Nekromanti Insekter som lever i samhällen?

neowyn

Swordsman
Vad finns det för insekter som lever i samhällen/stackar/svärmar?
Jag kan komma på bim, humlor, getingar, myror, termiter, gräshoppocr och knott.
Är det någon som kommer på någon fler sort som inte lever ensamma?
Tänkte använda dem som raser i ett rollspel, det går visserligen att säga att tex spindlarna lever i grupper men då förlorar man lite av den trovärdighet/acceptans man får gratis om man väljer rät sorts insekt

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Flugor? De samlas ju för parning om inte annat.. typ eldflugor eller så.

Troberg

Sinister eater
Tänkte använda dem som raser i ett rollspel, det går visserligen att säga att tex spindlarna lever i grupper men då förlorar man lite av den trovärdighet/acceptans man får gratis om man väljer rät sorts insekt
Bortsett från att spindlar inte är insekter så finns det vissa spindelsorter som bildar kolonier.

Johan K

Gammal & dryg
Lever inte kackelackor i samhällen, eller är jag helt fel på det nu ?

neowyn

Swordsman
Läste lite om det på nätet och tydligen lever kackerlackan gärna i grupper när de är ung och håller på att växa upp

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spindlar

Vad är spindlar då? leddjur???
Ja

Vet du vilken sort som bildar kolonier?
Det finns trattspindlar som lever i någon sorts kolonier, men de går inte in för del lika hårt som de sociala insekterna.

/tobias

Brior

Swordsman
Jag tycker att det är skillnad på bin, getingar, myror och andra insekter som bor i samhällen där individerna har olika funktion i jämförelse med sådana som bara kravlar på varandra eller samlas i stora svärmar. En tredje variant är solitärer som i högre eller mindre utsträckning tar hand om sin avkomma. Jag har exempelvis läst att tvestjärtar tar hand om och slickar sina ungar vilket låter riktigt gulligt. Insekter som bara samlas för att para sig är en fjärde variant där man hittar ganska många arter.

neowyn

Swordsman
Jag tror att jag har abvändning av dem alla

Min tanke är att bygga en kampanj där insekter i storformat och med lite oliak utseende är huvud motsåndarna. Världen håller på att sakta bli invaderad av insekter, det tar flera 1000 år men de håller på att ta över och en hård kamp för att stoppa dem pågår.
Till detta hade jag tänkt runt 3 oliak huvudgrupper av insekter som inte är varandras vänner men inte heller såta fiender till varandra. Alla 3 arterna vill ta över världen för egen del och exploatera den.
Till sin hjälp har de sedan några andra arter som gärna lever i grupp, de är för fåtalig och har ingen tanke att själva bli härskare över världen.
Dessutom finns ett antal insekter som agerar på egen hand och som antingen stödjer någon insektsgrupp eller helt enkelt råkat komma in i världen och kör sitt eget race.

Kanske lite rörig förklaring men jag har en rörig tanke just nu då väldigt lite är klart...

Så med andra ord, jag behöver 3 oliak typer av insekter som lever i sammhällen och varje sådan grupp kan ha ca 2 följeslagare och fritt antal individer

Rising

Vila i frid
Jag har exempelvis läst att tvestjärtar tar hand om och slickar sina ungar vilket låter riktigt gulligt.
Det är precis vad jag sade till min granne när jag erbjudit mig att slicka hans döttrar. "Jaså, polisen, säger du? Men tänk om jag hade varit en tvestjärt, va? Då hade du säkert tyckt att det vore gulligt!"

---

Öh, hålla mig till ämnet? Okej. Jo, jag håller med Brior. Gräshoppor må kunna vara en djäkla massa som lever på ett och samma ställe, men de är inte sociala på samma sätt som myror, bin och vissa getingar.

Tyvärr är det mest töntiga insekter som lever i samhällen. Jag skulle inte vara rädd för att låta ballare insekter, såsom bönsyrsor och steklar, få leva i samhällen som påminner mycket om bikupor eller termitstackar.

Brior

Swordsman
Det är precis vad jag sade till min granne när jag erbjudit mig att slicka hans döttrar. "Jaså, polisen, säger du? Men tänk om jag hade varit en tvestjärt, va? Då hade du säkert tyckt att det vore gulligt!"
Sina ungar Rising, sina! "The girl next door" kan tyckas vara lovlig att döma efter FHM och liknande tidningar men du ska inte tro på allt du läser. Vad du gör med dina egna döttrar är däremot din ensak ... jaså inte det heller? Nåväl, men om du hittar tvestjärtar i ditt eget hus så får du garanterat slicka dem i alla fall - såvida inte deras mödrar har invändningar.

Tyvärr är det mest töntiga insekter som lever i samhällen. Jag skulle inte vara rädd för att låta ballare insekter, såsom bönsyrsor och steklar, få leva i samhällen som påminner mycket om bikupor eller termitstackar.
Eeeh, jag vill gärna vara snäll så här nära julafton, men nog är väl såväl myror som bin, getingar och humlor steklar, fast du menar antagligen de där taskiga alienliknande parasitsteklarna? Bönsyrsor är extremt coola och ska naturligtvis bilda samhällen - jag hade ett mycket personligt möte med en bönsyrsa en gång när jag var utrustad med en eldkastare - någon gång ska jag berätta detaljerna. Fast myror är också spännande. Jag läste någon gång att den samlade vikten av jordens myror är större än vikten av alla andra djur tillsammans.

Som av en händelse sitter jag just och lyssnar till "The insect musicians" av Graeme Revell - österländsk musik uteslutande sammansatt av samplade insektsljud. Det är verkligen ett märkligt sammanträffande! Konfluxen måste vara nära.

Troberg

Sinister eater
Vad är spindlar då? leddjur???
Spindeldjur. 8 ben=spindeldjur, 6 ben=insekt eller spindel som saknar två ben, eller möjligen tusenfoting som saknar 994 ben.

Vet du vilken sort som bildar kolonier?
Ehm... Eh... Den sorten som var med i en naturdokumentär? Med andra ord, kommer inte ihåg, annat än att det var en äckligt krälande koloni spindlar plåtad på på tok för nära håll. Jag kommer ihåg att de gjorde mycket nät.

Troberg

Sinister eater
En till

Vissa kräftdjur migrerar i grupp, tex finns det langusters som promenerar i långa led, så tätt att de liknar en tusenfoting med massor av ben, antenner och klor. Det gör det väldigt svårt för en angripare att hitta svaga punkter och det gör att de ser större och farligare ut än vad de är.

Flurtis

Hero
*Tar på nörd brillan*

Hmm beror lite på hur du menar med samhälle. Gäller det bara arter med en samhällliknande rangordning eller även löst sammanhållna flockar/svärmar?

Ifall insekter som svärmar går bra så har du ju nästan alla arter i Pterygota klassen. Dvs bevingade insekter. Vilket i dagligt tal motsvara dom flesta "insekter". Nästan alla arter inom den familjen bildar svärmar.

Om jag får tipsa om någon speciellt häftiga att göra rollspel på så :Titta här

Jag är rätt så säker på att den svärmar under parning och äggläggning.

//Flurtis

Troberg

Sinister eater
Re: *Tar på nörd brillan*

Hmm beror lite på hur du menar med samhälle. Gäller det bara arter med en samhällliknande rangordning eller även löst sammanhållna flockar/svärmar?

Ifall insekter som svärmar går bra så har du ju nästan alla arter i Pterygota klassen. Dvs bevingade insekter. Vilket i dagligt tal motsvara dom flesta "insekter". Nästan alla arter inom den familjen bildar svärmar.
Om man dessutom tittar historiskt på det, finns det skillnader då? Jag menar, bara för att tex skorpioner idag kanske är enstöringar så betyder det ju inte nödvändigtvis att utdöda jättestora havsskorpioner var det.

neowyn

Swordsman
Det låter rätt bra, den typen av insekter skulle man kunna stöta på som små familjegrupper med egna agendor.

neowyn

Swordsman
Coolt, men

jag har bestämt mig för att hålla mig till insekter, annars blir variationen för stor och det är tänkt att insekterna skall komma som ett hot utefrån. Om jag blandar in andra typer av varelser ocskå så blir jag förvirrad.