Nekromanti InSpectres: Tips, tricks, råd, propaganda! Osv.

solvebring

Superhero
Ja, nu har jag bara spelat InSpectres en gång, någon gång för längesedan, förra året eller så, på den tiden då vi hade femtio mil till skolan, knappt pengar till kläder, sextio minusgrader hela vinter och blodtörstiga vargar som jagade oss var gång vi gick ut.

Kort sagt, jag har bara vara spelare i det en gång - första och hittills enda gången jag varit inne i Örebro och träffat forumiter. Så jag minns ärligt talat inte så mycket även om jag vet att Genesis sade en hel del om sina uppfattningar om spelet.

Så, hur som haver. Jag är sugen på att försöka dra igång och spela lite InSpectres, i alla fall låta/tvinga min spelare att testa det för att se vad de tycker. Vi har ändå en lucka i det vanliga spelet eftersom vissa spelare är lite upptagna just nu, så vad fan - klart man ska testa lite annat då, tycker jag! :gremlaugh:

Snart har jag läst hela PDF:en, och funderar på att göra en egen "game summary" för att ha en schysst "Kom ihåg"-lista i bakfickan. Spelet är trots allt nog så enkelt egentligen, men tja - jag gillar att alltid ha en fusklapp med mig. ... Nå, hrm, någon som sitter på något liknande?

Annars undrar jag vad ni har för tips, tricks och råd gällande InSpectres? Allt är välkommet!

Från då jag spelade med Genesis samt den här tråden har jag fattat att det är väldigt olika att balancera det här med Franchise Dice - hur många man ska ha, vilka faser som bör ge Franchise (vilket gör det här med antalet än krångligare att balancera bra). Osv.

När jag var med och spelade tror jag att vi körde med ett tjugotal Franchise. Det tyckte jag kändes bra, och då tror jag enbart att vi fick tjäna Franchise i slutfasen, dvs under Field work-delen. Förövrigt var vi fem spelare. Man hade relativt gott och tid på sig och kunde väva ut en cool story utan att det blev för långdraget.

Fast tja, å andra sidan har jag aldrig spelat med färre. I boken verkar man förespråka att köra med rätt så lite tärningar, i alla fall så länge som uppdragen i sig inte kan beskrivas som svåra (fast hur fan vet man det innan?!).

solvebring

Superhero
Btw, hur hård tycker ni att man ska vara med Franchise-tajmingen? Alltså, hur pass man ska ställa krav på att spelarna ska tajma slutet med de sista Franchise-tärningarna?

Ska man köra så som boken förespråkar att man ska försöka hålla sig så nära man kan? Alltså, att man försöker tajma men att man naturligtvis kan dra över en del om man nu vill det - dock får man ju just inga fler Franchise.

Eller...

Ska man vara väldigt hård med det och försöka förmå folk att pressa in slutet gentemot antalet kvarvarande Franchise så att det liksom blir en utmaning/ en spelarpress och möjligen ett kul eller jobbigt spelmoment?

Vad tycker ni? Hur pass strängt brukar ni se på/bruka detta med Franchise och slutklämmen?

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Snart har jag läst hela PDF:en, och funderar på att göra en egen "game summary" för att ha en schysst "Kom ihåg"-lista i bakfickan. Spelet är trots allt nog så enkelt egentligen, men tja - jag gillar att alltid ha en fusklapp med mig. ... Nå, hrm, någon som sitter på något liknande?
Tja, det är ju bara det fyra faserna - få uppdraget, göra efterforskning, fixa utrustning och fältarbetet - som man behöver i spelsammanfattning. Allt annat står ju på rollformulären. Jag borde egentligen göra ett företagsformulär (!rollpersons) för det officiella suger pung. Jag brukar göra ett med fyra rutor där spelarna får sätta ut 3-4 tärningar var. Sedan spelar jag ett uppdrag som har kanske 5-10 tärningar fler än vad de har i företaget.

Försök göra ett nollsummespel där Franchise står på ena sidan och de förlorade attribut- och företagstärningarna på den andra sidan. Utifrån hur djävulsk du är med stresslagen kommer du att hitta din balans i hur många Franchise som är brukligt för ett scenario.

Jag är rätt hård och delar ofta ut stresslag. Spelarna brukar ha 3-5 tärningar kvar totalt per rollperson. Brukar börja med 1 stresstärning när jag spelleder nybörjare för att kunna berätta om "cool" när någon slår sex. På så sätt kan jag berätta regler allt eftersom.

Med nybörjare brukar jag också spela ut att de är nyanställda i ett företag. Jag brukar börja med 15 Franchise och låta de klara sig rätt bra. Sedan spelar vi igen och då är jag desto hårdare. Av någon anledning vill spelare (på konvent eller hemma) alltid spela en gång till. :gremwink: Mersmak ftw! Kan vara för att ett scenario bara tar kanske 30-45 minuter att spela.

---

Vad gäller slutet så brukar jag hålla koll på antalet tärningar. När det är kanske 4-5 stycken kvar så brukar jag säga att vi närmar oss slutet och att spelarna måste ta det i beaktande för att kunna väva ihop allting till ett slut. Jag märkte att detta behövdes för annars blev det gärna "Jaha, oj. Nu är ju scenariot slut. Vill någon dra en epilog eller ska jag göra det?".

/Han som spelledde InSpectres i Australien

solvebring

Superhero
Han said:
Tja, det är ju bara det fyra faserna - få uppdraget, göra efterforskning, fixa utrustning och fältarbetet - som man behöver i spelsammanfattning. Allt annat står ju på rollformulären.
Mja, det är ju som du säger men jag vill ha en schysst överblick och känna mig hemma i alla regeldetaljer. Det finns ju en del undantag osv. Har dock bestämt att strunta i att nämna Weird Agents nu, första gången.

Han said:
Jag borde egentligen göra ett företagsformulär (!rollpersons) för det officiella suger pung. Jag brukar göra ett med fyra rutor där spelarna får sätta ut 3-4 tärningar var.
När jag lirade med Genesis körde han så att vi grävde fram korten i fråga ur våra plånböcker och lade på bordet - så att vi faktiskt hade bankkort, kreditkort, gymkort och bibliotekslånekort. =) Det var rätt soft faktiskt. ... Fast tja, då ska man ju få ihop alla de där korten också. Ett gymkort kan man t.ex. inte alltid vara så säker på. Få jag känner går på gym...

Han said:
Sedan spelar jag ett uppdrag som har kanske 5-10 tärningar fler än vad de har i företaget.
Jepp, tror spelet rekommenderar ungefär detsamma. Fast tja, det är ändå svårt att säga vad som är bra rent praktiskt. Vi får la se.

Han said:
Försök göra ett nollsummespel där Franchise står på ena sidan och de förlorade attribut- och företagstärningarna på den andra sidan. Utifrån hur djävulsk du är med stresslagen kommer du att hitta din balans i hur många Franchise som är brukligt för ett scenario.
Nollsummespel? Jag vet inte riktigt om jag förstår formuleringen?

Han said:
Jag är rätt hård och delar ofta ut stresslag. Spelarna brukar ha 3-5 tärningar kvar totalt per rollperson. Brukar börja med 1 stresstärning när jag spelleder nybörjare för att kunna berätta om "cool" när någon slår sex. På så sätt kan jag berätta regler allt eftersom.
Ja, att berätta om InSpectres efter hand är nog bra, det spelet känns passande för den typen av presentation.

Vad gäller slutet så brukar jag hålla koll på antalet tärningar. När det är kanske 4-5 stycken kvar så brukar jag säga att vi närmar oss slutet och att spelarna måste ta det i beaktande för att kunna väva ihop allting till ett slut. Jag märkte att detta behövdes för annars blev det gärna "Jaha, oj. Nu är ju scenariot slut. Vill någon dra en epilog eller ska jag göra det?".
Bra förslag, ska minnas den här detaljen.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Han said:
Säg att vi kör ett uppdrag på femton Franchise. Jag kommer då ha som riktlinje att spelarna förlorar femton tärningar, via att de spenderar tärningar från banken eller förlorar attributtärningar via stresslag. Ibland är jag för "snäll" och de får fler tärningar att spendera på firman än vad de startade med och det händer att jag varit för hård (med stresslag) och de går i förlust. Vid det senare tillfället brukar jag ta upp regeln om att pensionera rollpersoner så att firman sparar pengar. Detta sker i regel andra gången de spelar, eftersom jag medvetet är mer hårdare då.

/Han som ofta brukar introducera regler när de uppkommer istället för att dra allting i början av spelmötet

solvebring

Superhero
Re: InSpectres: Hej, Bullen...

Jag lyckades, I've done ut, jag är skyldig...

... Jag spelledde InSpectres mycket dåligt och tyckte med handen på hjärtat att omgången sög. Spelarna verkade roade, men inte så roade som jag tycker de borde ha varit och jag var sannerligen besviken där jag satt. Inte minst på mig själv.

Visst, spelarna verkade inte riktigt haja grejen/spelstilen så här direkt, men jag kan inte skylla på dem - jag gjorde ett dåligt jobb som spelledare och det är där kruxet ligger, tror jag.

Till att börja med vet jag inte om jag spelledde för fritt; om jag spelledde för vad som passar InSpectres eller inte? Jag lät spelarna ta kommandot mest hela tiden - borde jag kanske inte ha gjort det, borde jag ha hittat på mer hinder från min kant, konfronterat dem mer och skapat fler stressmoment? Kort sagt, jag uppfattar detta som spelarnas spel och tycker det bör var så, så de fick komma på nästan allting - de fick bestämma vad som skulle hända. Kanske tog jag i för mycket på den punkten?

Jag vet med säkerhet att det blev för lite stress, just för att jag spelledde så fritt med nästan enbart spelaransvar. Med andra ord skapandes stress mest när de gjorde dåliga slag/handlingar och konsekvenserna kunde bidra till stressmoment. Jag hittade på några egna saker, men jag var liksom samtidigt rädd att ta ifrån dem deras inflytande genom att öka mitt inflytande.

Sedan tror jag att det var dumt av mig att inte bara köra med Franchise Dice på Fieldwork? ... För när vi nådde det momentet hade de redan kammat hem nästan all dice... :gremfrown:

Nu har jag inte kollat i reglerna igen, men visst ska man enligt reglerna köra med dice genom hela spelet?
... Jag tror dock att vi med Genesis bara fick dice för Fieldwork och det var så jag hade tänkt göra, men av någon dum anledning så ändrade jag mig vid spelbordet och körde med att ge dice genom alla spelets delar: Från research till slut. ... Jag borde ha gjort som jag tänkte.

... Fast de slutförde scenariot och blev rätt rika - 18 dice varav 12 blev kvar efter semestern.

... Och inga Confessions! Det var riktigt synd, sannerligen. Sådana hade man ju velat ha, inte minst för spelarnas egen skull.

... Hur fan kunde vi spela typ två timmar på ingenting, ärligt talat? Nej, usch, jag är så besviken på mig själv och hoppas nu på en mängd input, tips och tillrättavisningar som kan stärka mig till nästa gång då jag önskar göra ett bra jobb.

solvebring

Superhero
Han said:
solvebring said:
Han said:
Säg att vi kör ett uppdrag på femton Franchise. Jag kommer då ha som riktlinje att spelarna förlorar femton tärningar, via att de spenderar tärningar från banken eller förlorar attributtärningar via stresslag. Ibland är jag för "snäll" och de får fler tärningar att spendera på firman än vad de startade med och det händer att jag varit för hård (med stresslag) och de går i förlust. Vid det senare tillfället brukar jag ta upp regeln om att pensionera rollpersoner så att firman sparar pengar. Detta sker i regel andra gången de spelar, eftersom jag medvetet är mer hårdare då.
Jag var i så fall sannerligen för lat och snäll. Ska verkligen suga åt mig det här. Ett bra tips, tackar så hjärtligt för detta.

Rickard

Urverk speldesign

Tråkigt att höra, men åtminstone kan du dra lärdomar av detta. :gremsmile:

solvebring said:
Till att börja med vet jag inte om jag spelledde för fritt; om jag spelledde för vad som passar InSpectres eller inte? Jag lät spelarna ta kommandot mest hela tiden...
Det här helt rätt. Spelarna ska göra allting. Det enda du ska göra, i fältarbetesfasen, är att slänga fram hinder. Antingen för att få igång spelarna eller för att visa en konsekvens av deras agerande. Jag brukar ställa mig frågan "Varför misslyckas dem?" hela tiden.

Jag vet med säkerhet att det blev för lite stress, just för att jag spelledde så fritt med nästan enbart spelaransvar. Med andra ord skapandes stress mest när de gjorde dåliga slag/handlingar och konsekvenserna kunde bidra till stressmoment. Jag hittade på några egna saker, men jag var liksom samtidigt rädd att ta ifrån dem deras inflytande genom att öka mitt inflytande.
Ja, stresslag är viktiga att de är många och brutala. Som Genesis skrev i min tråd som du länkade till i början så krävs det en hel stress, annars kommer spelarna hela tiden att slå sexor och fältarbetet går snabbt.

Sedan tror jag att det var dumt av mig att inte bara köra med Franchise Dice på Fieldwork? ... För när vi nådde det momentet hade de redan kammat hem nästan all dice... :gremfrown:
Hur många tärningar fick de i respektive fas? När jag spelleder så är det:

ingen i introduktionsfasen
1-2 i efterforskningsfasen (ett lyckat slag = ger tillräckligt med information)
1-8 i utrustningsfasen (för fyra spelare som alla slår var sitt slag)

Det här ger mellan 2-10 tärningar i de tre första faserna och lämnar 5-13 tärningar kvar i den sista fasen för ett uppdrag på 15 Franchise. I utrustningsfasen brukar jag personligen låta spelarna 1-2 slag tillsammans. För egentligen behöver man inte någon utrustning alls, rent regelmässigt. Den fasen är mest för syns skull.

Detta ger mellan 1-4 tärningar i utrustningsfasen, vilket lämnar mellan 9-13 tärningar till fältarbetet i ett uppdrag med 15 Franchise. Notera dock att jag har märkt att det inte funkar så väl med för många tärningar i fältarbetet. Ha som mål att ha runt 10 slag, för efter det börjar fantasin att tryta för alla. Så om spelarna har höga värden innebär det att dessa tio slag genererar runt 15-20 Franchise. Om de däremot har lägre värden (via stressänkingar) så kan 10 slag istället generera kanske 8-12 tärningar.

... Och inga Confessions! Det var riktigt synd, sannerligen. Sådana hade man ju velat ha, inte minst för spelarnas egen skull.
Jag brukar ha en stol ståendes, men spelarna använder den sällan. Efter första uppdraget brukar jag förklara hur man kan utvecklas (genom att hitta på traits åt andra via confession) och sedan påminna spelarna mer under det andra uppdraget.

... Hur fan kunde vi spela typ två timmar på ingenting, ärligt talat? Nej, usch, jag är så besviken på mig själv och hoppas nu på en mängd input, tips och tillrättavisningar som kan stärka mig till nästa gång då jag önskar göra ett bra jobb.
Två timmar? För mig tar ett uppdrag mellan 30-45 minuter. Fast jag har högt tempo (det stressar upp spelarna) och klipper hejvilt så att vi bara spelar ut det viktigaste.

Och återigen, bomba dem med stress. Gör de något, svara med stresslag. Om de är inaktiva, bomba dem med stresslag. Om de gör något galet, skratta åt deras tokigheter och släng sedan stresslag i ansiktet på dem. Jag brukar satsa mest på att aktivera de inaktiva. De aktiva gör ju redan saker och får vara i spotlight bara därför. Säg gärna att du gör såhär, för det gör att spelarna vill agera. Annars hamnar de i trubbel. :gremsmile:

Spelarna har i efterforskningsfasen gett dig material att improvisera fram lämpliga hinder. Jag brukar även göra anteckningar när jag slumpar fram scenariot, men det är otroligt sällan som jag använder dem.

Sammanfattning
× Få igång spelarna genom att slänga fram hinder. Hinder som ofta börjar med att ge stresslag.
× Turas om, spelare och spelledare, där du fokuserar på att dela ut stress till de inaktiva.
× Ha runt tio slag kvar till fältarbetet. Stresslag ger en längre fältarbetesfas, eftersom rollpersonerna då får lägre värden.

/Han som tycker att det är en bra stressfaktor när spelarna känner att deras resurser börjar ta slut ... och det gör också att de börjar använda resurser ur firman

solvebring

Superhero

Tackar för ett väldigt givande svar som bjöd intressant läsning och en del tankeställare. Fastnade speciellt vid detta:
Hur många tärningar fick de i respektive fas? När jag spelleder så är det:

ingen i introduktionsfasen
1-2 i efterforskningsfasen (ett lyckat slag = ger tillräckligt med information)
1-8 i utrustningsfasen (för fyra spelare som alla slår var sitt slag)

Det här ger mellan 2-10 tärningar i de tre första faserna och lämnar 5-13 tärningar kvar i den sista fasen för ett uppdrag på 15 Franchise. I utrustningsfasen brukar jag personligen låta spelarna 1-2 slag tillsammans. För egentligen behöver man inte någon utrustning alls, rent regelmässigt. Den fasen är mest för syns skull.

Detta ger mellan 1-4 tärningar i utrustningsfasen, vilket lämnar mellan 9-13 tärningar till fältarbetet i ett uppdrag med 15 Franchise. Notera dock att jag har märkt att det inte funkar så väl med för många tärningar i fältarbetet. Ha som mål att ha runt 10 slag, för efter det börjar fantasin att tryta för alla. Så om spelarna har höga värden innebär det att dessa tio slag genererar runt 15-20 Franchise. Om de däremot har lägre värden (via stressänkingar) så kan 10 slag istället generera kanske 8-12 tärningar.
Jag delade inte upp det, tärningar per fas, alls - ska man göra det (i så fall har jag missat det)? Utan de fick researcha och gräva fram utrustning bäst de ville till att de kanske sig klara - typ. När de spelade research var de väldigt sega, gjorde en massa andra tokigheter som krävde slag och stress osv.

... Det är nog här jag gör fel, ordentligt, jag är dålig på att balansera tärningar per fas, när man får slå överhuvudtaget (brukar kräva slag för allt aktivt handlande, när de försöker uppnå något, no matter), och hur länge varje fas ska få hålla på.

Som du säger gäller det att klippa hårt, det gjorde inte jag. Att börja med det låter bra. Fast mja, när du säger hur många dice du tillåter per fas - då låter dem alltså bara slå ett begränsat antal gånger och sedan klipper du?

Rickard

Urverk speldesign

Jag delar inte direkt upp tärningarna i faser, utan jag gjorde det nu bara för att enklare förklara hur jag brukar spela. Det brukar annars låta lite såhär:

INTRODUKTIONSFAS

"Ni sitter och degar på kontoret när det ramlar in en skrämd polis. Han säger att en portal har öppnat i en nyligen renoverad matvarubutik."

EFTERFORSKNINGSFAS

"Vad kan det vara för något? Slå!

Jaha, du säger alltså att avloppet kan ha lett en dimension till matvarubutiken? (Vad sjutton ska jag komma på för hinder? Saker och ting borde komma ut ur portalen, kanske?)

UTRUSTNINGSFAS

"Vad för utrustning ska ni ha med er? Slå!

Så för att sammanfatta, Ernst plockar alltså med sig en skanner för att mäta ektoplasma och varelser som kommer ut från portalen medan Katrin tar med sig sin xenoretardator? (Skönt att den här fasen gav mig tid till att fundera kring vad som orsakade portalen. Jag skiter väl i vad rollpersonerna plockar med sig. Matvarubutiken ligger hus i hus till en häxbutik och rörmockarna råkade dra ledningarna helfel.)"

FÄLTARBETE

"Så ni kommer fram till Coop och ni ser prismatiska ljungblixtar slå ut från byggnaden. Du Ernst, ser på din skanner att det är full rörelse i huset bredvid, vilket verkar vara någon sorts ockult affär. Men i alla fall. Ni har aldrig sett något liknande. Alla, slå 3 tärningar i stress! Den som slår sämst kommer snart att förstå varför..."

/Han som kanske hade spelat ut själva introduktionsfasen lite bättre ... men bara lite