Nekromanti Inlägg 100! Firas med två frågor, och en hyllning.

keno

Veteran
Jaha. Då har jag kommit till det mogna antalet 100 inlägg.
Kan givetvis inte jämföras med gammelfarfar Krilles 10102 stycken eller eller morbror Risings 2774, men är ändå en bit på vägen!

Detta ska vi fira med att skriva ner en tanke. Då är det bra om man har en....

*tänka tänka.....*

Jo! Vi kan börja med en fråga. Vilka Pirat rollspel finns det och vilka av dom är bra. Helst ska dom ju va svenska (då jag anser att svenska rollspel e bäst!!!) men andra språk går också bra.

Kanske kan komma på nåt mer...

Aha. Jag ramlade in på nåt som hette club Absinth eller nåt när jag surfade loss på nätet. Jag fick för mig att det var en rollspels community... E det rätt? Kan nån tala om för mig vad absinth e?

Och ska vill jag avsluta med ett stort TACK!!! till alla eldsjälar på detta forum. Ni alla förgyller min dag gång på gång på gång när man läser igenom de olika ämnena som någon har valt att ägna ett par rader. Jag skulle vilja hylla er alla personligen, men det går inte för ni e för många. Ibland så känns det som att man känner alla här inne (jag skriver inte så många inlägg, men jag läser alla och funderar på dem).
Så. Tack tack tack. Och sluta inte.

Krille

Super Moderator
"Jo! Vi kan börja med en fråga. Vilka Pirat rollspel finns det och vilka av dom är bra. Helst ska dom ju va svenska (då jag anser att svenska rollspel e bäst!!!) men andra språk går också bra."

Svenska piratrollspel är det ont om. Det var någon som slängde upp ett på http://www.rollspel.nus gratisrollspelssida, som var väldigt trevligt. Utöver det har Gondica och En Garde viss anknytning till genren. Menar man pirater som i sjörövare rent allmänt så kan man nog sjöröva i Viking också.

Och det var ungefär den svenska marknaden.

På utrikiska är det lite bättre: 7th Sea, GURPS Swashbucklers och Furry Pirates finns, till exempel, och det finns säkert fler.

Insignia

Swashbuckler
"Då har jag kommit till det mogna antalet 100 inlägg."

Grattis ^_^

"Vilka Pirat rollspel finns det och vilka av dom är bra. Helst ska dom ju va svenska"

Det enda jag känner till är Furry Pirates, vilket inte är svenskt. Jag har inte spelat det heller, så jag vet inte om det är bra.

"Jag ramlade in på nåt som hette club Absinth eller nåt när jag surfade loss på nätet. Jag fick för mig att det var en rollspels community... E det rätt?"

Såvitt jag vet så är det rätt. Har bara surfat in lite, och det var länge sedan, så jag har ingen koll.

Hoppas det här inlägget var extremt hjälpsamt >:D

PAX

Jordisk Äventyrare
7th Sea

7th Sea kan nog rekommenderas nu när spelet byter uniform till D20 systemet. Mycket supplement finns ju också.

www.7thsea.com/

En Garde var ganska så trevligt när det dök upp en gång i tiden med sina anknytningar till Sverige.

keno

Veteran
Re: 7th Sea

Aaaaaaaaaaaargh!
Varför ska allt bli D20??
Jag förgås. Jag avskyr universella system. Det tar bort karaktären från spelen. Men tack allihopa för svaren.

PAX

Jordisk Äventyrare

Öhh!

Föör deeet äär ju såå jäflaa häftitt ju!

Antar att det är förknippat med försälningssiffror.

Dock tror jag att just 7th Sea har en mycket bra spelvärld.

Man Mountainman

Storsvagåret

Dock tror jag att just 7th Sea har en mycket bra spelvärld.

Såvitt jag minns det så var 7th seas spelvärld ganska platt och ointressant. Allt spännande med spelet låg i reglerna. Jag tror därför att Mayfair eller vilka det nu är som gör spelet begår ett fruktansvärt misstag när de nu drabbats av d20-viruset.

Storuggla

Champion
Re: Inlägg 100! Firas med två frågor, och en hylln

Det enda jag känner till är Furry Pirates, vilket inte är svenskt. Jag har inte spelat det heller, så jag vet inte om det är bra.

Jo då, det är faktiskt ett otroligt välresearchat spel. Och sen spelar man furrys. Så det är... ja, lite udda. Bra. Fast ludet.

Storuggla, inte furry

Twooshort

Veteran
Absinth

Tja, för att säga så har jag mina tvivel om exakt vad Club Absinth låter som att det är, men jag har å andra sidan aldrig hört talas om klubben tidligare.

Däremot kan jag tala om att absinth är just den drycken som fickl bland annat en mycket berömd konstnär från 1700-talet vid naman van Gogh att kapa av sig örat (Rätta mig om jag ahr fel på detaljerna.)
Det är nämligen så att absinth i sin ursprungliga form är ganska ungefär den starkast sinnespåverkande drycken som finns tillgängligt, med undantag för att blanda läkarsprit, Red Bull och E och sedan injicera det med en gång i blodomloppet.
Anledningen till detta är att absinth dels har mycket hög alkoholhalt och dels innehåller den en slag ört som framkallar hallucinationer. Numera säljs inte absinth med just den örten i innehålet i så många länder, men det finns några ställen i Europa där man kan få tag i en flaska "riktig" absinth om man vill uppleva något skoj som många uppskattat sedan absinth introducerades i Europa för många herrans år sedan.

Ja, just ja, kanske glömde säga det innan du åker nånstans för att köpa en flaska. De flesta kända fall av användandet av absinth i historien har kretsat kring gubbar som van Gogh, och han var nog den som var minst hallucinerande tror jag. Om man vill inta en alkoholhaltig dryck och samtidigt löpa stor risk att ångra det resten av livet (som kan bli ganska kort) kan man skippa det exotiska elementet och gå på stan och köpa en dunk eller två.

/Munchkin, som håller sig till att försöka hitta det perfekta ölet, bara för att veta om det ens finns något gott öl.

mcwolfe

Veteran

Är ju en smakfråga det där med världen. Själv tyckte jag om den, det finns andra som inte gjorde det.

Sammanfattningsvis så är det en parafras på europa under 1600-1700-talet. Mycket av det som beskrivs kan man känna igen om man var någorlunda vaken på historielektionerna. Det som skiljer (förutom namn och lite gränser) är att de har blandat in lite magi (som skiljer sig åt ganska rejält från land till land) och fantasyinslag (dvs det finns märkliga monster och myyycket okänt att utforska).

Reglerna är hyfsade, och väldigt inriktade på genren.

McWolfe

PS: För övrigt inte mayfair som gett ut det, utan alderac entertainment group. Samma gäng som gav ut Legend of the Five Rings (John Wick som är bakom båda) och numera även Spycraft.

thark

Hero

Så skaffa då det ursprungliga 7th Sea, människa, och slipp D20fiering!

Det är väl ICE som gör så om inte annat innehåller det säkert mycket detaljer, vilket i ett historiskt spel nog verkligen kan komma till sin rätt.

keno

Veteran

Tror du har rätt. Tack alla.

Hmm. Det saknas defitivt piratspel alltså. Rätt underligt.
Det finns ungefär 2345 hemsnickrade fantasy å SciFi spel, men ett (1) piratspel. Swashbuckler. Och då e det rakt igenom ett humorspel baserat på Monkey Island serien...
Hmm....