Nekromanti Insanapunk - Eller hur gör man ett rollspel?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Här är ett utdrag i det jag skriver nu. Så här kan det se ut :gremsmile: Huvudsaken är att du fattat vad du skrivit men det gör du om du kontinuerligt jobbar med spelet. Börja emd att gå till och hem från jobbet om du kan. Använd tiden till tankar och spela in det du kommer fram till på mobilen eller skriv ner det och värdera det då du får tillfälle.

"Riskräninar. Misslyckade sifrro ska ge katastrofala följer. Men lyckade siffror ger extra bonusar. Ju fler T man satsar desto större blir riskerna och chansingarna. Man kan offra en risktärning för att påverka handloingen tex (Det står en flaska där på bordet som jag krossar och anäder som vapoenm). Man kan välja att lägga RT i en pott alla får använda eller behålla dem själv. Man kan inte överlåta dem men man kan använda sina egna för att påverka en händelse, ge en oneliner till någon annan etc."

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Nu har jag funderat lite och kommit fram till att jag tycker om att skriva äventyr och kampanjer, vilket jag normalt inte har något problem med. Med det sagt så ska jag istället för att försöka och misslyckas skriva världar istället försöka skriva en kampanj/äventyrsserie där en värld beskrivs, i det här fallet, inte helt oväntat, Mosaik (alternativt Fall: Gestalt).

Här är en kort start:
1. Bakgrund (kortfattat så har fem mord begåts, samtidigt, i olika städer runt om i världen, av människor som inte har mött varandra tidigare, dessa individer påstår också att de inte kommer ihåg något från händelsen).

2. Spelarnas introduktion (hur motiverar vi spelarna att prova det här? vilka krokar finns för spelarpersonerna? Hur tillverkas karaktärerna? Tre karaktärer per spelare kanske?)

3. Startäventyret
- De primära karaktärerna dras in i dröm-världen där de får uppleva morden, gärningsmannen är helt uppenbart samma person, morden sker väldigt ritualistisk och en korp följer efter dem och försöker kommunicera något via rim. Detta är den mentala utmaningen av äventyret.
- De sekundära karaktärerna dras in i den faktiska mordutredningen, där de får intervjua vittnen, rota i brottsplatsen och leda utredningen. Detta är den fysiska utmaningen av äventyret.
- De tertiära karaktärerna dras in i utredningen av ett mentalsjukhus, där en grupp barn har lagts in som talar i tungor och på något sätt har någon koppling till morden (de ger detaljer de inte borde känna till). Detta är då den sociala utmaningen av äventyret.
- Första delen avslutas när alla delar har gåtts igenom, de ska förhoppningsviss ingjuta ideen i spelarna att här är det något på gång som vi inte har en aning om hur det hänger ihop.

4. Kort beskrivning av hur drömvärlden fungerar, något i still med:
- Alla drömmer i samma och den formas av återkommande drömmar.
- Extrema händelser tenderar att etsa sig fast (att åka genom Frankrike/tyskland är inte att rekommendera).