Här är min lista på vart jag går för inspiration, väldig grovt sett:
Cermirer: svenska ful-namn, typ Hubert, Petronella, Ingjald, Hilding.
Asharien/Soldarn: nordiska namn, tyska namn
Drunok: flamländska/tyska/nordiska/tjeckiska/polska namn
Damarien: Rumänska namn
Västmark. Bulgariska namn...ish, den enda gång jag nånsin spelledde i Västmark.
Jargien: occitanska/romerska/italienska/grekiska namn
Tarkas: arabiska/seljukiska/turkiska namn
Mûhad: persiska/kinesiska/arabiska/turkiska namn
Edron: persiska filtrerat genom grekiska, antiken-style.
Eumo: tibetanska maskerat som ge'ez/random afrikafeel
Cirefalier: nooooo ajjjdea, vet ifan hur jag kommer på deras namn eftersom de är så unika. Kollar kanske lite på italienska och baskiska.
Thalamur: armeniska, georgiska, persiska
Consaber: occitanska, galicisk-portugisiska, franska
Tauper: hindi kört genom grekfiltret blandat med litauiska och baskiska
Rauner: turkiska/mongoliska kört genom klangen hos det fåtal hunniska namn vi känner till.
Veddo: grönländska, tlingit
Ebhron: sanskrit kört genom grek-filtret, tänk
Gandhara.
Tiraker: noooo ajjdea, jag drar till med en massa feta g:n och k:n tills det låter awesome, typ "Gokka, urmörkrets ande".
Alver: Deras eget språk är så unikt att jag mest plöjer de gamla ordlistorna i jakt på fonem som jag pusslar ihop till namn.
Dvärgar: Orka bry sig, men saker som slutar på "-az" och "-rik" brukar funka för män, Tzaz, Falrik, liksom.
Kamorfer: Dakhû'r-nu kör egyptiska namn filtrerade genom grekiska, Xiannu kör lemingo-namn som är helt cräjsy, men vagt inspirerade av tochariska.
Skuggvarelser/magiska varelser: Mytologiska namn, i synnerhet från de långa wikipedia-listorna på obskyra grekiska nymfer, bortglömda litauiska gudar, femtielva apsaror och yakshiner, etc.
Stora arkipelagen: swahilipolynesiskethiopiskkongolesiska med en vag touch av maya och japanska.
Coloniska imperiet: Grekiska
Ett generellt tips när du ska skapa namn är att komma på ett antal namnändelser av olika genus, som du sedan kan kombinera för att skapa en mångfald olika namn. Ta tex hur jargiska/romerska män ofta heter något som slutar på "-us", medan antika grekiska kvinnor ofta heter något som slutar på "-make" "-oe", "-ea". Detta gör det lätt att vips hitta på en stor hög med namn i detta mönster: Andrus, Etomus, Hesperus, Andromake, Etomake, Etoe, Etea, Hesperea, Hespemake. Man kan även fundera på betydelsen av olika namnelement, många kinesiska män heter tex något med da ?, lao ? eller kai, ? som betyder 'stor', 'gammal' och 'segerrik', respektive, medan kvinnor tex heter något med xiao ??mei ?? lan ?, som betyder 'liten', 'vacker', 'dimma'. Så ett kinesiskt mansnamn kan vara Datou ?? (stort huvud), Laozhe ?? (gammal visman)? Shenkai ?? (världserövrare) medan kvinnonamn kan vara Xiaohua ?? (liten blomma)? Meirong ?? (vacker uppenbarelse)?Wenlan ?? (mjuk dimma). Om man gör denna typen av små förberedelser när man ska spelleda i en kultur har man sedan en hel verktygslåda av element så att man med kort varsel kan improvisera slp:er med fina, spännande och fett koola namn.