Det jag är ute efter är förslag på följande, från egna verk eller från existerande rollspel i produktion:
1. Man ska kunna utföra flera handlingar.
2. Man ska slippa "är det min tur snart?" fenomenet.
3. Man ska slippa "du slår - jag slår - du slår" fenomenet.
4. Man ska kunna inflika handlingar genom att göra någon form av uppoffring, för att kunna påverka sin situation.
5. Det ska vara lättöverskådligt.
6. Det ska gå att baka in handlingar som inte är strid så enkelt som möjligt utan att rubba dynamiken.
Okej, här är ett förslag som jag jobbar med just nu till T10 2.0. Tanken är att man har en handlingspöl med tärningar som tillsätts när man inleder en scen av något slag. Varje tärning är ett tärningsslag. Antalet kan variera, men jag gissar att ett tiotal till ett dussin torde vara lämpligt för en kompetent rollperson.
Åkej, tanken är att man har en handlingspöl med tärningar, där varje tärning är ett tärningsslag. Tärningarna kan användas till följande:
<ul type="square">[*]
Handlingsslag - ett slag för att göra något. Om "göra något" är att slå ihjäl fienden så är handlingsslaget ett anfallsslag. Att slå tillbaka är också en handling.
[*]
Motslag - ett slag för att motstå en handling. Om man motstår ett anfall så är motslaget ett försvarsslag.
[*]
Turordningsslag - ett slag för att hinna slå tillbaka först.[/list]
I princip funkar det så att deltagare i en delstrid deklarerar handlingar mer eller mindre i "skriker först"-ordning. Den som säger något först gör en handling först. Det kostar en tärning att göra en handling, i strid oftast för anfallsslag.
Man måste använda en tärning för att få göra en handling.
Handlingar inträffar när de ropas ut. Man har ett fönster från det att handlingen ropas ut till att man börjar avgöra handlingen (dvs rullar tärning) att svara på handlingen. Hinner man ropa ut en handling då så inträffar de båda handlingarna samtidigt, om man inte säger något annat.
Vill man säga någonting annat, det vill säga göra endera handlingen först så kan man lägga en tärning på ett turordningsslag. Principen är att den som slår högsta turordningsslaget gör sin handling först. Blir det lika så inträffar handlingarna samtidigt, precis som ovan. Det kan hända att den andre inte lägger någon tärning på turordningsslaget. I så fall så utför den som lade en tärning på det först.
Vill man satsa på att göra sin handling först så kostar det en tärning, vill man låta bli så behöver man inte använda en tärning.
När någon anfaller en så tar man fram försvarsvärde, normalt sett attribut plus färdighet plus rustning. Vill man öka på det så kan man om man vill lägga en tärning på det, men det är helt frivilligt. Man får vara dum om man vill. Nöjer man sig med attribut+färdighet+rustning så används ingen tärning.
Vill man ha högre försvarsvärde än så så får man använda en tärning och lägga till slaget till försvarsvärdet.
Slutligen har vi stryktålighetsslaget. Om anfallaren brädar svårigheten 9 så går anfallet in, och då tar man fram skadepotentialen (skadepotential = anfallsslag + vapenskada - försvarsvärde). Om skadepotentialen är noll eller mindre så får målet en skråma. Om skadepotentialen är 1 eller mer så får försvararen slå ett stryktålighetsslag. Stryktålighetsslaget är ett slag för Fysik med skadepotentialen som svårighet. Lyckas slaget (är högre än eller lika med skadepotentialen) så får försvararen en Skada. Omtöckning markeras. Misslyckas slaget (lägre än skadepotentialen) så får försvararen en Allvarlig skada och är utslagen. Det är ingen handling att slå stryktålighetsslag, så det kostar ingen tärning. Däremot kan man stålsätta sig, och det är en handling. Då får man använda en tärning för att slå om stryktålighetsslaget. Man kan slå om flera gånger om man vill, men varje försök kostar en tärning ur handlingspölen. Det senaste slaget gäller.
Det kostar ingen tärning att slå ett stryktålighetsslag, men det kostar en tärning per försök att stålsätta sig.
Varje tärning som används tas ur ens handlingspöl. När handlingspölen är slut så får man inte längre göra några handlingar eller svarshandlingar, och försvarshandlingar får man inte lägga till någon tärning till. Inte heller kan man stålsätta sig längre. Man har helt enkelt tappat gard, initiativ, terräng, ammunition och... tja, vad man nu kan tappa.
Handlingspölen förnyas när man hamnar i en ny scen.