solvebring
Superhero
Jag tycker kort och gott att det inte finns något svensk skräckrollspel som känns särskilt tilltalande. Nu har jag inte heller spelat alla men det känns inte som det finns något som faktiskt tilltalar mig så värst. Om inte annat, vad passar mig bättre än mitt eget?
Tja, svenskt... Visst finns ju utrikiska skräckspel som Call Of Cthulhu och World Of Darkness. Trevligt! Själv har jag då en vision om att jag ska lyckas ta det jag gillar från båda de här världarna och göra någonting eget av det. Om inte annat gillar jag att läsa till exempel Lovecraft och Poe och kanske, om inte annat, kan lyckas med någonting åt det hållet.
Projektet är relativt nytt men jag har snart lyckats skriva ihop ett relativt gott systemskelett jag hoppas på att kunna använda. Det är dock inte klart än och lär testas någon gång innan jag bryr mig om att visa upp det.
Det är dock det här med spelet i sig. Jag har kämpat med att få till en Inledning som säger lite om vad det är för slags spel. Jag har dock ett rent helvete med att sätta ord på just detta. Och att placera rätt text på rätt ställe dessutom. Nåväl, detta är tredje versionen av ett utkast på vilken riktning det kan tänkas ta. Jag vore evigt tacksam om ni ville läsa och kommentera den. OBS! Inte korrad!
Hur är texten i sig?
Vad kan ni utläsa av den?
Vad känner/visualiserar ni?
Osv?
Läs här!
- Här! länkas dessutom ett testomslag jag gjorde bara för att jag ville skapa en känsla kring vad jag ville nå.
Tja, svenskt... Visst finns ju utrikiska skräckspel som Call Of Cthulhu och World Of Darkness. Trevligt! Själv har jag då en vision om att jag ska lyckas ta det jag gillar från båda de här världarna och göra någonting eget av det. Om inte annat gillar jag att läsa till exempel Lovecraft och Poe och kanske, om inte annat, kan lyckas med någonting åt det hållet.
Projektet är relativt nytt men jag har snart lyckats skriva ihop ett relativt gott systemskelett jag hoppas på att kunna använda. Det är dock inte klart än och lär testas någon gång innan jag bryr mig om att visa upp det.
Det är dock det här med spelet i sig. Jag har kämpat med att få till en Inledning som säger lite om vad det är för slags spel. Jag har dock ett rent helvete med att sätta ord på just detta. Och att placera rätt text på rätt ställe dessutom. Nåväl, detta är tredje versionen av ett utkast på vilken riktning det kan tänkas ta. Jag vore evigt tacksam om ni ville läsa och kommentera den. OBS! Inte korrad!
Hur är texten i sig?
Vad kan ni utläsa av den?
Vad känner/visualiserar ni?
Osv?
Läs här!
Prolog
Enda sedan jorden själv blev till, långt innan evolutionen hade sin gång och vi människor kom till har det funnits krafter långt bortom den mänskliga fattningen, krafter som rubbar naturen och våldför sig på jorden och allt dess liv. Både det fysiska och det själsliga. Det är mörka krafter, krafter som ingen människa ens kan drömma om att försöka förstå eller kunna förmå sig att beskriva. Det är okända krafter långt bortom mänsklig fattning och vett. Det tar sig uttryck i olika former men det önskar alltid samma sak. Det vill äga, bryta ned och förgöra allt i sin väg. Folk som uttrycker sig med >>Det var bara en olycka<< eller >>Det finns alltid en naturlig förklaring<< har ingen aning om hur fel de har.
Ideligen faller dock människor offer för dessa mörka energier. Det kan i det ena fallet vara människor som tror sig förstå sig på kraften, människor med dunkla planer som brukar kraften som ett verktyg för att förändra sin omvärld. Mycket litet vet dock dessa människor om att det egentligen är kraften som brukar och använder dem som verktyg för att förändra sin omvärld.
Det andra fallet är de som faller offer för de mörka krafterna samt de dunkla människorna som försöker bruka dem. Det är de människorna som har oturen att få se sanningen, beskåda en verklighet som ingen människa vill erkänna eller ens tro på. Det är de stackarna som får se vad ingen människa vill se, uppleva det som ingen människa vill uppleva. Saker och ting som kommer att driva dem till vansinne, slita deras själar och sinnen i bitar för sitt våld och välde. De flesta av de här människorna hamnar på hospitalet där de kommer att sitta inspärrade för all evig framtid, skrikande av fasa och förtvivlan tack vare det som de har bevittnat och som gjort dem galna. Vanliga människor kallar dem psykfall.
Det är ingen slump att det uppstått begrepp och myter och historier om sådant som häxeri och svartmagi, trollkonster och onda krafter, demoner och monster ibland människorna. Det är trots allt, fastän de inte vet om det, i grund och botten inga påhitt. Sanningen är att allt detta existerar, fast bortom de mänskliga sinnena och vardagen. De flesta människorna ser det däremot aldrig. Om inte så blundar de för allt de är värda. Människorna är trots allt bra på att stänga ute det som känns obekvämt.
Kanske kan du vara en av de som kommer att komma i kontakt med det verkliga mörkrets krafter och dras in i dess förehavanden. Frågan är om du lyckas övervinna det, ens genomleva det utan att bli galen eller överhuvudtaget överleva det. Vill du ta reda på det, min vän, så är jag rädd att du snart kommer att befinna dig bakom vår naiva verklighets scenografi, där du kommer att få beskåda saker som du kommer att ångra. Ta det försiktigt, för det är ingen lek att skåda sanningen i världens Skymningslandskap…
Inledning
Spel
Skymningslandskap är ett skräckrollspel där det som vi människor berättar i sagor och historier när vi försöker skrämma varandra faktiskt existerar. Dessa fasansfulla ting benämns i grund som en okänd mörk kraft som sedan urminnes tider genomsyrar jorden och allt dess själsliga liv och tar sig uttryck i de mest fasansfulla formerna som både varelser och mytiska fenomen.
Vanliga människor, eller rättare sagt de flesta människorna med lite tur, kommer däremot aldrig att få se dessa ting eller ens höra talas om dem, annat än i spökhistorier, skräckberättelser och liknande medier. För dem förblir allt detta hemska, mörka blott bara myt och saga. Sedan finns det de människorna som tror på de här tingen och som försöker att nyttja dem. Detta är oftast människor med dunkla sinnen och farliga uppsåt. För dessa människor tar sig detta uttryck som säregna religioner, magi, voodooritualer och dylika mänskliga påhitt. Den sista lilla gruppen är dem som utsätts för de mörka krafterna, oftast genom de dunklare figurerna som väljer att bruka dem, eller också igenom kraften självt då den väljer att visa upp sig på ett eller annat sätt och det såklart som något horribelt och fasansfullt.
I Skymningslandskap handlar det om att spela just de människor som faller offer för detta. Människor som kommer att ryckas in i de mest oförklarliga och sinnesslitande scenarion och upplevelser där de antingen stupar på vägen av antingen våld eller vansinne. Det handlar om att spela rollpersoner som utsätts för den verkliga sanningen, den verklighet som ligger dold bakom det vi människor kallar vår värld. Man skildrar dem som kommer att utsattas för synen av när kulisserna lyfts undan och tvingas ta del i och beskåda mörkret. Man skildrar de människor som tvingas ta strid mot mörkret och dess lakejer och undersåtar och på vägen trasas sönder av galenskap och förtvivlan inför det onämnbara som omringar och genomsyrar våra själar.
Genre
Skymningslandskap benämns här och fortsättningsvis som ett skräckrollspel. Om man tittar djupare på det är så är det dock inte så platt och så enkelt som bara skräck. Det är mycket mer än så. Med andra ord så är det inte skräck i äldre klassisk form med bara monster, liemän eller galna missfoster. Spelets mening är inte att skildra händelser där vettlösa odjur stryker omkring och slaktar. Kort och gott så spelar det inte på våld, blod, äckel och hets. Det spelar på stämning och känslor som förtvivlan, förvirring, maktlöshet, ensamhet och tvivel.
Skymningslandskap ett skräckrollspel där vikten ligger på rollgestaltande och berättande framför siffervärden, erfarenhetspoäng och systemmekanik. Med andra ord så ges det massor med plats åt den som vill undersöka och skildra människans mörka sida, dess svagheter och mindre attraktiva egenskaper. Inte minst dess veka sinne. Det ges därmed mindre plats för mytomspunna äventyr, glamour och tapperhet. I Skymningslanskap är det inte mod att ge sig av för att döda draken och i hopp om att rädda prinsessan och kungariket. I Skymningslandskap är det mod att undersöka mysteriet och mörkret ytterligare fastän det kostar tårar, blod, nerver och allt vad mental hälsa är.
Enda sedan jorden själv blev till, långt innan evolutionen hade sin gång och vi människor kom till har det funnits krafter långt bortom den mänskliga fattningen, krafter som rubbar naturen och våldför sig på jorden och allt dess liv. Både det fysiska och det själsliga. Det är mörka krafter, krafter som ingen människa ens kan drömma om att försöka förstå eller kunna förmå sig att beskriva. Det är okända krafter långt bortom mänsklig fattning och vett. Det tar sig uttryck i olika former men det önskar alltid samma sak. Det vill äga, bryta ned och förgöra allt i sin väg. Folk som uttrycker sig med >>Det var bara en olycka<< eller >>Det finns alltid en naturlig förklaring<< har ingen aning om hur fel de har.
Ideligen faller dock människor offer för dessa mörka energier. Det kan i det ena fallet vara människor som tror sig förstå sig på kraften, människor med dunkla planer som brukar kraften som ett verktyg för att förändra sin omvärld. Mycket litet vet dock dessa människor om att det egentligen är kraften som brukar och använder dem som verktyg för att förändra sin omvärld.
Det andra fallet är de som faller offer för de mörka krafterna samt de dunkla människorna som försöker bruka dem. Det är de människorna som har oturen att få se sanningen, beskåda en verklighet som ingen människa vill erkänna eller ens tro på. Det är de stackarna som får se vad ingen människa vill se, uppleva det som ingen människa vill uppleva. Saker och ting som kommer att driva dem till vansinne, slita deras själar och sinnen i bitar för sitt våld och välde. De flesta av de här människorna hamnar på hospitalet där de kommer att sitta inspärrade för all evig framtid, skrikande av fasa och förtvivlan tack vare det som de har bevittnat och som gjort dem galna. Vanliga människor kallar dem psykfall.
Det är ingen slump att det uppstått begrepp och myter och historier om sådant som häxeri och svartmagi, trollkonster och onda krafter, demoner och monster ibland människorna. Det är trots allt, fastän de inte vet om det, i grund och botten inga påhitt. Sanningen är att allt detta existerar, fast bortom de mänskliga sinnena och vardagen. De flesta människorna ser det däremot aldrig. Om inte så blundar de för allt de är värda. Människorna är trots allt bra på att stänga ute det som känns obekvämt.
Kanske kan du vara en av de som kommer att komma i kontakt med det verkliga mörkrets krafter och dras in i dess förehavanden. Frågan är om du lyckas övervinna det, ens genomleva det utan att bli galen eller överhuvudtaget överleva det. Vill du ta reda på det, min vän, så är jag rädd att du snart kommer att befinna dig bakom vår naiva verklighets scenografi, där du kommer att få beskåda saker som du kommer att ångra. Ta det försiktigt, för det är ingen lek att skåda sanningen i världens Skymningslandskap…
Inledning
Spel
Skymningslandskap är ett skräckrollspel där det som vi människor berättar i sagor och historier när vi försöker skrämma varandra faktiskt existerar. Dessa fasansfulla ting benämns i grund som en okänd mörk kraft som sedan urminnes tider genomsyrar jorden och allt dess själsliga liv och tar sig uttryck i de mest fasansfulla formerna som både varelser och mytiska fenomen.
Vanliga människor, eller rättare sagt de flesta människorna med lite tur, kommer däremot aldrig att få se dessa ting eller ens höra talas om dem, annat än i spökhistorier, skräckberättelser och liknande medier. För dem förblir allt detta hemska, mörka blott bara myt och saga. Sedan finns det de människorna som tror på de här tingen och som försöker att nyttja dem. Detta är oftast människor med dunkla sinnen och farliga uppsåt. För dessa människor tar sig detta uttryck som säregna religioner, magi, voodooritualer och dylika mänskliga påhitt. Den sista lilla gruppen är dem som utsätts för de mörka krafterna, oftast genom de dunklare figurerna som väljer att bruka dem, eller också igenom kraften självt då den väljer att visa upp sig på ett eller annat sätt och det såklart som något horribelt och fasansfullt.
I Skymningslandskap handlar det om att spela just de människor som faller offer för detta. Människor som kommer att ryckas in i de mest oförklarliga och sinnesslitande scenarion och upplevelser där de antingen stupar på vägen av antingen våld eller vansinne. Det handlar om att spela rollpersoner som utsätts för den verkliga sanningen, den verklighet som ligger dold bakom det vi människor kallar vår värld. Man skildrar dem som kommer att utsattas för synen av när kulisserna lyfts undan och tvingas ta del i och beskåda mörkret. Man skildrar de människor som tvingas ta strid mot mörkret och dess lakejer och undersåtar och på vägen trasas sönder av galenskap och förtvivlan inför det onämnbara som omringar och genomsyrar våra själar.
Genre
Skymningslandskap benämns här och fortsättningsvis som ett skräckrollspel. Om man tittar djupare på det är så är det dock inte så platt och så enkelt som bara skräck. Det är mycket mer än så. Med andra ord så är det inte skräck i äldre klassisk form med bara monster, liemän eller galna missfoster. Spelets mening är inte att skildra händelser där vettlösa odjur stryker omkring och slaktar. Kort och gott så spelar det inte på våld, blod, äckel och hets. Det spelar på stämning och känslor som förtvivlan, förvirring, maktlöshet, ensamhet och tvivel.
Skymningslandskap ett skräckrollspel där vikten ligger på rollgestaltande och berättande framför siffervärden, erfarenhetspoäng och systemmekanik. Med andra ord så ges det massor med plats åt den som vill undersöka och skildra människans mörka sida, dess svagheter och mindre attraktiva egenskaper. Inte minst dess veka sinne. Det ges därmed mindre plats för mytomspunna äventyr, glamour och tapperhet. I Skymningslanskap är det inte mod att ge sig av för att döda draken och i hopp om att rädda prinsessan och kungariket. I Skymningslandskap är det mod att undersöka mysteriet och mörkret ytterligare fastän det kostar tårar, blod, nerver och allt vad mental hälsa är.