Nekromanti Inkonsekvens?

Ryng Silverkorp

Veteran
När jag först köpte DD6 och skumade igenom den tyckte jag "vilken smörja". Men jag har kommit att ändra mig något. Det kan bero på att jag från början hade höga förväntningar på DD6, och inte tyckte dessa infriades.

Något senare gav jag mitt favoritrollspel alla kategorier en ny chans, och tyckte att det trots allt var intressant.

Men så till min fundering. Grundreglerna i DD6 upplever jag personligen som inriktade mot en yngre målgrupp. Vidare tyckte jag att de liksom tidigare DD-utgåvor i vis mån uppmanade till att välja tuffa krigare och magiker istället för en intressant karaktär.

Men så läste jag igenom äventyret Vinterskogens hemlighet. Ett av de bästa DD äventyr jag läst. Det är fullt av stämmning, mystik, saga och problemlösande inslag. I.o.f.s. kanske inte av den svåraste typen, men ändå.

Hur går det ihop egentligen? Är det fler som upplevt detta?

Jag håller också med om att det uppmuntrar till stora krigare och magiker istället för en intressant karaktär... men... jag tycker också att själva spelet när man läser genom reglerna innehåller den mystik du talar om. Har också läst Vinterskogens hemlighet, och jag finner inga saker som ja anser är stämningsdödande eller liknande, men eftersom jag oftast skyr färdigskrivna äventyr (då de inte ger så stort utrymme för improvisation, varken för SL eller RP) så anser jag att det inte ändå var vad man kunde vänta. Men stämningen i själva spelet tycker jag om. Nordisk mytolohi invävd i DoD... blir det bättre?

"I may be small but I can still kick your ass!"

Ryng Silverkorp

Veteran
Om inslagen av nordisk mytologi kan man förståss tycka vad man vill, jag ställer mig tveksamt reserverad till dessa inslag. Vidare så kan jag hålla med om att äventyret går i stil med vad som förespråkas rent stämmningsmässigt i DoD6.

Men jag menar väl mer att jag inte upplever äventyret så laddat med onödigt "bulta ihop dem, ta deras grunkor", som jag hade förväntat mig när jag läste grundreglerna. Detta upplever jag dock som enormt possitivt, det är på tiden att det kommer äventyr som inte går ut på att ha ihjäl den elaka magikern i tornet (varför gillar dom torn).

Jag tycker att den nordiska folksagan faktiskt tillför något nytt och spännande inom DoD, vilket verkligen är på tiden, efter att det alltsom oftast bara kommer samma sak med nya regler. Visst finns det mycket i DoD6 som är...hrrm..skräp(förlåt alla ni som ansträngt er så *le*)... men många delar är otroligt bra oxå.

Jag håller med om att det är bra med lite annorlunda äventyr än döda den onda magikern. Sånt behövs för att få vissa personer att inse att det verkligen handlar om att spela en roll...o inte gå o hackslasha ner alla man möter...

Ja, varför har alla magiker en sån förkärlek till torn. Skulle vara massvis me skoj med en magiker som bodde i en urholkad rutten trästam, eller en begagnad hobbithåla... eller hur?

"I may be small but I can still kick your ass!"

Ryng Silverkorp

Veteran
Undra hur många torn det finns egentligen? Och rent statistiskt måste de ju till 90% bebos av en elak magiker som inte vill annat än förgöra världen.

Allt nytänkande är inte bra, chronopia (hädelse) var väl en ny DoD värld, men den var väl inte speciellt lyckad?

Allanon

Veteran
ett stort tips för den SL som vill skapa stämning i DoD6 är att läsa boken röde orm.

We are the children of the KoRn

Allanon

Veteran
personligen tyckte jag chronopia var bra mycket bättre än ereb, fast det kan ju bero på att jag gillar att spela onda karaktärer (koth någon?)

We are the children of the KoRn

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hit and run

"det är på tiden att det kommer äventyr som inte går ut på att ha ihjäl den elaka magikern i tornet"

Jag kan gå med på att du säkerligen har rätt att det är vanligt med dessa sorters äventyr. Däremot så anser jag att det är lite svårt att införa sådanna sorters äventyr (om man nu vill ha dom) i början. Eftersom RP:na är förhållandevis "usla" ibörjan så klarar dom inte en sådan hård utmaning. Därför skulle jag vilja säga att grundreglerna inte alls uppmuntrar till dödande. RP:na klara det ju inte helt enkelt på grund av sin låga "kompetens". Iaf inte min grupp. Eller nått?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Ryng Silverkorp

Veteran
Re: Hit and run

Givetvis bör dessa äventyr inte förekomma i början av rollpersonernas kariär, men det finns ett lyssande exempel på vad jag menar. I DoD I, eller åtminstone den svarta lådan medföljde ett eller snarare två äventyr nämligen Svart duell och Skönheten och odjuret (odjuren, var det kanske, orkar inte kolla). I alla fall; I svart duell skulle man ha ihjäl en elak magiker i ett torn. Om detta var ett introäventyr eller ej låter jag vara osagt, även huruvida man skulle ha ihjäl magikerstackarn eller ej kan förstås också dryftas...