Nekromanti Insekter som lever i samhällen?

Troberg

Sinister eater
Re: Coolt, men

jag har bestämt mig för att hålla mig till insekter, annars blir variationen för stor och det är tänkt att insekterna skall komma som ett hot utefrån. Om jag blandar in andra typer av varelser ocskå så blir jag förvirrad.
Det är OK, men man kan ju ändå låta sig inspireras av dessa kräftdjurs samarbetsform. Tänk dig att möta en välordnad armé av tex myror som håller en perfekt organiserad formation värdig en romersk legion, en formation som lämnar mycket få blottor och bara exponerar smärtsamma käkar.

Det är ju inte ett dokumentärspel, man kan ju kosta på sig att mixa och matcha lite utan att tänja alltför mycket på trovärdigheten. Att kräftorna gör det visar att det är rimligt, det är ju knappast orimligt att tex myror skulle upptäcka samma sak.

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Jag tror att jag har abvändning av dem alla

Steph Swainstons fantasyböcker (The Year of Our War, No Present Like Time och The Modern World) utspelar sig i en värld där insekter av denna typ är huvudfiender, och om jag inte missminner mig är det väl också insektoider som är ondingarna i Raymond E Feists Riftwar-böcker (I alla fall de första) - kanske kan man läsa dessa böcker för inspiration.

Rollspelet Shadowrun använder sig av Insect Spirits och Insect Shamans som antagonister, mycket välbeskrivna faktiskt och bland de skönaste rollspels-fiender jag sett öht - bäst är om man kan få tag på det gamla out-of-print-supplementet Universal Brotherhood, men det har även gjorts en cool revamp i nya Street Magic-supplementet.

hälsar
Örnie

neowyn

Swordsman
Absolut!

En väldigt bra grej att göra!
Som du säger så kan det vara ganska skräckinjangande att möta en sådan fiende.
Det är extra bra att skarva i på sådana varelser som inte har så spännande beteende alla gånger eller som man har lite lite information om.

Så jag menade inte att jag inte kan använda beteendet utan att det är en andra typ av varelse som jag inte vill använda

neowyn

Swordsman
Tack!

Det är alltid bra med inspiration, riftwars böckerna står i bokhyllan man jag har inte läst dem än. Ormkrönikan (serpentwar?) var ju bra så jag tänker helt klart läsa dem och nu hamnade de lite högre upp på prioritets listan!

Bunny

Crazy like a fool
Är jag den ende som ser ett mönster?

Är det bara hos mig tankarna letar sig åter till varelsen Blatifagus. Jag menar, läs det baklänges.

Det är således inte alls underligt att Brior återigen kommer med liknande antydningar. :gremgrin: :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Är jag den ende som ser ett mönster?

Är det bara hos mig tankarna letar sig åter till varelsen Blatifagus. Jag menar, läs det baklänges.
Men vad står lB för?