Nekromanti Inspiration

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
och transpiration. Det finns en rad med saker som kan ge inspiration. Nu vill jag höra era favotips, oavsett spelvärld.

Vilka filmer?
Vilka bilder/konstnärer?
Vilka Spel?
Tidningar?
Vilka faktaböcker?
Böcker?
Annat?

Jag bara är nyfiken, det kanske finns något därute som kan ge mig nya ideer och nya vägar i spelandet.

Rising

Vila i frid
Spirination

Okej, jag tar bara de bästa/de minst kända, för att det inte ska bli namedroppinginferno av det här. Hey ho, lets go!

Vilka filmer?

Brazil, Nightmare before Christmas, Funny Games (av Michael Haneke. Vidrigaste djävla film jag sett. Haneke är otäckast i världen. Perfekt för Kultkampanjerna) Delikatessen, Shining, Welcome to the dollhouse, Pinoccio (Disneys klassiker. Åsnescenen är otäckast i filmhistorien) och Runaway Train.

Vilka bilder/konstnärer?

Fantasykonstnärer: Brom. Alla Frazetta-idioter framstår som sorgliga pajasar jämfört med honom. Vallejo, Bonner, Bisley, osv. Det är pinsamt att se vilka talanglösa nollor de är i jämförelse med Brom. Hans Galliano-aktiga kläder är framförallt sjukt snygga. Vivienne Westwood borde hålla sina gluggar öppna.

Konst: Gamla ryska posters. Expressionisterna. Konkretisterna. Öyvind Fahlström.

Serietecknare: Pirinen (min största idol genom tiderna), Daniel Clowes, Max Andersson, Dave McKean (kolla upp honom!) Moebius.

Värt att nämna: Jill Thompson's "Scary Godmother" - perfekt för alla som gillade filmen "Nightmare before Christmas"

Vilka Spel?
Final fantasy 6. Yoshitaka Amano's figurer är suveräna! Kolla upp hans bilder också. Han har en mycket vacker stil.

Tidningar?
Darling, Galago, Bild&Bubbla, Ordfront och Bon.

Vilka faktaböcker?
Inga. Fakta dödar fantasin. Läs filosofi och poesi istället. Det är där svaren finns.

Böcker?
Romaner, menar du? Paul Austers New York-triologin är fortfarande bra. "Den svenska apan" av Pirinen är suverän. Maurice Sendak's "Where the Wild Things Are" och William S. Burroughs bör också nämnas.

Annat?
Musik av Radiohead. Särskilt Kid A och Amnesiac. De bygger upp en världsbild som gett mig mycket till Kult. Till "Kid A" medföljer ett litet häfte betitlat "Theater Des Todes" som inspirerat mig oerhört mycket.

/Rising
som vill veta vad Lade Silver Wolf inspireras av.

Feuflux

omjonasson.se
Hmm, min inspiration brukar bara poppa upp lite då och då utan förvarning så jag vet egenligen inte vart den kommer ifrån... men jag skriver lite här iaf:

Jag håller på och skriver en större kampanj (ser ut att bli 5 delar just nu) och hela kampanjen började jag skissa på efter att ha köpt <a href="http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/museum/target/dod/001-1100.htm"> Magiboxen </a href> från <a href="http://www.hobbyspel.com/antikvariat/">Hobbyspel</a href>. Så köp den! /images/icons/smile.gif

Del 1 i kampanjen är till viss del inspirerad av filmen <a href="http://us.imdb.com/Title?0120616">Mumien</a href>.

Del 2 är till viss del inspirerad av Orson Scott Cards böcker om Andrew "Ender" Wiggin. Visste ni förresten att det är Orson Scott Card som skrivit förolämpningarna man använder vid svärdsfäktande i Monkey Island 1? (eller nån annan med samma namn....)

Del 3 (den jag skriver på nu) är delvis inspirerad av Eddings böcker och pyttelite starwars faktiskt men jag har tyvärr kört fast ordentligt just nu så jag blev nog inte så inspirerad av Eddings som jag först hoppades.

Del 4 kommer troligtvis att utspela sig i det gamla Jorpagna vilket kräver en inledande tidsresa. Här tackar jag artikeln om Jorpagna från Sinkadus (kan verken nummer eller årtal).

Del 5 kommer jag troligtvis att lägga i Krilloan och inspirationen kommer då givetvis från denna modul.

Bara för att jag blir inspirerad av någonting så behöver inte det betyda att det jag skriver liknar inspirationskällan för fem öre...

Johan K

Gammal & dryg
Min inspiration !

Vilka filmer ?

Star Wars, SRR-filmen + andra filmer inom samma changer.

Konstnärer

Bowser, Royo, Wheelan & några andra

Spel

Diablo + andra rollspel

Böcker

JRR Tolkien, Eddings + nägra andra !!

Mycket svår fråga. Mest för att Inspiration är en omedveten process (i alla fall för mig). Man samlar på sig en massa erfarenheter som lägger sin i bakhuvet, sedan pågår en omedveten process där idéerna blandas, muteras och till slut poppar det upp något i det medvetna.

De viktigaste sakerna för att få inspiration är nog att:
1. Ha en så blandad inspirationsbas som möjligt.
2. Ta sig tid till att fundera på de där sakerna som poppar upp. Släng inte bort dom och tänk: "Jag har inte tid nu, jag tänker på det senare" utan ta till vara på dom när de kommer. Skriv gärna ner några stolpar. Det är som med drömmar, man glömmer bort dom om man inte ger dom uppmärksamhet.
3. Låt det omedvetna få tid att bearbeta saker och ting. Det är många som säger att de får idéer i duschen, det är inget märkligt med det. I duschen låter man tankarna spela fritt och vad som helst kan poppa upp från det omedvetna. Själv tar jag långa promenare och mediterar. Andra spelar/lyssnar på musik, ritar, bara sitter still, etc. Det ger möjlighet för det omedvetna att arbeta och komma med idéer och budskap.

Det viktigaste är alltså att inte vara stressad. Är man otroligt stressad med det medvetna så får det omedvetna ingen chans. (detta gäller inte bara rollspelsinspiration utan mycket annat i livet också =). Jag tror inte man kan tvinga fram inspiration utan den måste växa fritt och precis som en växt så behöver den både näring, omtanke och utrymme att växa i =)

Märk också att hämta/samla inspirationsmaterial och få inspiration är två olika saker. De kan fungera samtidigt men oftast inte. När man samlar inspirationsmaterial så är det en medveten process medan att få inspiration är en omedveten (till medveten).

Tebax till inspirationskällorna:
Filmer:
Så gott som alla filmer och program. Men i mitt fall är det mest dokumentärer och faktaprogram på Discovery.

Bilder:
Jag är nog något sämre på att hämta inspiration därifrån, antaligen för att jag använder för lite tid till att titta på bilder. Men det som gett mest är olika fantasybilder och i stor grad naturfotografier.

Rollspel:
Allt! Det finns inget spel som inte ger inspiration. Dock är de med välarbetad värld bäst. Ibland köper jag bara världsmodulen till något spel och läser den för inspiration.

Dataspel:
Mindre grad men vissa rollspel och strategispel ger idéer.

Andra spel:
Soloäventyr gav mig mycket inspiration förut. Numera har jag inte spelat så mycket soloäventyr på länge.

Tidningar:
Illustrerad Vetenskap och den typen av populärvetenskapliga tidningar. Jag får mycket mer inspiration av att läsa om någon infördingstam i afrika än av en serietidning.

Faktaböcker:
Läser mest faktaböcker om medeltiden, men då är jag ofta ute efter någon kunskap. Men de ger inspiration samtidigt.

Böcker:
Läser enorm mängd fantasy och science fiction. Men ändå tycker jag att historiska noveller ger bäst inspiration.
Läser också en del New Age och filosofi böcker och de ger också bra inspiration.

Annat:
Forum, mailinglistor och personliga samtal. Det mest inspirerande är djupa diskussioner med någon annan som är rollspelsfanatiker.

Och det viktigaste av allt: Livet. Personliga erfarenheter är guld värda. Och det behöver inte vara stora saker. En dag när jag gick hem från jobbet på Köpenhamns gator så såg jag en brunn och helt plötsligt dök idén om brunnsartikeln (ligger i theProject.nu) upp och under resten av promenaden "skrev" jag den färdigt.

Man kan också träna upp inspirationen eller rättare sagt inspirationshanteringen. Ett sätt är att alltid ha med sig ett anteckningsblock och så fort en idé kommer så antecknar man den oavsett var man är eller vad man håller på med. Börjar man lyssna på inspirationen så kommer den att komma allt oftare. Ett lite hårdare sätt att träna är att spelleda med ren improvisation, då tvingar man fantasin att jobba, detta kan dock vara obehagligt om man inte är van.

Jag tycker lite synd om professionella spelkonstruktörer som måste skapa hela tiden. Det måste vara tufft.

/Faehrengaust, som undrar hur man stänger av inspirationen...

Eksem

Champion
Såååå OT (=Off Topic) om Risings rubriker

90% (eller mer) av dina rubriker är (ofta roliga) ordlekar eller fyndiga rim. Man undrar ju (har redan fått för mig att du sysslar med reklam) om du möjligtvis är, eller umgås med, copywriter/s?

Hursomhelst vill jag tacka för att du gör forumen lite roligare (speciellt när du och Krille har rubrikkrig) att läsa i.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vilka filmer?
Faktum är att filmer inte ger mig så stor inspiration. Däremot kan jag bli väldig sugen på att spela i en viss miljö efter att ha sett en bra film. (Kanske det är inspiration ändå.) Några exempel där miljön ger spelsug.
Cuttrought Island, Musketeer, De tre musketörerna (gamla filmserien med Michael York och grabbarna) så vill man helt enkelt spela En Garde.
Blade Runner och TV-serien Total Recall - cyberpunk.
The Outlaw Josey Wales - C. Eastwoods bästa westernfilm samt filmen The Long Riders gör att man helt enkelt vill spela Western

Vilka bilder/konstnärer?
I vår spelgrupp så är två personer mycket duktiga tecknare vars bilder ger mycket inspiration i vårt spelande. Andrej brukar själv teckna en del av sina SLPs som vi möter i hans äventyr.

Vilka Spel?
Ett bra rollspel skall redan i regelboken ge en bra bakgrundsmiljö och där kunna så frön till äventyr och kampanjer. Vissa spel lyckas, andra misslyckas och lämnar ut materialet i femtioelva kampanjböcker i stället. Crossover är att föredra. Något man läser i DoD kan mycket väl utnyttjas i en SF-kampanj.

Tidningar?
Faktum är att vissa artiklar i nyheter och dagstidningar kan ge inspiration för äventyr. Läser inte så mycket serietidningar men tjockare seriealbum eller samlingar av serier kan vara kul att plöja igenom. Exempelvis Sin City, Metabarons med flera.

Vilka faktaböcker?
Inte många för min del.

Böcker?
Jag är en sån där person som tidigare aldrig har haft tid att läsa böcker. Kanske läser en eller två böcker per år och halvvägs i ytterliggare två böcker. Nu när jag började resa i tjänsten så har jag säkert fyrdubblat mitt läsande. Böcker tycker jag är bättre som inspiration än filmer. Främst för att det är lättare att stjäla hela storyn och göra ett äventyr på en bok som kanske de flesta av ens spelare inte har läst. Filmer hinner alla kompisar att se och därför kan det vara svårt att utnyttja storyn .

Annat?
Musik ger kanske inte speciellt stor inspiration men kan kanske stimulera hjärnan vid äventyrsskrivandet.

Resa och besöka platser. Oavsett var de må vara.

Brainstorming och peptalk i spelgruppen för att öka spelsuget.

Rising

Vila i frid
Kort kort OT (=Off Topic)

"90% (eller mer) av dina rubriker är (ofta roliga) ordlekar eller fyndiga rim."

Typiskt att du skulle anmärka på det nu, när jag inte hittat på något roligt. Jag kom däremot på PRECIS när jag postat inlägget ovan att det fanns en jätteskojsig ordvits att använda som jag skulle ha använt. Jag skulle ha skrivit "Minspiration, dinspiration, var och en med sinspiration" -det hade varit rätt skoj.

"Man undrar ju [...] om du möjligtvis är, eller umgås med, copywriter/s?"

Mmm, jag har skrivit en del fåniga copyn med ordvitsar; tex. "Den som lever får JVC" men den kör de inte med längre. Jag gillar copyn som "Kan nå'n, kan Canon" väldigt mycket. Vi gjorde en lokaltidning i Upplands Väsby förut, och den var proppfull med dåliga ordvitsar: "Sill på jultallriken? Visst, även om det brukar luta åt andra fiskar i juletid så tog vi oss ett smakprov..." "Den som föredrar kultur framför en kul tur med minitåget kunde se Per Karlssons utställning på..." osv osv osv. Varenda rubrik var en ordvits och det blev ganska ansträngt till slut. Värst var det väl när vi påstod att några som arbetade i en växel sysslade med "koppleri", en bildtext som vi ångrade lite efteråt.

Nå, alla reklamare är inte sådana. Det kommer nog mer av mitt serieintresse. Det är roligt att leka med orden. Som när det kommer fram en liten råtta i Pirinens serie "Bunneltanan" som handlar om ett surrealistiskt besök i tunnelbanan, och säger; "ta en tunnelbanan!". -Man undrar ju vad det är för en konstig banan...

/Snirig

Krille

Super Moderator
För att göra det kort: jag inspireras av ungefär allting som min näsa råkar glida över. Just nu inspireras jag mest av ungefär följande:

Lone Wolf and Cub (serie), Dr Mabuse (serie), Jussi Björling (jajjemen, sångaren), gamla journal- och propagandafilmer från kriget, C64-musik, John Williams, Gettysburg (filmen), V (miniserierna), Arthur C Clarke, Iain M Banks, Kim Stanley Robinson, Isaac Asimov, Terry Pratchett, Crying Freeman (film såväl som serie), japansk shakuhachi-musik, John Williams, Luke Rhinehart, Koranen, Historien om Gud, Mormons Bok, Första Listboken, Respons Årsbok, Usagi Yojimbo, Bone, Appleseed, Stjärnornas Krig, John Williams (igen), Christopher Franke, Coca-cola, Megatokyo, GPF, Ivanhoe (boken), Ivanhoe (TV-filmen från 1982), vilken film som helst med Errol Flynn, Björns Svärdssida, Arne Anka, Dune (miniserien och boken), Alien-filmerna (de tre första i alla fall), nästan vilken film som helst med Clint Eastwood, Discovery Channel, usla ninjafilmer, Robin Hood, Arthur-sagan i alla konstiga varianter, Hedningarna (gruppen), Loreena McKennitt, Babylon 5, Linda och Valentin, Sandman, Books of Magic, Harry Potter, Lone Wolf and Cub (filmerna), Doris Lessing, mamma, ösregn och åskväder...

...och en sjujefla massa annat. Inspiration kommer när den kommer och skriver man inte ned vad man inspirerades till och av så får man skylla sig själv.

Daniel Andersson

Swordsman
Film
Nästan vad som helst med värj- och sabelfäktning i.

Bild/konstnär
C.D. Friedrich funkar ofta för min del. Archimboldo är rätt kul också (och nu har jag ju skaffat Nobilis så ...) Bilder på slott, fästningar och stora byggnadsverk är rätt fantasieggande också.

Spel
Roborally och Civilization. De flesta rollspel jag bläddrar i lyckas få igång någon sorts kreativ process.

Tidningar
Minotauren och SFSF:s medlemstidningar (jag kommer inte ihåg vad de heter, men jag har en känsla av att de har olika namn varje gång jag får dem).

Faktaböcker
Just nu läser jag Ett utsökt universum av Brian Greene. Den sparkar igång min tankeprocess på ett utmärkt sätt, även om det inte nödvändigtvis ger inspiration till det boken handlar om.

Böcker
Poesi kan vara ganska fantasieggande och inspirerande. Annars har jag nyligen gått igenom en period då jag plöjde igenom allt jag hittade av Inger Edelfeldt, och det gav en del uppslag, på något märkligt sätt. Annars funkar klassiker, som Jules Verne, Alexander Dumas och Sir Doyle rätt bra fortfarande.

Annat
Musik. Får jag en blockering någon gång släpper den ofta om jag lyssnar på musik, och jag upplever ofta att jag blir mer kreativ om jag lyssnar på musik. Ibland är det till och med så att jag kan styra min kreativitet och inspiration en aning genom val av musik. Just nu håller jag på med ett äventyr till 7th Sea, och spelar sönder mina skivor med Svansjön och 5:e symfonin av Tchaikovsky och alla skivor med klanen Strauss.
Långa promenader är också ett utmärkt sätt att sparka igång inspirationen. Liksom vegetation i hängmattan. Monotont och tråkigt arbete, i nästan vilken form som helst, brukar också få igång det hela.

/Daniel

Weatherman

Hero
Re: Kort kort OT (=Off Topic)

"Jag skulle ha skrivit "Minspiration, dinspiration, var och en med sinspiration""

Huh. Kusligt. Kan svära på att jag alldeles nyligen läste en ordvits som den där. Var det i en tidning eller i ett annat inlägg av dig kanske?

Mats, som undrar hur Rising kan läsa Darling när han i övrigt tycks vara begåvad med God Smak™

Weatherman

Hero
Respirator

Vilka filmer?
Riket eller Nosferatu är det bästa i skräckväg jag sett (även om den nya danska serien Hotellet verkar lovande). Lynch är också bra på att ge mig kalla kårar. Tim Burton gör överlag väldigt stämningsfulla och utseendemässigt vackra filmer. Film med mycket dialog (gärna driven sådan) är också inspirerande. Kostymfilm är också välkommet. Men om sanningen ska fram så gillar jag faktiskt HongKongfilmer med fart och nedtonad handling, en svängig piratfilm eller något år Indiana Jones-hållet. Tecknat är också skitskoj. Vägen till El Dorado och Atlantis är mina favoriter där just nu. Dokumentärfilmer à la Vetenskapens Värld eller Mitt i Naturen går heller inte av för hackor.

Vilka bilder/konstnärer?
Gamla träsnitt och kopparstick är roliga att titta på. Annars är det kul att bläddra i konstböcker. Men Nils Dardel är en favorit. Serier är heller inte förkastligt. Där är Preacher bäst (mest för handlingen dock, bilderna är bra men inte särskilt eggande) med Bacon&Egg på en hedrande andraplats strax ovanför Hellblazer (när Dillon tecknar) som precis petar ned Max Anderssons Vakuumneger.

Vilka Spel?
Monkey Island 1-3. Fast just nu är det nog mest fotboll...

Tidningar?
Illustrerad Vetenskap är lagom lättsmält för mig, Galago har Sveriges bästa serier och Herman Hedning har Bacon&Egg. En Ding Ding Värld har jag letat efter på sistone men kan inte hitta den. Jag tror den är en bra inspirationskälla. Vet någon om den finns fortfarande? Dagstidningar är också alltid bra att läsa.

Vilka faktaböcker?
Böcker om spel, kokböcker, hexikon, planlöst bläddrande i lexikon, böcker om historiska eror är också bra. Mina favoritfaktaböcker är emellertid de ämnade för personer i tolvårsåldern med mycket bilder. I serien 'Fakta i Närbild' skaffade jag 'Vapen och Rustningar' för 10 år sedan (då var jag typ 8 år) och 'Pirater' för ett par månader sedan.

Böcker?
Phew. Här finns det väl hur mycket som helst att säga. Men att läsa porträtt av mördare (exempelvis Främlingen av Camus) kan vara givande eftersom det händer att man spelar roller som slår ihjäl folk titt som tätt... Men senaste storfavoriten bland författare är Magnus Mills, han är otroligt rolig, smart och överaskande.

Annat?
Musik. Jag brukar dra igång en spellista på datorn med allt möjligt och så får man se ifall det slumpen ger någon inspiration. Klassisk eller filmmusik är ett ofta säkert kort. Och som Daniel Scehnström sa är arbete en bra källa. Jag flödar aldrig så mycket av inspiration som när jag borde göra vettiga saker. Teater är också inspirerande (särskilt dockteater av någon anledning). En sak som emellertid förvånar mig är att ingen nämnt interaktion med riktiga människor. Att prata och framförallt lyssna. Det funkar för mig i all fall.

Mats

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Spirination

Mina inspirationskällor är en ohängd rad.

Jag hämtar gärna dumma ideer från nyheter (tidningar eller tv), sitcoms, såpor (hittar ni ett bättre trådinvecklande så säg gärna det) äventyrsserier (tv).

Oberoende av genre så hämtar jag ideer från de "stora" serierna Babylon 5, Star Trek, Star Trek Voyger. Från filmer som Blade, Sagan om ringen (både gamla och nya), Star Wars (episka berättelser ni vet), Aladdin (Disneys), armageddon eller andra mer eller mindre häftiga storslagna historier där någon/några räddar världen.

Böcker finns det så oerhört gott om. Som jag nämnt Hambly, Tolkien, Lewis, Hienlien, Asimov, Johansson, Jan Mårtensson (deckarn inte poeten), Bertil Mårtensson, Harrison, Eddings, McKillip, Fiest + Wurts, Hobb, Cooper, Pierce, Rowling, Wies + Hickman, Jordan, Kerr, Brooks, G.G. Kay och många fler. Alla går att använda till att förveckla vilken typ av historia som. Oavsett i vilken värld så finns det alltid lag och ordning som går att strula till. =)

När det gäller bildmaterial så tittar jag med glädje på Michelangelo, Vallejo och grabbarna är också helt ok, även om jag föredrar damerna lite mer påklädda. =) Serietecknare finns det gott om goda snubbar, men tyvärr är dem lite svåra att hitta tycker jag. Jag har visserligen fastnat för Bourgeon, men det är för skildringar av miljön. Annars läser jag och får dumma ideer av Modesty Blaise (all time favorit)

Spelmässigt får jag inspiration från alla möjliga spel och det gäller även spel jag inte spelar. Några exempel, Dungeons and Dragons, Rolemaster, En Garde, Skuggornas mästare, Cossacks, Heroes of Might and Magic, Diablo (I-II), Space Invaders, Super Mario Bros mfl.
Ja egentligen allt du kan tänkas snubbla på som har minsta bild eller story att bygga på. Det räcker ju för tusan med en enda liten kommentar för att man ska kunna få idéer.

Tidningar är inte många just nu. Men ja, Norrtälje Tidning, agent X9, en drös med gamla serietidningar (camelot 2000 bla) Allt som det står något ord i kan man ju få ideer från.

När det gäller faktaböcker dräller det i huset av dem. Rent praktiskt är dem oftast försedda med mycket bilder för att få dumma ideer från. Böcker som är gjorda för barn/ungdommar är jättekul. Sedan finns det ju biblarna -vapen, -dräkter osv.

När det gäller musik så den klassiska musiken från Star Wars, Klassisk musik (Bolero, Per Gynt etc) Gregorian, Altan, Medievel Carols, Irländskt, Folk och rackare mm....

Utöver detta så är långa skogspromenader med maken något som kan få en till dumma ideer. Besök på museum och historiska platser ett annat sätt att få dumma ideer. Till och med en tur in till tokholmen kan ge mycket dumma ideer. Tunnelbanan. *spinner lätt* Människor och tal med djur...

Rising

Vila i frid
Re: Kort kort OT (=Off Topic)

"Huh. Kusligt. Kan svära på att jag alldeles nyligen läste en ordvits som den där."

Det är ju en typiskt gammal ordvits. Typ "heter det mitt ister eller min ister?" "-Mitt ister." "Okej, då är det där vår statsmittister" osv. Jag kan inte ta credit för det.

"Mats, som undrar hur Rising kan läsa Darling när han i övrigt tycks vara begåvad med God Smak™"

Sorry. Jag är verkligen Darling-målgruppen numero uno. Kewl & klurig skräpkultur, det är min kaka, det. Jag framstår ju bara som en snobb för att jag hatar DnD och dungeoncrawling. Sååå finkulturell är jag ju inte.

/Rising
som inte gillar att det blev så mycket OT här

Rickard

Urverk speldesign
Ledsen att skriva det, men jag tänker inte lasta upp en massa titlar.. Mestadels för att jag är så dålig på att komma ihåg dem.. Istället tänker jag skriva vad de kan ge upphov till.. Om du verkligen undrar så säg "allt".. Allt kan insperera mig..

Filmer - Karaktärsdrag, mijöer. (Ex. Den homosexuelle torpeden i "The Mexican", spelad av Sopranos-killen Tony. Tror det var den filmen, iaf.)
Bilder - miljöer, miljöbeskrivningar.
Dataspel - händelser, personers agerande.
Tidningar - Föremål, händelser, personbeskrivningar.
Faktaböcker - Detaljer i spelvärlden som sker i "bakgrunden".
Rollspelsböcker - Uppslag till äventyr, mijöer, personer.
Böcker - Karaktärersdrag, små händelser, föremål, sysselsättningar, levnadssätt.
Forum/mailinglistor - I stort sett alla punker jag kan räkna upp.
Rollspelande - spelledartekniker och misstag.
Spelledande - spelarnas tankesätt och reaktioner mot nya saker/beskrivningar/tvistar/handouts/bla, bla, blaa.
Verkliga livet - mimik, kroppsspråk, uttal och betoningar, personligheter, känslobeskrivningar, föremål, miljöbeskrivningar, praktiska erfarenheter, skadebeskrivningar, hur samhället fungerar.

Verkliga livet (när jag är ute på stan, umgås med folk, arbetar/pluggar) ger upphov till mest insperation och böcker kommer på andraplats (även om det kanske inte ser så ut).

~Tro inte att [color:448800]Han</font color=448800> har kommit ihåg att skriva ner allt

Ymir

Liten kantbaron
Nu får jag ju inspiration till mitt spelledande och spelande från alla möjliga håll, precis som de flesta lär få, men några saker har ändå påverkat och influerat framförallt min spelledarstil mer än andra, eller givit anmärkningsvärda mängder inspiration:

Filmer/TV-serier
Här är framförallt Neon Genesis Evangelion och Hakkenden serier som influerat mitt spelledande mycket. Annars utmärker sig Riket, The Ninth gate, Kejsaren & Mördaren, A Chinese Ghost Story, Sjöjungfrun i Shanghai och allt av Zhang Yimou. Överlag är östasiatisk filmkonst en stark inspirationskälla för min del.

Bilder/konstnärer: Håkan Ackegårds underbart stämningsfulla bilder gör mig fantasy-sugen så fort jag ser dem. Conan-omslagsillustratören 'Norem' är en annan favorit, liksom serietecknaren Gregorz Rosinski. Likt Rising är jag barnsligt förtjust i gamla ryska planscher, och Ivan Bilibins sagolikt vackra bilder är fastetsade i mitt hjärta för evigt. Kinesiska träsnitt kan ofta få inspirationsnerven att rycka till, liksom vackra landskapsmålningar från äldre tider.

Spel: Japanska konsolrollspel, främst Final Fantasy 6-7 och Secret of Mana, har influerat mig mycket. Planescape: Torment och Starcraft är det enda som utmärker sig det minsta på datorspelsfronten. Bland rollspelen är Eon, Drakar och Demoner Chronopia och Vampire källor till mycken inspiration - speciellt Vampires ofta extraordinärt välskrivna kampanjmoduler brukar drypa av det.

Tidningar (tolkar det som: tecknade serier). Conan, helt överlägset. Peter Madsens 'Valhall' är ett annat mästerverk. Fantomentidningen har också bidragit med en hel del, speciellt de historiska episoderna och biserierna Thorgal och Herman Storm. Lars Magnars Enoksens 'Nattens Drottning' härskar för övrigt. Elfquest, Prins Valiant, Neon Genesis Evangelion, Blade of the Immortal och Laiyna är andra inspirationskällor.

Faktaböcker: Bonniers världshistoria 4: Österns storriken, R.W Guisso - Den Förste Kejsaren, Dick Harrison: Stora Döden, Erik Hildinger: Warriors of the Steppe, Alf Henriksson: Byzantinsk Historia, Alla Tider - En Världshistoria, R. Broby-Johansen: Kropp och Kläder - Klädedräktens konsthistoria, Rollspelet Viking (rena faktaboken).

Böcker: Den poetiska Eddan, Göran Malmqvist - Det förtätade ögonblicket (tolkningar av Tanglyrik), Kyokutei Bakin - Nansou Satomi Hakkenden, Su Tong - Den Röda Lyktan, Anne Rice - En Vampyrs Bekännelse, Ivan Bilibin - Ryska folksagor, Lars Magnar Enoksen - Odens korpar (roman skriven utan låneord), allt av Kerstin Ekman, Robert E Howard, David Eddings, T.H. White, Sue Harrison, Stephen Donaldson, Guy Gavriel Kay och tantsnusk i största allmänhet.

Annat:
Vår världshistoria: Den största inspirationskälla som finns. Tragiskt att så många är så okunniga om den.
Musik: Enyas musik är nog den största inspirationskälla jag har, utöver historien. I övrigt utmärker sig Enigma, Dadawa, Nåid, Hildegard av Bingen, Nordman, Wang Fei, Dead can Dance och Theatre of Tragedy.
Gothkultur: Fråga inte. Ångest, mörker, mystik och blod. Ja tack.
Mig själv: I grund och botten kommer all inspiration från min egen, hopplöst romantiska hjärna.

- Ymir, avslutar sin avhandling.

DanielSchenström

Swashbuckler
Oavsett spelvärld? Dangit ;)

Vilka filmer?
Vilken film som helst som utspelar sig i en miljö liknande den spelvärld man har. Några slumpmässiga tips: Jumanji, Time Bandits och Star Trek The Motion Picture.

Vilka bilder/konstnärer?
Nästan allt av Larry Elmore. Vad jag gillar med honom är speciellt hans miljöer, molniga skyar, klippiga berg. Inte bara stela fantasypinuper.

Michael Whelan. Trollska miljöer.

Robh Ruppel. Snudd på fotorealism ibland och fantasy (och science fiction) motiv.

En hel del av dem i fantasysektionen på arthistory.cc

Vilka Spel?
Tja, nu spelar jag en massa tv och dataspel men det har inte inspirerat mig till rollspelen. Det har däremot inspirerat mig till att göra ett tv-spelsbordsrollpel. Musiken kan däremot vara inspirerande men det kommer vi till senare.

Tidningar?
Illustrerad vetenskap, National Geographic, Dragon Magazine, Uncanny X-men, X-men, Sandman, Cerebus, EDGE.

Vilka faktaböcker?
Stephen Hawkins Universum, Architecture a visual guide, Heraldry.

Böcker?
Hela Stiftelseberättelsen.

Annat?
Musik, tv-serier, titlar, och livet.
Musik: Black Sabbath, Iron Maiden, Tori Amos, Billy Idol, stämningsmusik som Soundtracks (exempelvis Shenmue, Xenogears, Kongo, Dawson's Creek).
Tv-serier: Twin Peaks (jag älskar stora persoongallerier, bisarra personer och mysterier så det passar mig alldeles utmärkt.)
Titlar_ En hel del av mina äventyr har blivit till när jag läst en cool titel på en skiva, en låt, en fiolm, eller ett rollspelsäventyr. Man kan liksom höra hela idén i namnet och så är man igång.
Livet: Allt kan i princip få mig att vilja skapa, soligt väder, grannungarnas gapande, dagstidningarnas rubriker, mönstret på mormors sammetstapeter, löv som faller. Jag är nog yrkesskadad.