Nekromanti Inledning till skräckspel - "Skymningslandskap"

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker kort och gott att det inte finns något svensk skräckrollspel som känns särskilt tilltalande. Nu har jag inte heller spelat alla men det känns inte som det finns något som faktiskt tilltalar mig så värst. Om inte annat, vad passar mig bättre än mitt eget?
Tja, svenskt... Visst finns ju utrikiska skräckspel som Call Of Cthulhu och World Of Darkness. Trevligt! Själv har jag då en vision om att jag ska lyckas ta det jag gillar från båda de här världarna och göra någonting eget av det. Om inte annat gillar jag att läsa till exempel Lovecraft och Poe och kanske, om inte annat, kan lyckas med någonting åt det hållet.

Projektet är relativt nytt men jag har snart lyckats skriva ihop ett relativt gott systemskelett jag hoppas på att kunna använda. Det är dock inte klart än och lär testas någon gång innan jag bryr mig om att visa upp det.

Det är dock det här med spelet i sig. Jag har kämpat med att få till en Inledning som säger lite om vad det är för slags spel. Jag har dock ett rent helvete med att sätta ord på just detta. Och att placera rätt text på rätt ställe dessutom. Nåväl, detta är tredje versionen av ett utkast på vilken riktning det kan tänkas ta. Jag vore evigt tacksam om ni ville läsa och kommentera den. OBS! Inte korrad!
Hur är texten i sig?
Vad kan ni utläsa av den?
Vad känner/visualiserar ni?
Osv?

Läs här!
Prolog
Enda sedan jorden själv blev till, långt innan evolutionen hade sin gång och vi människor kom till har det funnits krafter långt bortom den mänskliga fattningen, krafter som rubbar naturen och våldför sig på jorden och allt dess liv. Både det fysiska och det själsliga. Det är mörka krafter, krafter som ingen människa ens kan drömma om att försöka förstå eller kunna förmå sig att beskriva. Det är okända krafter långt bortom mänsklig fattning och vett. Det tar sig uttryck i olika former men det önskar alltid samma sak. Det vill äga, bryta ned och förgöra allt i sin väg. Folk som uttrycker sig med >>Det var bara en olycka<< eller >>Det finns alltid en naturlig förklaring<< har ingen aning om hur fel de har.

Ideligen faller dock människor offer för dessa mörka energier. Det kan i det ena fallet vara människor som tror sig förstå sig på kraften, människor med dunkla planer som brukar kraften som ett verktyg för att förändra sin omvärld. Mycket litet vet dock dessa människor om att det egentligen är kraften som brukar och använder dem som verktyg för att förändra sin omvärld.

Det andra fallet är de som faller offer för de mörka krafterna samt de dunkla människorna som försöker bruka dem. Det är de människorna som har oturen att få se sanningen, beskåda en verklighet som ingen människa vill erkänna eller ens tro på. Det är de stackarna som får se vad ingen människa vill se, uppleva det som ingen människa vill uppleva. Saker och ting som kommer att driva dem till vansinne, slita deras själar och sinnen i bitar för sitt våld och välde. De flesta av de här människorna hamnar på hospitalet där de kommer att sitta inspärrade för all evig framtid, skrikande av fasa och förtvivlan tack vare det som de har bevittnat och som gjort dem galna. Vanliga människor kallar dem psykfall.

Det är ingen slump att det uppstått begrepp och myter och historier om sådant som häxeri och svartmagi, trollkonster och onda krafter, demoner och monster ibland människorna. Det är trots allt, fastän de inte vet om det, i grund och botten inga påhitt. Sanningen är att allt detta existerar, fast bortom de mänskliga sinnena och vardagen. De flesta människorna ser det däremot aldrig. Om inte så blundar de för allt de är värda. Människorna är trots allt bra på att stänga ute det som känns obekvämt.

Kanske kan du vara en av de som kommer att komma i kontakt med det verkliga mörkrets krafter och dras in i dess förehavanden. Frågan är om du lyckas övervinna det, ens genomleva det utan att bli galen eller överhuvudtaget överleva det. Vill du ta reda på det, min vän, så är jag rädd att du snart kommer att befinna dig bakom vår naiva verklighets scenografi, där du kommer att få beskåda saker som du kommer att ångra. Ta det försiktigt, för det är ingen lek att skåda sanningen i världens Skymningslandskap…

Inledning
Spel
Skymningslandskap är ett skräckrollspel där det som vi människor berättar i sagor och historier när vi försöker skrämma varandra faktiskt existerar. Dessa fasansfulla ting benämns i grund som en okänd mörk kraft som sedan urminnes tider genomsyrar jorden och allt dess själsliga liv och tar sig uttryck i de mest fasansfulla formerna som både varelser och mytiska fenomen.

Vanliga människor, eller rättare sagt de flesta människorna med lite tur, kommer däremot aldrig att få se dessa ting eller ens höra talas om dem, annat än i spökhistorier, skräckberättelser och liknande medier. För dem förblir allt detta hemska, mörka blott bara myt och saga. Sedan finns det de människorna som tror på de här tingen och som försöker att nyttja dem. Detta är oftast människor med dunkla sinnen och farliga uppsåt. För dessa människor tar sig detta uttryck som säregna religioner, magi, voodooritualer och dylika mänskliga påhitt. Den sista lilla gruppen är dem som utsätts för de mörka krafterna, oftast genom de dunklare figurerna som väljer att bruka dem, eller också igenom kraften självt då den väljer att visa upp sig på ett eller annat sätt och det såklart som något horribelt och fasansfullt.

I Skymningslandskap handlar det om att spela just de människor som faller offer för detta. Människor som kommer att ryckas in i de mest oförklarliga och sinnesslitande scenarion och upplevelser där de antingen stupar på vägen av antingen våld eller vansinne. Det handlar om att spela rollpersoner som utsätts för den verkliga sanningen, den verklighet som ligger dold bakom det vi människor kallar vår värld. Man skildrar dem som kommer att utsattas för synen av när kulisserna lyfts undan och tvingas ta del i och beskåda mörkret. Man skildrar de människor som tvingas ta strid mot mörkret och dess lakejer och undersåtar och på vägen trasas sönder av galenskap och förtvivlan inför det onämnbara som omringar och genomsyrar våra själar.

Genre
Skymningslandskap benämns här och fortsättningsvis som ett skräckrollspel. Om man tittar djupare på det är så är det dock inte så platt och så enkelt som bara skräck. Det är mycket mer än så. Med andra ord så är det inte skräck i äldre klassisk form med bara monster, liemän eller galna missfoster. Spelets mening är inte att skildra händelser där vettlösa odjur stryker omkring och slaktar. Kort och gott så spelar det inte på våld, blod, äckel och hets. Det spelar på stämning och känslor som förtvivlan, förvirring, maktlöshet, ensamhet och tvivel.

Skymningslandskap ett skräckrollspel där vikten ligger på rollgestaltande och berättande framför siffervärden, erfarenhetspoäng och systemmekanik. Med andra ord så ges det massor med plats åt den som vill undersöka och skildra människans mörka sida, dess svagheter och mindre attraktiva egenskaper. Inte minst dess veka sinne. Det ges därmed mindre plats för mytomspunna äventyr, glamour och tapperhet. I Skymningslanskap är det inte mod att ge sig av för att döda draken och i hopp om att rädda prinsessan och kungariket. I Skymningslandskap är det mod att undersöka mysteriet och mörkret ytterligare fastän det kostar tårar, blod, nerver och allt vad mental hälsa är.
- Här! länkas dessutom ett testomslag jag gjorde bara för att jag ville skapa en känsla kring vad jag ville nå.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Intrycket jag får av själva spelet är att det verkar vara en slags blandning av Cthulhu-mytosen och KULT. Du gillar ju att läsa Lovecraft, och verkar gilla rollspelet Call of Cthulhu, så dina influenser är rätt tydliga. Texten är bra skriven, men saknar lite "oomph"/jävlar anamma/svärta/galenskap eller vad man nu ska kalla det. Hur skulle prologen bli om du t ex lät bakgrundsbeskrivningen komma från en galen person, någon som lyckats slita sönder vår verklighets väv och skådat de mörka krafterna du nämner? Vad som skulle vara riktigt bra vore t ex utdrag från en sådan persons hemsida eller personliga anteckningar. Dessa kunde vara som en blandning av de mer galna karaktärerna ur Lovecrafts verk, huvudpersonen i The Number 23 och någon virrig privatspanare som ägnar sig åt Palmemordet (SANNINGEN SKRIVS MED VERSALER). Mycket versaler i en text som är helt osammanhängande och splittrad (hopp från ämne till ämne) är ju något som jag själv får lite mysrysningar av.

Sedan framgår det inte riktigt om spelet gör det möjligt att söka sanningen/skåda mörket som någon slags Tillinghast-liknande person (från Lovecraft's From Beyond). Det är ju roligare att trasas sönder av galenskap om ens egen vetgirighet orsakat det.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Jag tror också att du måste börja med att bestämma vilket ben du ska stå på. Ska det här vara en stämningsfull inledningstext, eller en informativ beskrivning av ett spelkoncept. Just nu försöker texten vara både och, och blir därför ingetdera.

Din bästa passus finns i den inledande meningen (jag rättade stavfelet):

(Ä)nda sedan jorden själv blev till...
En helt jävla lysande öppningsmening, om du frågar mig. Fortsätt i samma stil och försök tala till läsaren som berättarrösten i en skräckfilm. Skippa galningen, det är för klyschigt. Titta hellre på inledningen till Lars von Triers "Riket", för att se hur det kan göras. Eller läs några rader ur Peter Hoegs "Föreställning om det 20:e århundradet" och planka hans skrivsätt. Skriv av några sidor för hand. Det är ett bra sätt att pränta in någon annans skrivstil i sina egna händer.

Om man tittar djupare på det är så är det dock inte så platt och så enkelt som bara skräck /.../ Kort och gott så spelar det inte på våld, blod, äckel och hets. Det spelar på stämning och känslor som förtvivlan, förvirring, maktlöshet, ensamhet och tvivel.
Här rycker du mattan under fötterna på dig själv. Regel nummer ett: Dissa inte skräckgenren om du marknadsför din produkt som ett skräckrollspel. Berätta vad spelet går ut på istället för att berätta vad det inte går ut på.

Och måste du förklara för läsaren hur du vill att stämningen på de kommande sidorna ska uppfattas... ja, då har du antagligen inte fångat den stämningen särskilt bra.

Mitt förslag: Börja med en stämningstext och låt den ha en början som leder till ett riktigt slut. Sedan börjar du med en helt ny text, som på ett informativt och strikt sätt förklarar vad det är för regler läsaren just fått i handen. I den texten använder du naturligtvis "ditt eget" språk. Det brukar alltid bli bäst då.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Intrycket jag får av själva spelet är att det verkar vara en slags blandning av Cthulhu-mytosen och KULT. Du gillar ju att läsa Lovecraft, och verkar gilla rollspelet Call of Cthulhu, så dina influenser är rätt tydliga.
Det låter helt klart bra i mina ögon. Den tackar vi för.

Texten är bra skriven, men saknar lite "oomph"/jävlar anamma/svärta/galenskap eller vad man nu ska kalla det. Hur skulle prologen bli om du t ex lät bakgrundsbeskrivningen komma från en galen person, någon som lyckats slita sönder vår verklighets väv och skådat de mörka krafterna du nämner? Vad som skulle vara riktigt bra vore t ex utdrag från en sådan persons hemsida eller personliga anteckningar. Dessa kunde vara som en blandning av de mer galna karaktärerna ur Lovecrafts verk, huvudpersonen i The Number 23 och någon virrig privatspanare som ägnar sig åt Palmemordet (SANNINGEN SKRIVS MED VERSALER). Mycket versaler i en text som är helt osammanhängande och splittrad (hopp från ämne till ämne) är ju något som jag själv får lite mysrysningar av.
Intressant, mycket bra idéer. Det var av just den här anledningen som jag sökte hjälp. Ja, min text är tunn, torr och inte alls så målande som jag vill ha den. Funderade ett tag på att göra en sådan World Of Darkness prolog som du nämner - galningens anteckningar. Jag tvekade dock eftersom det skulle kännas väldigt rippat. Men å andra sidan, jag kanske ska överväga det en gång till då?

Sedan framgår det inte riktigt om spelet gör det möjligt att söka sanningen/skåda mörket som någon slags Tillinghast-liknande person (från Lovecraft's From Beyond). Det är ju roligare att trasas sönder av galenskap om ens egen vetgirighet orsakat det.
Lust att utveckla det?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror också att du måste börja med att bestämma vilket ben du ska stå på. Ska det här vara en stämningsfull inledningstext, eller en informativ beskrivning av ett spelkoncept. Just nu försöker texten vara både och, och blir därför ingetdera.
Min tanke var att skilja på "Prolog" och "Inledning" och bygga prologen mot det skönlitterära och inledningen som ren och skär fakta. Fast du har rätt, jag har inte riktigt bestämt mig och som jag skriver i mitt första inlägg känner jag mig vilsen i alla mina tankar och tappar därför helt och hållet struktur.

En helt jävla lysande öppningsmening, om du frågar mig. Fortsätt i samma stil och försök tala till läsaren som berättarrösten i en skräckfilm. Skippa galningen, det är för klyschigt. Titta hellre på inledningen till Lars von Triers "Riket", för att se hur det kan göras. Eller läs några rader ur Peter Hoegs "Föreställning om det 20:e århundradet" och planka hans skrivsätt. Skriv av några sidor för hand. Det är ett bra sätt att pränta in någon annans skrivstil i sina egna händer.
Åh, mer bra idéer. Man tackar så hjärtligt. Ska försöka styra upp det härnäst då.

Här rycker du mattan under fötterna på dig själv. Regel nummer ett: Dissa inte skräckgenren om du marknadsför din produkt som ett skräckrollspel. Berätta vad spelet går ut på istället för att berätta vad det inte går ut på.
Ah, a wise man said. Tackar för den, jävligt bra sagt.

Och måste du förklara för läsaren hur du vill att stämningen på de kommande sidorna ska uppfattas... ja, då har du antagligen inte fångat den stämningen särskilt bra.
Det är där jag blir så in i helvetes jävla osäker. Hur får man folk att bäst förstå sig på ett rollspel?!
... Ge dem stämning att tolka eller skriv dem på näsan?
... Tja, i övrigt skriver man ju inte läsare på näsan, det är bland det värsta som finns men ja - jag blir osäker på om folk kommer att förstå vad jag menar.
... Speciellt i det här tidiga skedet då texten är så förbenat dålig som den är.

Mitt förslag: Börja med en stämningstext och låt den ha en början som leder till ett riktigt slut. Sedan börjar du med en helt ny text, som på ett informativt och strikt sätt förklarar vad det är för regler läsaren just fått i handen. I den texten använder du naturligtvis "ditt eget" språk. Det brukar alltid bli bäst då.
Okej. Det låter väldigt bra. Då ska jag sikta på det. Ska försöka ta allt det här ni sagt då och försöka styra upp en bättre inledning, och främst en uppdelad inledning med struktur.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
solvebring said:
Det är där jag blir så in i helvetes jävla osäker. Hur får man folk att bäst förstå sig på ett rollspel?!
... Ge dem stämning att tolka eller skriv dem på näsan?
Regel nummer två: Dissa inte dig själv heller. Det är inte bra för självkänslan. Din text är inte dålig. Men allt kan bli bättre. Nuff said. Över till din fråga ovan.

Man ska aldrig skriva sina läsare på näsan i sådana här sammanhang. Lita på dina läsare, utgå ifrån att de förstår, är kreativa och kan dra egna slutsatser. Eller till och med omtolka allt du har skrivit, på ett helt annat sätt än det du tänkt dig, och uppskatta dina regler ändå.

När jag fick mitt första reporterjobb satte en av mina äldre kollegor upp en lapp ovanför tangentbordet på min Macintosh. Där stod:

Minns att det du skriver i afton
ska läsas i morgon
av tusenden som vet
mycket mer än du

Eller nåt ditåt. En bra minnesregel blev det i alla fall :)
 
Top