Mikael Johansson said:
Hur kan de som slås ut behöva utbildningen mest föresten? Jag anser att alla behöver utbildning, vi behöver alla få känna att vi utvecklas. De som har svårt såväl som genier. Det är genierna vi svenskar är usla på att stötta och hjälpa.
Det är ju ett sätt att se på saken. Om vi prioriterar att få fram de allra bästa är det naturligtvis en väg att gå.
Själv är jag inte så intresserad av de allra bästa. Om jag ska prata om den skolvärld jag själv är mest bekant med som gymnasielärare: Först vill jag att alla ska ha G eller komma så nära G de överhuvudtaget kan. När jag är klar med det kan jag ägna mig åt behoven hos de "i toppen".
Varför tänker jag så? Eftersom jag inte ser något egenvärde i att "toppa laget". Jag ser hellre tusen amatörer som knappt vet vad de håller på med än en "stor kompositör". De som ligger på högre betyg kommer det antagligen att gå bra för oavsett. De av mina elever som går ut gymnasiet med IG som medel kommer att ha ruskigt jäkla dåligt startläge i livet. Då hjälper jag hellre de som ligger längst ner.
Det här är, för mig, exakt samma diskussion som varför man bryr sig mer om uteliggares bostadsproblem än om att rika tycker att de betalar för mycket skatt, och varför man bryr sig mer om negativ stereotypisering av kvinnor än densamma av män. Man hjälper den längst ner först.
Jag skiter i genierna, ärligt talat.