Nekromanti Inspelningsutrustning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade tänkt börja spela in mina speltester av Evolutionens Barn. Vad behöver jag?

Mitt första test involverade en vanlig mikrofon (av modellen man sjunger i) med vanlig stereoplugg och en dators mikrofoningång. Det blev bajs, eftersom allt spelades in för lågt - man var tvungen att prata precis i micken för att det skulle låta nåt alls, helt oanvändbart.

Jag behöver en lösning där jag kan ställa mikrofonen på spelbordet eller ännu hellre något bredvid bordet, och där den plockar upp vad alla säger utan att man måste skrika eller skicka runt fanskapet.

Jag är säker på att några av er har erfarenheter på området. Hjälp!

Christoffer

It's all pig.
Bästa lösningen, en mik per person.

Näst bäst, rundupptagande kondensator- eller elektretmikrofon, antagligen kommer du behöva någon form av mikrofonförstärkare också om du inte hittar en med inbyggt batteri och sen konverterar till minitele för att banka in i dator/mp3/md/etc.

Har brått in på stan nu så hinner inte skicka länkar med köptips. Men kan återkomma med det senare ikväll eller i morgon!

Man Mountainman

Storsvagåret
När jag har spelat in spelmöten har jag använt en vanlig diktafon, alternativt digitalkamera med diktafonfunktion. Funkar perfa.

Christoffer

It's all pig.
Vad för ljudkvalité är du ute efter? Som Dnalor säger så fungerar ju en diktafon ofta bra, men de kostar ungefär lika mycket som en mikrofon som borde fixa det med betydligt bättre ljud.

Men 5-600 kr för en sunkig kondensatormikrofon med usb direkt in till datorn borde gå att hitta. Eller om man har för mycket pengar såhär i juletider så kan man ju alltid köpa ännu dyrare. :gremsmile:

krank

christoffer. said:
Vad för ljudkvalité är du ute efter?
Jag är ute efter en ljudkvalitet som innebär att man hör vad vi säger. Behöver knappast vara kristallklart, om man säger så.

christoffer. said:
Som Dnalor säger så fungerar ju en diktafon ofta bra, men de kostar ungefär lika mycket som en mikrofon som borde fixa det med betydligt bättre ljud.
Jo, jag har kollat runt på diktafoner, och om man vill ha en med USB och sånt verkar det bli 5-600:-... och om man då kan skaffa en mikrofon till samma pris som gör ett bättre jobb... Tja, jag har en EEE-dator jag ändå drar med mig till spelmötena.

christoffer. said:
Men 5-600 kr för en sunkig kondensatormikrofon med usb direkt in till datorn borde gå att hitta. Eller om man har för mycket pengar såhär i juletider så kan man ju alltid köpa ännu dyrare. :gremsmile:
Vart köper man en sån?

EDIT:

Jag vet INGENTING om mikrofoner. Om ni kollar på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=663 , vilka saker bör jag kolla på och filtrera?

Bordsmikrofoner? Vad är fantommatning? Vad är skillnaden mellan en dynamisk och en kondensator? Vad är kardoid, superkardoid, omnidirectional? "Dynamiskt omfång"?

Christoffer

It's all pig.
Efter att kollat runt lite:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127877

Den där kanske kan vara något. Gjord för att spela in föreläsningar osv. Inte så dyr så det inte är värt att testa den i vart fall.

Annars var det en Behringer C-1U som jag tänkte på, men priset var 680 kr, så lite över vad jag trodde.

Kondensatormikrofon är en typ av mikrofon där istället för att membranet rör sig i ett magnetfält och skapar en spänning så ligger det en konstant spänning över mikrofonen (kallad fantommatning, antingen via batterier eller via ström från en mikrofonförstärkare) som sedan varieras när membranet rör sig. Därav blir de känsligare än dynamiska (vanliga sångmikrofoner).

Kardoid, superkardoid och allt det där är vart mikrofonen tar upp ljud från. En kardoid tar upp i en riktning men även runt om, en omnidirectional tror jag är samma som åtta på svenska och har alltså två runda områden, som en åtta, där den tar upp ljud, osv. Lite information finns här http://www.ur.se/television/templates/Page.aspx?id=14896

krank

OK, tackar i mängder... Det var ju ett litet kostnadsspann där mellan Sony ECM-F8 för 150-200 och Audio Technica ATR97 för 450+...

Vad är skillnaden? Är det så uppenbart att den senare har bättre ljud? Skulle jag "klara mig" på en ECM-F8?

Aja, som du säger, tillräckligt billigt för att man ska våga sig på ett experiment...

(synd att ingen av de billigare butikerna har den i lager bara)

Christoffer

It's all pig.
Np. Hojta bara till om det är något mer!

Fanns kommentarer om bägge på amazon, har lite dålig koll på dom för att svara exakt. Bäst är väl egentligen att köpa i butik och testa, lämna tillbaka om det inte uppfyller kraven.

krank

Mitt öga fångades av en Logitech QuickCall USB speakerphone. Den finns att köpa för trehundrafemti riksdaler på en lokal datorbutik här uppe i kallaste hälsingland, och jag ska under mellandagarna höra mig för med den trvlige och serviceinriktade ägaren huruvida den kan användas som vanlig jäkla mikrofon också. Jag har iofs redan läst om folk som använt den i Ubuntu i just den kapaciteten, men det skadar inte med en second och third opinion tänkte jag.

Tekniskt sett lovar den ju ganska precis det jag vill ha, och den kan dessutom ligga ganska snyggt i mitten av spelbordet...

Nå, om det blir inköp så lovar jag rapport och/eller kortrecension.

EDIT: Logitech själva skriver i ett svar på ett forum att om den installeras och configgas så ska den kunna användas av "vilket VoIP-program som helst" vilket ju antyder att det funkar som en vanlig mik.