Vad jag nu undrar är hur mycket ni använderer av detta?
Rätt sällan för scenarier, desto oftare för miljöer.
När jag drömmer historier blir de som regel rätt weirdo ("Hm, jag håller på att förvandlas till min klasskompis; då förvandlas han till mig. Nå, det går ju över, hoppas han inte gör nåt dumt med min kropp under tiden." "En massa folk ska hålla en stor ritual uppe på det här heliga berget här i Indien, ditt jobb är att uppehålla björnen som bor i grottan därborta så den inte kommer ut medan de håller på. In med dej nu!" "Hm, nån onding tänker mörda gamlingarna på det här pensionärshemmet genom att servera högexplosiv nyponsoppa till lunch. Det här är ett fall för Sailor Mars!").
Däremot har jag en annan, reguljärt återkommande typ av drömmar som är en sorts road movies i stora, detaljspäckade miljöer som antingen är förfallna på olika sätt eller resultatet av oräkneliga mysko påbyggnader, och nästan alltid fulla med bisarrt folk. De har ingen speciell handling, jag bara går runt i dem och tittar mig omkring - ibland på väg mot nåt bestämt mål, ibland inte. Några exempel: En (såvitt någon visste) oändligt hög skyskrapa, utan elektricitet eller för den delen möblemang, byggd inuti ett enormt grottschakt. En maskerad som hade pågått i årtionden i en isolerad stadsdel, där deltagarna hade bildat små tematiska klaner runt figurerna de föreställde. En jättestad som hade växt ihop till en enda gigantisk byggnad, fylld av olika degenererade kulturer, där jag försökte ta mig ner till botten. Ett antediluvianskt bibliotek som hela tiden byggts på nedåt, så att bottenvåningen var en vanlig modern bibblomiljö men där det bodde bisarra folkstammar i de högre nivåerna dit ingen nånsin gick (jag arbetade mig upp till toppen). Ett översvämmat Stockholm på 50-talet, huvudsakligen bestående av myllrande torgmarknader från märkliga etniska grupperingar (se speciellt upp för de teatermaskerade styltfnasken i Chinatown, och flockarna av övermänskligt snabba vildsvin i det övergivna Bosnientown) där jag gick runt för att försöka hitta nåt att handla för mina emaljerade konstverk till 90-talspengar...
Detaljer från såna där dyker ibland upp i mina illustrationer (t.ex spindelryttarna från städer uppe på stenpelare i en gammal Sverox), men jag tänker ofta inte på var inspirationen egentligen kom ifrån förrän efteråt.
Nån gång emellanåt har jag drömmar i Khelataar- eller Sailor Moon-miljö med mer eller mindre fungerande historier, som jag ibland funderar på att göra noveller av, fast de enda av dem som har blivit av är Rivalen (finns på Rävspels sajt), och en kort men bisarr Khela/Wastelands-crossover (postades på Lancelot-listan).
--
Åke