Nekromanti Inkonsekvent magi

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag kom på den intressanta tanken att ge upp alla försök till att ordna magi så att det blir en universiell sannning...

Istället så bestämde jag mig för att låta magi vara inkonsekvent och med det menar jag att det inte finns någon sanning med magi och att det inte finns något som säger att magi ska vara på ett visst sätt. Det nuvarande magisystemet är alltså bara ett sätt av fantastiskt många som magi kan uttryckas på. Man har helt enkelt genom erfarenhet och studier kommit fram till att magi fungerar på ett visst sätt, exempelvis genom att lära sig enskilda besvärjelser och använda PSY-poäng för att skapa kraftigare magi (effektgrader). Det finns alltså inget som säger att man inte skulle kunna ha improviserad magi där man offrar ädelmetaller, dansar sig trött eller super sig full för att få kraftigare magi.
En stor fördel som jag ser med detta är att magi blir mycket mer mystiskt, vilket behövdes speciellt då några av spelarna kände till nästan alla besvärjelser som fanns. Det finns ingen självklarhet i att någon som kan EXPLOSION är en elementarmagiker.

Just nu har jag ett antal magisystem (de här kom jag ihåg på rak arm, det finns säkert fler som jag använder)
*Artefaktmagi och Nekrologins magi (blanding mellan hantverk och magi)
*Magiskolesystemet där man slår alla slag mot magiskolan (besvärjelser existerar i bakgrunden)
*Besvärjelsesystemet är väldigt likt det i grundböckerna, där man köper besvärjelser som enskilda färdigheter
*Magiska cirklar, som jag hittat på Internet för flera år sedan, används mest för att framkalla och skydda sig
*Magiska förmågor, exempelvis demoniska förmågor, vampyrförmågor eller liknande (om man använde särskilda förmågor så skulle de mer övernaturliga kanske passa här)
*Pulvermagi där man använder ingredienser. Jag har inte använt det hitills, men det är Charibernas magi i Mörkrets Väktare
*Minimagi skulle kunna klassas som ett eget system

Utöver det så finns det inget som säger att exempelvis Magiskolesystemet ska indelas i ett visst antal magiskolor. Så man kanske har magiskolor som Kraft, Temperatur, Sinne och Liv istället.

Magi är (kan vara) energi och energi kan som bekant uttrycka sig på många olika sätt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Jag har valt att förklara bakgrunden för magi för att jag ska kunna bygga nya magiskolor.. Visst skulle man helt kunna strunta i riktlinjer men ibland kan faktiskt begränsningar tvinga fram inspiration.. Om man inte kan lösa något på ett sätt får man ta till ett annat..

Jag ser två nackdelar med inkonsekventa magisystem.. Det första är att spelledaren och spelaren vet inte riktigt vad denne kan göra.. Man begränsas för att det är för fritt att spåna.. Tänk dig att du ska få göra ett skolarbete i Svenska och får välja vad du vill.. Det brukar vara svårare att hitta på något än om man har ett visst antal ämnen att välja bland (för mig är det ibland så i alla fall)..

Det andra är att man kanske måste lära sig för många olika system.. Till Deadlands så finns det bland annat kortleksmagiker, shamaner och odöda med förmågor.. Alla fungerar olika regelsmässigt och effektmässigt.. Det är skitsvårt för mig som spelledare att komma ihåg varje liten pryl och det bara efter 3 system.. Lägg sedan till att det finns mörkmagi, galna vetenskapsmän (Wild Wild West-stuket), monsterförmågor, kombinerad magi och vetenskap, kung fu-förmågor och revolvermanmagi.. Det blir för mycket.. Det insåg till och med spelföretaget Pinnacle Inc. efter ett tag..

Det går säkert att bygga ett motsägelsefullt magisystem.. Visa mig ett som funkar så är jag övertygad.. Det borde väl inte vara så svårt? I hur många rollspel förklaras egentligen magin?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso funderar på att bygga ett oförklarat magisystem själv där magin "bara finns"
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan tänka mig ett konsekvent magisystem med många olika metoder. Om man bara fastställer det grundläggande (magi är förmågan att skapa effekter som bryter mot naturlagarna, detta sker genom att man använder magisk energi från olika källor) kan man sedan få flera olika varianter. Vissa tränar sig i att kanalisera rå magisk kraft ur kroppen och forma den till effekter (improviserad magi/besvärjelser kostar STY och FYS), andra memorerar effekter och manifesterar dom genom koncentration (besvärjelser som kostar PSY), åter andra förlitar sig på skrivna instruktioner och får energi genom livskraft (offra djur och människor). Bara man har ett system som kan täcka många olika varianter och kombinationer kan man lätt få en mängd magiska traditioner av helt olika natur.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag ser två nackdelar med inkonsekventa magisystem.. Det första är att spelledaren och spelaren vet inte riktigt vad denne kan göra.. Man begränsas för att det är för fritt att spåna.. Tänk dig att du ska få göra ett skolarbete i Svenska och får välja vad du vill.. Det brukar vara svårare att hitta på något än om man har ett visst antal ämnen att välja bland (för mig är det ibland så i alla fall)..
För ett tag sedan, innan jag faktiskt hade infört detta, så fanns det en spelare som kände för att göra en drakmagiker, och med det menar jag att han vill efterlikna en drake inte att han skulle kunna Drakmagi (som jag inte har med). Jag lät honom då, efter vissa om och men, att skapa en egen magiskola som blandade det drakigaste från Eldsmagi, Vindmagi och Mentalism, och visst blev han nöjd... :gremsmile:
Om rollpersonerna inte vill så behöver de inte komma på nya system som de vill följa. De kan ju helt enklet köra med standardmetoderna.
Inte nog med att inkonsekvent magi skapar en typ av mystik som jag eftersträvar, det ger även stor frihet i kampanjerna för min del... Om jag exempelvis kommer på en suveränt häftig SLP som ska komma in i kampanjen, men som hanterar magi på ett sätt som inte passar in i mallen, så behöver jag inte längre bry mig om det... inte heller måste jag kunna förklara alla magiska föremål eller fenomen genom den gamla mallen.

För övrigt ser jag det som omöjligt att både få ett genomkonsekvent och smidigt magisystem, men försöker du så önskar jag dig lycka till... :gremsmile:
 
Top