Re: Om man ändå kunde mäta kvaliteten ...
Hm, nu måste jag också fråga vad det ska vara bra för.
Det betyder inte att jag är emot, jag bryr mig i princip inte om och vad som räknas hur. Men det kan rota i att jag känner att jag inte skulle ha någon användning för någon av de beskrivna system, det känns mer som ett system för systemets skull. Därför måste jag undra om jag missar poängen?
Om jag tänker det hela igenom till slutet, kommer jag till olika möjliga outcomes:
1. Användare X har en massa inlägg som gillades av användare Y. Vad säger det mig som orelaterad person? Att X och Y är vänner? Att de delar samma åsikt? Att Y är den enda som förstår vad X menar som uttrycker sig lite krångligt? [...]
2. Användare X har en massa inlägg som gillades av massor olika användare. Det här säger kanske lite mer, och verkar definitivt mer objektivt. OK, folk verkar alltså gilla vad X har att säga. Vad kan det bero på? X har intressanta tankar? Eller X skriver strunt, men uttrycker sig på ett underhållande sätt? X har en massa vänner? X engagerar sig i diskussioner som är populära ämnen? [...]
I princip alla dessa svar kan göra det värt för mig att veta, så att jag kan välja att läsa alla inlägg av den intressanta underhållande personen. Vad kan det leda till? Jag polariserar vad jag läser. Jag kanske missar inlägg av mindre prominenta personer eller till och med hela diskussioner som hade varit intressanta för mig. Varför tjänar det mig att kunna påverka mitt urval på det sättet?
3. Nu, ett scenario där användare X har 1000 inlägg totalt, och 100 av de gillades av massor personer. Användare Y har 10 inlägg totalt. Alla gillades av massor personer. Vad tar jag med av den informationen? Att användare Y bara öppnar munnen när den har något vettigt att säga medan användare X kan inte sluta snacka, fast en del av det är jätte värdefullt?
Vad betyder det för mig som läsare? Att jag borde prioritera att läsa användare Ys inlägg om jag bara har begränsad lästid till mitt förfogande? Kanske. Skulle det vara bra för mig? Kanske. Skulle jag kunna missa något på det viset? Kanske. Skulle jag kunna missa något om jag inte hade den informationen? Också kanske.
4. Samma som scenario 3, men de 100 inlägg av användare X som gillades är Xs senate inlägg! Jaha! X har tydligen utvecklats! Eller X har skapat fler vänner. Är det intressant för mig? Vet inte. Men här får jag iaf praktiska problem för att jag borde ha koll inte bara på hur många likes en användare har men också på när det var.
Och jag är fortfarande inte övertygad om att det kan vara i någon form ett objektivt system.
Men vänta:
5. Der är såklart inte ett objektivt system. Folk gillar såklart subjektivt. Och det är helt ok, varför inte! Kan det hjälpa mig att läsa mer fokuserat eller att hitta inlägg som är intressanta för mig för att de gillades av användare som jag brukar hålla med om?
Bortsett från de logistiska problemen jag nu står inför, att gå in i den detaljerade listan och kolla vilka det var som gillade de olika användares inlägg - är de verkligen bra för mig om jag prioriterar inlägg som har mer potential att jag gillar dem själv? Missar jag då inte potentiellt något som skulle kunna vidga min horisont för att det ligger utanför mitt vanliga intresse?
6. En annan fråga: vad hjälper det mig, inte som läsare, men som någon som gör ett inlägg? Kanske får jag för mig att det är taktiskt fördelaktigt att svara preferentiellt på inlägg som gillades. För att det kan göra det mer troligt att mitt inlägg också gillas? Är sådant önskvärt? Vad gör det med systemet om det urartar i taktikspel?
Jag skulle kunna fortsätta. Men jag antar om jag missar det essentiella i frågan borde det nu blivit klart vad det är jag missar..