håller på att göra ett figurslagsspel med mechar. Men Detta system kan säkert funka för de flesta fordon. Varje spelare kör en mech och man spelar oftast uppdelade i två lag.
Varje runda inleds med att man gör en dold satsning på hur långt man vill flytta. Minimum är 0 och max är mechens maxfart. Sedan flyttar man i ordning snabbast > långsammast.
Man får skjuta från det att det är ens tur till rundans slut. Så man får en gratis overwatch mot alla som flyttar kortare.
Förflyttning 0 är speciell. Då får man skjuta en gång när som helst i rundan. Man får även sist i rundan vrida sig upp till 90 grader.
Om två mechar vill skjuta på varandra så börjar den med högst satsad förflyttning. 0 räknas dock högst.
Nisse (topfart 20) och Bengt (topfart 15) spelar mot varandra.
Nisse vill gärna flytta sist så han satsar 10.
Bengt vill kunna gå långt så han satsar 15.
Bengt är alltså snabbast även om han har den tyngre och långsammare mechen. Nisse är försiktig (=fegar) och satsar på lite taktisk förflyttning.
Bengt börjar att flytta och jagar efter Nisse. Sen skjuter han. Effekterna av attacken avgörs direkt.
Sen är det Nisses tur. Han flyttar undan från Nisse så att han har ett bra läge nästa runda. Sen skjuter han också.
I nästa runda vill Nisse (som nu har bra läge) skjuta först och sen springa undan. Så han trampar gasen i botten och satsar 20.
Bengt satsar 15.
Nisse skjuter och springer sedan undan allt vad han kan. Bengt tar skada men lever fortfarande. Med sin skadade mech flyttar han efter, men kommer inte riktigt i läge.
Nisse satsar nu 20 igen. Det gäller att snabbt få in den sista träffen som ska sänka Bengt.
Bengt är kall och satsar 0. Han vil skjuta först om Nisse vågar sticka fram näsan.
Nisse sticker fram näsan och Bengt lassar iväg allt han har. Träff, kritisk skada, Nisses ammunition exploderar och hans reaktor blir överbelastad och sprängs. Bengt haltar iväg i sin skadade mech.
Kan det funka? Finns det några svaga punkter? Blir det kul?