Nekromanti [Inspiration] Romaner som inspirerat er

Jag läser mycket, och man suger ju åt sig inspiration från alla möjliga håll och kanter. Under mitt spelledande har jag plockat lite det ena och det andra från böckerna jag läst: det händer hyggligt ofta när jag läser att något pingar til och jag tänker "Den biten där hade passat riktigt bra i nästa spelomgång" eller "Det här kan jag bygga ett äventyr/en kampanj kring".

Vad för böcker/romaner har inspirerat er i ert spelande? Genre spelar ingen roll.

God45

#PrayersForBahakan
Johannes Cabal trilogin av Jonathan L. Howard har för alltid ändrat hur jag spelar Call of cthulhu. Huvudpersonen inspirerade också min Svavel vinter Necromantiker.

Elric böckerna av Michael Moorecock är det enda rätta sättet att göra alignment på. Också det ultimata sättet att göra magiska föremål på. Ska du spela Ron Edwards Sorcerer borde de bär böckerna vara obligatorisk läsning.

The history of caliph Vathek. En riktigt gammal bok som inspirerat alla magiker jag spelat efter jag läst den.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Under många år var mitt sätt att spel(led)a Pendragon kraftigt påverkat av T H Whites The Once and Future King. Jag lånade in humorn och de ironiska blinkningarna kring riddarromantiken och anakronismen. Tyvärr slog det lätt över i Stefan-och-Christer. När jag dumpade White (det är fortfarande en fantastisk bokserie) blev allt mycket bättre ...

Jag har skrivit en kortare reflektion kring detta här: http://nocturnal-media.com/forum/index.php?topic=1382.msg10956#msg10956

Jag har också byggt en hel Vampire (oWoD) kring en väldigt pretto essä i ett gammalt Vampire-supplement, som handlar om hur Gud tyckte det var tråkigt att vara så kick-ass allvetade och allt, så han skapade världen och delade upp sig i en massa fragment (mänskorna) och utforskade sig själv genom dem. Mina spelare spelade fyra neonates till vad de trodde var en Tzmisice, men det visade sig så småningom att han var en avkomma till Salubri och hela grejjen med deras existens var att Saliburi (ja, Herr S själv, gen 3) hade delat upp sig själv i fyra delar och att att hen använde dem för att undersöka om hen tyckte det var värt att vakna upp ur Torpor eller inte.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Svavelvinter och Slaktare Små, när jag spelleder Svavelvinter :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Oj, massor. Om jag nu ska begränsa mig till faktiskt spelande snarare än saker jag vill spela, spel jag skrivit etc...

- Dark City gav mig massvis med inspiration till Mutant Chronicles när det begav sig. Luna City ser ut ungefär så, fast mer gotiskt, i mitt huvud.

- Illuminatus! Trilogy stal jag massvis med saker från när jag spelledde mitt konspirations-skräckrollspel Scriptura [outgivet].

- Raymond E Feists fantasyböcker inspirerade minst en fantasyrollperson...

Men, de flesta inspirerade äventyren jag gjort har ju såklart varit sådär superdåliga som det nästan alltid blir när man försöker konvertera rakt av, eller bygga ett äventyr på en enskild scen man tyckte såg cool ut i en film.

Troberg

Sinister eater
Stephen Donaldsons Gap-serie. Den, i kombination med Babylon 5 är en härlig blandning.

Krille

Super Moderator
Spice&Wolf av Isuna Hasekura.

Jag skulle vilja spela skördevarggudinna, men det kommer jag förmodligen aldrig att få. I bästa fall kommer jag att skriva rollspelet och sen få spelleda det, men det är ju inte samma sak.

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:

Jag skulle vilja spela skördevarggudinna, men det kommer jag förmodligen aldrig att få. I bästa fall kommer jag att skriva rollspelet och sen få spelleda det, men det är ju inte samma sak.
Om jag i framtiden drar igång ett Exalted spel över skype här på forumet så skriv upp dig så ska du få spela den karaktären :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Robert Heinleins "Between Planets" och Bertram Chandlers berättelser om John Grimes inspirerade mig när jag var Traveller-SL. Sand i rymddräkten. Rätt anda i sammanhanget.

Krille

Super Moderator
God45 said:
Krille said:

Om jag i framtiden drar igång ett Exalted spel över skype här på forumet så skriv upp dig så ska du få spela den karaktären :gremsmile:
Med förbehåll för att jag aldrig har spelat Exalted så är jag hyfsat övertygad om att Exalted är fel spel för en ståry om en gårdfarihandlare och en vargskördegudinna som driver land och rike runt med diverse planer för att tjäna pengar på smarta handels-deals och låter bli att bli upptäckta av en monoteistisk kyrka som inte är förtjust i gamla hednagudar.

God45

#PrayersForBahakan
Nej det är exakt så det är att spela en gud i Exalted :gremlaugh: Enda skillnaden är att kyrkan inte är monoteistisk utan dyrkar elementen och en adelsklass som får krafter från elementen.