Nekromanti Inledning till kampanj...

Johan Sundkvist

Veteran
Jag har alltid funnit det svårt att introducera karaktärerna till en ny kampanj och skulle därmed önska lite hjälp och förslag. Jag antar att jag måste ge er lite att gå på...

Det första scenariot kommer att utspela sig i ett litet samhälle, där oförklarliga mord och försvinnanden plötsligt förekommer. Det existerar en viss religiös aspekt i detta scenario, exempelvis kretsar en del av handlingen kring en mycket gammal kyrka (vilken förtäljer om svunna tider), samt kan aspekter såsom änglar och samexistensiella mörka verkligheter, där endast döden dväljes vara inslag.
Morden utförs av en sekt, vilken tillhör en gammal tro som utgör en del i det maktomvälvande krig som sker i världen. Dock har jag inte funnit något sätt att få karaktärerna dit, dessutom är jag inte säker på om jag önskar introducera alla karaktärer på samma gång, utan möjligtvis i etapper, då det känn mer naturligt på något sätt.

Lite hjälp skulle uppskattas...och gärna lite idéer. Själva stämningen och temat skall präglas av det mystiska, dilemman, även moral kan ha en viss betydelse...

EDIT: Det skall påpekas att kampanjen kommer att ta vid i fantasy värld.

Tack på förhand...

//Johan

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bara så du vet så är inte "tidener" och "tider" samma sak. Tidener betyder snarare "rykten".

/Vulf

Johan Sundkvist

Veteran
Bara så du vet så är inte "tidener" och "tider" samma sak. Tidener betyder snarare "rykten".
.

Mitt misstag, jag ursäktar. Om jag får skylla på något så är det värmen eller så är jag lite trött...

//Johan

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Inget att be om ursäkt för. Ville bara varna så att du inte blir retad av dina spelare :gremwink:

/Vulf

Vindhand

Myrmidon
En enkel lösning

Om den är bra eller inte är upp till dig:

Alla karaktärer har blivit lockade till byn av något. Det kan vara ett brev om ett gammalt arv, ett påstått affärstillfälle, en släkting i nöd, anställning o.s.v. Individuellt per rollperson (och det finns ett antal SLPs som är i byn av liknande anledningar). Sedan börjar morden.
Allteftersom främlingarna dödas av (en per natt) så börjar man skönja ett mönster (ehm, att det är främlingarna som dödas av). Rimligtvis leder detta till att de som är kvar (spelarna t.ex.) börjar samarbeta.

För att detta skall funka måste man hindra folk från att bara fly hals över huvud åt varsitt håll, vilket vore en ganska rimlig reaktion. Kanske är byn på en ö och det finns faror som lurar i vattnet? När man sett den första båten sugas ned under vågorna så kanske man tvekar för att vara med på nästa :gremsmile:

Som ett ytterligare problem är den reguljära befolkningen litet störd av att de plötsligt är fångar på sin ö och vissa av dem skulle helst vilja att främlingarna försvann så att livet kunde återgå till det normala.

Risken finns ju också att främlingarna börjar betrakta lokalbefolkningen med en viss misstänksamhet. Det är ju deras by. _Något_ måste de ju veta...

Björn Hellqvist

Swordsman
Testa med att låta karaktärerna vara utbölingar - den nya prästen, länsherrens fogde (lär bli impopulär), köpmannen som ska finna nya källor till inkomst, osv. Utanförskapet kommer att göra dem mer sårbara, och de måste luska ut sådant som kanske de flesta bybor känner till, men inte vill prata om.

Johan Sundkvist

Veteran
Re: En enkel lösning

För att detta skall funka måste man hindra folk från att bara fly hals över huvud åt varsitt håll, vilket vore en ganska rimlig reaktion. Kanske är byn på en ö och det finns faror som lurar i vattnet? När man sett den första båten sugas ned under vågorna så kanske man tvekar för att vara med på nästa
Faktum är att jag ämnade låta samhället vara särdeles litet, och därmed kan karaktärerna inte utesluta att alla konspirerar i mot dem, med andra ord kommer de att ställas mot ett relativt stort dilemma.

//Johan

Man Mountainman

Storsvagåret
Dock har jag inte funnit något sätt att få karaktärerna dit,

Måste du få dom dit då? Kan du inte bara låta dem vara där? Du kan låta dem vara födda, uppvuxna eller åtminstone bosatta i byn. På så sätt har de också en rimlig anledning att inte fly från byn; de har ju vänner, familj och jobb där som de måste försvara.

Johan Sundkvist

Veteran
Måste du få dom dit då? Kan du inte bara låta dem vara där? Du kan låta dem vara födda, uppvuxna eller åtminstone bosatta i byn. På så sätt har de också en rimlig anledning att inte fly från byn; de har ju vänner, familj och jobb där som de måste försvara.
Tyvärr går det nog ej det, då jag vill att den ringa befolkningen som finns i det lilla samhället skall vara något fientligt inställda och förtegna till nykomlingar. Jag vill skapa känslan av att de ej kan lita på någon i byn. Detta skulle ej gå ihop om några av karaktärerna kom från byn ifråga. Man önskar inte att tvinga karaktärerna dit, dock skulle man kunna göra det genom en inledningsvinjett eller dylikt, vilket jag funderat över...

//Johan...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kör något äventyr med karaktärerna som utspelar sig 5-10 år före den egentliga kampanjen, då får de lite koll på sina karaktärer, och de får också lite minnen att prata om under spelet.

Samtidigt kan du släppa lite ledtrådar redan då, saker som spelarna kommer att minnas rätt bra, men som rollpersonerna får anstränga sig för att minnas tillbaka till.

Johan Sundkvist

Veteran
Kör något äventyr med karaktärerna som utspelar sig 5-10 år före den egentliga kampanjen, då får de lite koll på sina karaktärer, och de får också lite minnen att prata om under spelet.

Samtidigt kan du släppa lite ledtrådar redan då, saker som spelarna kommer att minnas rätt bra, men som rollpersonerna får anstränga sig för att minnas tillbaka till.
Det är en intressant idé både kampanjstrukturellt och rollspelsmässigt. Det scenarion behöver ju inte nödvändigtsvis vara det första i den "riktiga" kampanjen utan kan ta vid ett flertal år innan och på så sätt skildras det att konflikten har pågått under en mycket lång tidsperiod. Mycket intressant!

//Johan.

Man Mountainman

Storsvagåret
Inledningsvinjett är bra, liksom att helt enkelt ge dem ett uppdrag som leder dem till byn. Ditt problem är inte hur du ska få dem *till* byn utan att det blir rälsat, utan hur du ska hålla dem *kvar* i byn utan att det ska bli rälsat.

Det bästa sättet är förstås att låta det finnas något av vikt i byn som får spelarna att vilja stanna kvar. Kanske finns där lösningen till ett problem som spelarna mer eller mindre *måste* lösa. Kanske inväntar de ett stort arv. kanske är en av rollpersonerna kär i en bybo. Vilken variant du än väljer kommer den här metoden att borga för att spelarna själva känner behovet av att stanna. den innebär förstås fortfarande en viss frihet för spelarna som du inte kan neka till, men den är bättre än Vindhands "isolerad ö"-metod för den som inte diggar rälsning.

Johan Sundkvist

Veteran
Inledningsvinjett är bra, liksom att helt enkelt ge dem ett uppdrag som leder dem till byn. Ditt problem är inte hur du ska få dem *till* byn utan att det blir rälsat, utan hur du ska hålla dem *kvar* i byn utan att det ska bli rälsat.

Det bästa sättet är förstås att låta det finnas något av vikt i byn som får spelarna att vilja stanna kvar. Kanske finns där lösningen till ett problem som spelarna mer eller mindre *måste* lösa. Kanske inväntar de ett stort arv. kanske är en av rollpersonerna kär i en bybo. Vilken variant du än väljer kommer den här metoden att borga för att spelarna själva känner behovet av att stanna. den innebär förstås fortfarande en viss frihet för spelarna som du inte kan neka till, men den är bättre än Vindhands "isolerad ö"-metod för den som inte diggar rälsning.
Jag har funderat över det lite grann och genom att de anländer till byn och sedan övernattar på värdshuset så har en av karaktärerna sin syster med sig som sedan under natten kommer att finnas mördad...detta leder sedan till karaktärernas inblandning. Den karaktär, vars syster blir mördad kommer insistera på att mordet blir löst och kommer på så sätt att gräva efter trådar...

//Johan.

Foggmock

Myrmidon
Re: Inledning till kampanj... [Spoilervarning]

Inlägget innehåller alltså eventuella spoilers för mitt bidrag till Jorgesutmaningen, 'Nätter i Asterlösa, dagar i Tinteskog'.

Var inte så säker på att det kommer bli så. De kanske drar av rädsla för att bli mördade själva av de här morbida utbölingshatarna?

Ta en kik på mitt äventyr till Jorgesutmaningen för lite inspiration, eventuellt. Jag lät en av personerna insjukna i en var-sjukdom (liknande varulv) och det var iofs det som tvingade iväg rollpersonerna (i jakt på en kur), men man behöver inte vara så drastisk så att man dödar någon (även om jag gör det också ^_^). Jag har även då skrivit dit andra saker som skulle kunna engagera rollpersonerna personligt så att de stannar.

Lycka till, i varje fall. :gremsmile:

Johan Sundkvist

Veteran
Re: Inledning till kampanj... [Spoilervarning]

Du har ett förslag på en lösning till detta problem, dock kan karaktärerna exempelvis vara beordrade även högre auktoritet de är utsända av, eller kan man använda det förslag du tillämpar dig av.

Tack så mycket för länken till ditt bidrag, jag skall definitivt läsa igenom det så fort jag får tid...

Tack än en gång!

//Johan.

Vindhand

Myrmidon
men den är bättre än Vindhands "isolerad ö"-metod för den som inte diggar rälsning.

Hur är det rälsning att kultisterna har kontrollen över ett lämpligt vattenmonster?

Quadrante

Grisbonde
Jag har funderat över det lite grann och genom att de anländer till byn och sedan övernattar på värdshuset så har en av karaktärerna sin syster med sig som sedan under natten kommer att finnas mördad...detta leder sedan till karaktärernas inblandning.
Nej nej nej !!! inte den "en nära anhörigs död"... spara den till något viktigare, och definitivt tills senare i kampanjen när de hunnit bekanta sig med systern..!

Quadrante

Grisbonde
Det ultimata svaret och det enda !

Detta löser du lätt med ett par separata intoäventyr, men det kan vara en idé om du funderar på vad som knyter samman karaktärerna.. släktband,kamratskap,fruktan,lojalitet mot gemensam herre,etc et

Du delar in gruppen i tre, det är ok med en spelare i varje grupp.
Grupp två passar bäst för fler än en, men går att genomföra med en.

Varje grupp spelar ett eller två spelmöten med sina enskilda introäventyr,
för att sedan stråla samman vid byn.

Grupp ett är relaterat till den nya kyrkan.

Grupp två är relaterat till militären/kriget.

Grupp tre är relaterat till byn.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Från ett närliggande större kyrkosäte, sänds ett litet följe ut för att ta reda på varför korrenspondasen med det lilla samhället upphört.De är också ute efter att föra en relik till det större kyrkosätet, men kan inte genomföra detta utan det lokala stödet.Vilket är tänkt att vinnas genom den lokale"kyrkoherden".
Rollpersonen/erna är med i följet som tjänare,vakter eller aspiranter.
De är inte helt invigda i vad uppdraget går ut på, men de har hört att det "vore bra om kyrkoherden kunde kuvas, eller åtminstonde att det kunde raporteras oegentligheter så att de kan byta ut denne" , de har också hört att de ska "hålla tyst om soldaterna som väntas komma senare om något skulle gå illa"..
Nästan framme vid det lilla samhället går de två ämbetsmännen ner sig i ett kärr med häst,vagn,kusk och allt, detta pga att vägens dragning ändrats.
(de färdas om kvällen/natten)
De tvingas att söka sig till byn för att övernatta.

(denna intro är bra för de spelare som ska veta mer om religionerna och dess politiska spel, kanske blivande präster..magiker?)
De kansk får sova över på prostgården, men..
kyrkoherden är "inte inne i kväll"..

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>

En grupp stridföra som tillhör en löst sammanhållen militärgruppering, deras uppgift är att se över en försörjningslinje.De ska se över tillgången på proviant i området, leta efter möjliga försvarspunkter och kolla upp prostgårdens medgörlighet , både i form av vilken lojalitet den har och vilken makt den har.
Den här gruppen är på inget sätt prioriterad, eller viktig för eventuellt krig.Man kan se dessa "frivilliga" som ett par som de ville slippa i leden ett tag framöver.
Kaptenen(rollperson) för följet är medveten om detta, men vill inte riktigt låtsas om detta, utan ser det som en möjlighet att stiga i grader.I skogarna, längs stigarna in mot det lilla samhället, gör soldatgruppen myteri mot sin kapten och dennes förtrogna.Efter en kortare strid lämnas kapten (ensam?) i skogen, denne har inte mycket annat för sig än att fortsätta uppdraget ensam.

(det här introt passar den/de som ska veta mer om militära organisationer, ha militära kontakter eller undrevärlden kontakter)

Han/de kanske får sova över på prostgården, men..
kyrkoherden är "inte inne i kväll"..

En person får reda på att en avlägsen släkting dött, nu är det rollpersonens uppgift att resa dit och se över att arvedelningen går rätt till.När denne kommer dit visar det sig att släktingen dött genom att ha brunnit inne, så det finns inte mycket arvegods att se över.De säger åt denne att:-"Han kanske få sova över på prostgården, men.. ..kyrkoherden är "inte inne i kväll"..

:)

Så varågod den som vill nyttja!

quadrante

Nu har Johan redan läst detta, men jag ville att alla som inte är så kultiverade som han också får chansen :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Tack på förhand...

Det var så lite så. :gremsmile: Svarar jag för sent?

EDIT: Det skall påpekas att kampanjen kommer att ta vid i fantasy värld.

Min spontana "kommentar" är att undra vad det är för rollpersoner som ska äventyra loss i kampanjen. Av din beskrivning kommer jag att tänka på 'Morden i Midsommer' eller 'Sleepy Hollow' (begär ingen motivering till detta, min hjärna gör som den vill...). Hur som helst, tanken som dyker upp är att rollpersonerna är utomstående detektiver/poliser/andejägare/whatever som blir ditkallade då ingen på plats fattar vad som händer eller kan göra nåt åt det.

Att få rollpersonerna till platsen bör gå lätt.
1. De är ute och reser och åkek vilse alternativt passerar förbi och stannar över natten eller nåt.
2. Mystiskt brev från nån släkting eller nåt dom ber dem komma dit.
Hmm, nu utgår jag från att RP:na känner varandra och äventyrar ihop. Gör dom det?

Jaja, hur får man dem att stanna kvar på platsen då om det naturliga vore att fly fort som en trimmad hundrameterslöpare?
1. Som du själv sagt kan en släkting (eller vän eller whatever) bli dödad och man vill lösa mordet. Känns dock lite långsökt kanske.
2. Nån Rp blir kör i mjölnarens dotter (eller whatever) och lovar henne att hjälpa till att lösa morden.
3. Värefullt förmål stjäls och RP:na vill inte offra detta.
4. Nyfikenhet? Händer det en massa flashiga saker vill RP:na kanske reda ut det pga vanlig simpel nyfikenhet.