Re: Spirination
Mina inspirationskällor är en ohängd rad.
Jag hämtar gärna dumma ideer från nyheter (tidningar eller tv), sitcoms, såpor (hittar ni ett bättre trådinvecklande så säg gärna det) äventyrsserier (tv).
Oberoende av genre så hämtar jag ideer från de "stora" serierna Babylon 5, Star Trek, Star Trek Voyger. Från filmer som Blade, Sagan om ringen (både gamla och nya), Star Wars (episka berättelser ni vet), Aladdin (Disneys), armageddon eller andra mer eller mindre häftiga storslagna historier där någon/några räddar världen.
Böcker finns det så oerhört gott om. Som jag nämnt Hambly, Tolkien, Lewis, Hienlien, Asimov, Johansson, Jan Mårtensson (deckarn inte poeten), Bertil Mårtensson, Harrison, Eddings, McKillip, Fiest + Wurts, Hobb, Cooper, Pierce, Rowling, Wies + Hickman, Jordan, Kerr, Brooks, G.G. Kay och många fler. Alla går att använda till att förveckla vilken typ av historia som. Oavsett i vilken värld så finns det alltid lag och ordning som går att strula till. =)
När det gäller bildmaterial så tittar jag med glädje på Michelangelo, Vallejo och grabbarna är också helt ok, även om jag föredrar damerna lite mer påklädda. =) Serietecknare finns det gott om goda snubbar, men tyvärr är dem lite svåra att hitta tycker jag. Jag har visserligen fastnat för Bourgeon, men det är för skildringar av miljön. Annars läser jag och får dumma ideer av Modesty Blaise (all time favorit)
Spelmässigt får jag inspiration från alla möjliga spel och det gäller även spel jag inte spelar. Några exempel, Dungeons and Dragons, Rolemaster, En Garde, Skuggornas mästare, Cossacks, Heroes of Might and Magic, Diablo (I-II), Space Invaders, Super Mario Bros mfl.
Ja egentligen allt du kan tänkas snubbla på som har minsta bild eller story att bygga på. Det räcker ju för tusan med en enda liten kommentar för att man ska kunna få idéer.
Tidningar är inte många just nu. Men ja, Norrtälje Tidning, agent X9, en drös med gamla serietidningar (camelot 2000 bla) Allt som det står något ord i kan man ju få ideer från.
När det gäller faktaböcker dräller det i huset av dem. Rent praktiskt är dem oftast försedda med mycket bilder för att få dumma ideer från. Böcker som är gjorda för barn/ungdommar är jättekul. Sedan finns det ju biblarna -vapen, -dräkter osv.
När det gäller musik så den klassiska musiken från Star Wars, Klassisk musik (Bolero, Per Gynt etc) Gregorian, Altan, Medievel Carols, Irländskt, Folk och rackare mm....
Utöver detta så är långa skogspromenader med maken något som kan få en till dumma ideer. Besök på museum och historiska platser ett annat sätt att få dumma ideer. Till och med en tur in till tokholmen kan ge mycket dumma ideer. Tunnelbanan. *spinner lätt* Människor och tal med djur...