Jag kom på den intressanta tanken att ge upp alla försök till att ordna magi så att det blir en universiell sannning...
Istället så bestämde jag mig för att låta magi vara inkonsekvent och med det menar jag att det inte finns någon sanning med magi och att det inte finns något som säger att magi ska vara på ett visst sätt. Det nuvarande magisystemet är alltså bara ett sätt av fantastiskt många som magi kan uttryckas på. Man har helt enkelt genom erfarenhet och studier kommit fram till att magi fungerar på ett visst sätt, exempelvis genom att lära sig enskilda besvärjelser och använda PSY-poäng för att skapa kraftigare magi (effektgrader). Det finns alltså inget som säger att man inte skulle kunna ha improviserad magi där man offrar ädelmetaller, dansar sig trött eller super sig full för att få kraftigare magi.
En stor fördel som jag ser med detta är att magi blir mycket mer mystiskt, vilket behövdes speciellt då några av spelarna kände till nästan alla besvärjelser som fanns. Det finns ingen självklarhet i att någon som kan EXPLOSION är en elementarmagiker.
Just nu har jag ett antal magisystem (de här kom jag ihåg på rak arm, det finns säkert fler som jag använder)
*Artefaktmagi och Nekrologins magi (blanding mellan hantverk och magi)
*Magiskolesystemet där man slår alla slag mot magiskolan (besvärjelser existerar i bakgrunden)
*Besvärjelsesystemet är väldigt likt det i grundböckerna, där man köper besvärjelser som enskilda färdigheter
*Magiska cirklar, som jag hittat på Internet för flera år sedan, används mest för att framkalla och skydda sig
*Magiska förmågor, exempelvis demoniska förmågor, vampyrförmågor eller liknande (om man använde särskilda förmågor så skulle de mer övernaturliga kanske passa här)
*Pulvermagi där man använder ingredienser. Jag har inte använt det hitills, men det är Charibernas magi i Mörkrets Väktare
*Minimagi skulle kunna klassas som ett eget system
Utöver det så finns det inget som säger att exempelvis Magiskolesystemet ska indelas i ett visst antal magiskolor. Så man kanske har magiskolor som Kraft, Temperatur, Sinne och Liv istället.
Magi är (kan vara) energi och energi kan som bekant uttrycka sig på många olika sätt.
Istället så bestämde jag mig för att låta magi vara inkonsekvent och med det menar jag att det inte finns någon sanning med magi och att det inte finns något som säger att magi ska vara på ett visst sätt. Det nuvarande magisystemet är alltså bara ett sätt av fantastiskt många som magi kan uttryckas på. Man har helt enkelt genom erfarenhet och studier kommit fram till att magi fungerar på ett visst sätt, exempelvis genom att lära sig enskilda besvärjelser och använda PSY-poäng för att skapa kraftigare magi (effektgrader). Det finns alltså inget som säger att man inte skulle kunna ha improviserad magi där man offrar ädelmetaller, dansar sig trött eller super sig full för att få kraftigare magi.
En stor fördel som jag ser med detta är att magi blir mycket mer mystiskt, vilket behövdes speciellt då några av spelarna kände till nästan alla besvärjelser som fanns. Det finns ingen självklarhet i att någon som kan EXPLOSION är en elementarmagiker.
Just nu har jag ett antal magisystem (de här kom jag ihåg på rak arm, det finns säkert fler som jag använder)
*Artefaktmagi och Nekrologins magi (blanding mellan hantverk och magi)
*Magiskolesystemet där man slår alla slag mot magiskolan (besvärjelser existerar i bakgrunden)
*Besvärjelsesystemet är väldigt likt det i grundböckerna, där man köper besvärjelser som enskilda färdigheter
*Magiska cirklar, som jag hittat på Internet för flera år sedan, används mest för att framkalla och skydda sig
*Magiska förmågor, exempelvis demoniska förmågor, vampyrförmågor eller liknande (om man använde särskilda förmågor så skulle de mer övernaturliga kanske passa här)
*Pulvermagi där man använder ingredienser. Jag har inte använt det hitills, men det är Charibernas magi i Mörkrets Väktare
*Minimagi skulle kunna klassas som ett eget system
Utöver det så finns det inget som säger att exempelvis Magiskolesystemet ska indelas i ett visst antal magiskolor. Så man kanske har magiskolor som Kraft, Temperatur, Sinne och Liv istället.
Magi är (kan vara) energi och energi kan som bekant uttrycka sig på många olika sätt.