Nekromanti Inspiration från dataspel

Regmolar

Swashbuckler
Vad menar du förresten med metahistorien?
Den stora plotten som oftast ligger bakom alla händelserna i klassiska datorspel, respektive den historia en spelledare kan få för sig att köra rollpersonerna igenom.

Borde som eftertanke kanske ha skrivit "eventuella metahistorien".

Marcus J

Hero
Det blir ju olika mycket problem beroende på hur man spelar. Om man skulle förlägga rollspel till Morrowinds värld så gör det i mitt tycke inget om spelarna känner igen var du tagit screenshoten ifrån, det kommer bara leda in deras associationer på rätt banor.

Till skillnad från Troberg så tror jag till och med att de kan användas som aktiv rekvisita, det beror lite på vilken känsla man eftersträvar. Idéen har helt klart potential.

Om man tar Morrowinds kusin Oblivion (som i mitt tycke har en mycket mer vaniljfantasy känsla än Morrowind) så kan man använda screens i de flesta fantasyspel utan att det blir malplacerat.

Skulle det fortfarande kännas dassigt om spelledaren skapade en bild på datorn?

/Marcus

Troberg

Sinister eater
Skulle det fortfarande kännas dassigt om spelledaren skapade en bild på datorn?
Egentligen handlar det i grund och botten om att bra screenshots är en konst att ta, på samma sätt som att man inte blir fotograf bara för att man håller i en kamera. Motiv, komposition, ljussättning osv är precis lika viktigt som i vilken fotografering som helst.

Själv har jag förresten använt Morrowind (tungt moddat för realistiskt utseende och större variation i kläder och utrustning) för att göra bilder av min karaktär. Funkade utmärkt.

Det var förresten den karaktären (en kvinnlig fighter om jag minns rätt) som löste alla diskussioner om vad gruppen skulle göra genom att börja gråta, och som efter att gruppen dödat en drake karvade ut en bit drakskinn för att göra en drakskinnshandväska. Könsstereotypt, javisst, men det var karaktären som spelade på stereotyperna för att få sin vilja genom, inte jag som spelare som spelade dem för att karaktären var sådan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Egentligen handlar det i grund och botten om att bra screenshots är en konst att ta, på samma sätt som att man inte blir fotograf bara för att man håller i en kamera. Motiv, komposition, ljussättning osv är precis lika viktigt som i vilken fotografering som helst.

Själv har jag förresten använt Morrowind (tungt moddat för realistiskt utseende och större variation i kläder och utrustning) för att göra bilder av min karaktär. Funkade utmärkt.
Det handlar inte bara om konsten att ta bra screenshots - det handlar om vilken känslighet man har för datorgenererad grafik. Själv har jag oerhört svårt för datorgenererad grafik utom just i datorspel - jag har svårt att tänka på annat än "det där är ju datorgenererat", liksom. Samma effekt, såklart, blir om någon skapar sin rollperson i Poser eller liknande.

Det är därför jag föredrar fotomanipulation =)

Eagle

Swordsman
Fantasin kraft och stimulans

Visst är det bra med screenshots - men glöm inte bort att det finns inget som är så mäktigt som vår egen fantasi.

I längden så tycker jag det är bäst att SL försöker använda de screenshotsbild som inspiration för att beskriva muntligt för spelarna vad de ser.

Se det som ett spelledarhjälpmedel som används för att spelledaren ska bli bättre på att beskriva miljöer i största allmänhet. Säg att spelledaren efter att ha beskrivit 20 screenshots för sina spelare under äventyrets gång, så kommer han till slut få ett så bra flyt i sina beskrivningar att han i fortsättningen inte behöver någon screenshot framförsig för att kunna beskriva med inlevelse vad spelarna ser.

Övning ger färdighet. Om kreativiteten i övningen stimuleras av screenshots, så använd dem. Kanske lättare för SL att beskriva en bild som han själv ser, än att beskriva den från tomma intet. Kan t.ex. vara svårt att beskriva ett träsk, om SL själv aldrig varit i ett träsk. Eller att beskriva ett slott, om han inte själva befunnit sig i ett slott någon gång i sitt liv.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Fantasin kraft och stimulans

Visst är det bra med screenshots - men glöm inte bort att det finns inget som är så mäktigt som vår egen fantasi.
uh, det kanske är jag som är dum nu - men vad har ditt svar med mina inlägg att göra? Jag ser inte kopplingen. Jag har hela tiden talat mot screenshots.

Det enda jag använt själv är mina egna fotokollage, och dessa ruskigt sparsamt.