Nekromanti "Innan toapappret" - en inblick i hur man sket för i tiden

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jo, det är exakt vad det låters om: Länk till artikeln

Jag fann denna inblick i hur man löste saker förr väldigt fascinerande. Skitstickor! Jag hade aldrig hört talas om det förut, och ska jag vara ärlig har jag ibland grunnat på hur tusan de gjorde förr innan både toapapper och tidningspapper var något som fann lättillgängligt. För mig var det här lite på samma nivå som om någon gett mig en rimlig förklaring till hur man använder de tre snäckskalen (ja, jag känner till den populära fan-teorin).

Det här är kanske inte så användbart i faktiskt spel, ens om man ägnar sig åt culture gaming, och det skall ju även sägas att det här alltså är hur man gjorde förr i sverige, men allt prat om western inspirerat av utvandrarna gjorde att jag tyckte det här var lite kul info.

Också en kul påminnelse om att folk var kreativa även förr, och inbland kanske de hade lösningar på problem vi nu har glömt bort för att de inte passande med det nya modet.

Att kvinnor pinkade stående förr, exempelvis. Did not know that.

Fridigern

Swordsman
"Du inser att du glömt tälja skitstickor... Vad gör du?!"
-"kollar efter mossa och lavar, under snötäcket på närmsta träd"
"ok, överlevnad +5 på slaget"
"-miss"
"Det blir snö. -1 Fys"

Oldtimer

Slava Ukraini!
Härligt gammalt språk han har. Det lustiga är att det heter rännskita även i mitt vokabulär (eller "rännsketa", eftersom jag är göteborgare) och inte diarré. Så gammal är jag. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oldtimer;n174816 said:
Det lustiga är att det heter rännskita även i mitt vokabulär
Ärligt talat verkar rännskita var den gängse nomenklaturen i de flesta av mina bekantskapskretser. Så pass att jag nästan skulle säga att det mest är äldre folk som säger "diarré" =P

roboman

Veteran
Jag kan tycka att rännskita inte låter lika äckligt som diarré. Rännskita är en plump och komisk beskrivning, diarré känns mer grafiskt och medicinskt.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har faktiskt haft en spelare en gång som spelade ut en scen där hans karaktär satt och sket, och hade jag haft den här kunskapen hade jag ju kunnat ge den scenen mer än bara en förvirrad blick.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kom att tänka på Kaninen och Björnen som satt och sket i skogen jämte varandra...

Kan även vara annorlunda i framtiden:

da_bohz

Swordsman
Jag passar på att flika in med att grekerna och romarna under antiken använde sig av små keramikskärvor (s.k. pessoi) eller en skitpinne med en svamp i ena änden. Mellan användningarna sattes den svampförsedda pinnen i en hink med vatten och salt eller vatten och vinäger. Annars är det ju äckligt.
?De små skärvorna av keramik kunde också vara ostraca, alltså små keramikskärvor med namnet på ens fiende inristat. Ostraca skulle kastas utanför stadens murar för att få någon i samhället utstött (därav ostracized på engelska). Folket som använde ostraca för att torka sig ville troligtvis att något helt annat skulle hända med fienden i fråga.

Exempelvis här kan ni läsa om detta om nån vill veta mer (I don't judge):
http://www.scientificamerican.com/a...hropologists-uncover-all-the-ways-weve-wiped/
och bilden som nämns i dess inledning:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vill påminna om att vi är på Westernforumet, inte på off topic där en generell skitdiskussion skulle höra hemma. Vi kan väl försöka hålla oss till ungefär rätt århundrade i alla fall?

Fridigern

Swordsman
Mer OT: min karaktär blev när-mördad av rabdorana när han satt ute i en buske med rännskita.

Western: i det ovanstående exemplet hade lönnmördarna nog lagt något maguppretande i grytan, i syfte att få ut folk i bushen. Hade en otäck mördare kunnat göra i western också, speciellt i ett 10-små negerpojkar-scenario.

Fjodor Pollett

Swordsman
"Det är gruvensamt när det är trettio grader kallt och du fryser tillräckligt redan innan du drar ner byxorna."
Underbart språk han har. gubben. "Gruvensamt" ska jag lägga på minnet och använda i konversation när tillfälle ges. Ni vet, bara slänga fram det sådär nonchalant som att det inte är något speciellt med det.

da_bohz

Swordsman
Rymdhamster;n174877 said:
Jag vill påminna om att vi är på Westernforumet, inte på off topic där en generell skitdiskussion skulle höra hemma. Vi kan väl försöka hålla oss till ungefär rätt århundrade i alla fall?
?Inser att det jag skrev var ganska grovt utanför ämnets ramar, så jag ber helt enkelt om ursäkt för det.
Ska hålla mina fun-facts för mig själv i fortsättningen, eller åtminstone på trådar som hör ihop med rollspel jag kan koppla det till.