Inspirationen har en tendens att slå till i duschen, men var den kommer ifrån, hmm.
Rollspelsmaterial.
När man läser igenom regelböcker och ser diverse coola monster, skatter, föremål kan ens tanketåg rusa iväg och vips har man om inte ett äventyr så åtminstone grunden till det.
Bakgrundsmoduler som beskriver miljöer är en stor källa. Man kan vara mitt i beskrivning av en glad liten fiskeby och så har de slängt i nån rad om att ibland på riktigt dimmiga dagar händer det att nån ensam fiskare aldrig kommer tillbaks. Och då drar fantasin igång igen, är det olyckor, är det dimman, eller är det nåt otäckt i vattnet, eller nåt trevligt i vattnet som bara dyker upp vid dimman, eller kanske som orsakar dimman. Och så har man att arbeta på igen.
Litteratur.
Fiktion, fakta, serier, nyhetstidningar har alla idéer som är intressanta. Jag får dock oftare inspiration från korta beskrivningar av serier än av de färdiga produkterna, sådana beskrivningar som finns i Wizard och Advance Comics. Faktalitteratur som inspirerar mig är vetenskapsböcker på lättfattlig nivå som Stephen Hawkins Universum och arkitekturböcker med mycket bilder.
Fiktion brukar vara inspirerande, som med det mesta andra är det kärnan som inspirerar eftersom det är grundidén man lättast gör nåt bra och eget ifrån istället för att försöka efterlikna hela verket med dess händelseförlopp.
Film och TV.
Tja, allt är inspiration. Nyheter fungerar bra som idéer till nutida äventyr även om det givet kan göras om till framtid eller forntid. Dokumentärer om andra kulturer, medicinsk forskning, krig, vad som helst är inspiration liksom tv-serier och film.
Några specifika tips.
Byt gärna genre om du plankar nåt så att det inte blir så tydligt.
Läs mina artiklar i Codex
Kampanjkurs i nummer 6 och Äventyrskurs i nummer 10, finns för REA-priser på
www.hobbygames.se.
Försök få tag på Storytreller's Guide till Vampire the Masquerade, Creative Campaigning och Campaign Guide & Catacombs Guide, de två sistnämnda till AD&D 2nd edition.