Men sedan så är jag ute på lite hal is, när det t. ex gäller SciFi.
Är lite mer intresserad av vad det finns till just SciFi.. Är lite sugen på att läsa just lite mer sådana böcker..
Skillnaden mellan science fiction och all annan form av litteratur är att science fiction har mycket svårt att åldras med värdighet. En femtio år gammal bok som handlar om den tid den skrevs känns fortfarande intressant, medan en 50 år gammal science fiction-bok kan kännas hur mossig som helst, framför allt vad gäller beskrivningar av teknologi.
Det finns dock en del äldre författare som man kan rekommendera. I alfabetisk ordning:
Isaac Asimov: Stiftelsetriligin, Robotnoveller och romaner. Massor av titlar. (Finns på de flesta bibliotek.)
John Brunner: Stand on Zanzibar. (En av mina favoritböcker, som känns förvånansvärt modern, förutom datorerna förstås.)
Arthur C Clarke: 2001 och Möte med Rama.
Philip K Dick: Har jag läst rätt lite av, men Mannen i det höga slottet brukar rekommenderas. Jag har gillat de noveller jag läst av honom också.
Robert Heinlein: Är jag personligen inte så förtjust i, men han brukar nämnas bland de stora. Stjärnsoldat (Starship Troopers) är det enda jag läst av honom som jag tyckte var speciellt bra.
Men skit i de där gamla gubbarna, läs något nyare istället, till exempel:
Iain M Banks: Consider Phlebas, The Algebraist eller The Player of Games till exempel.
Greg Bear: The Hammer of God eller Moving Mars.
David Brin: Startide Rising eller The Uplift War.
Orson Scott Card: Ender's Game.
Greg Egan: Distress eller valfri novellsamling.
Alastair Reynolds: Chasm City eller Diamond Dogs/Turqoise Days.
Dan Simmons: Hyperion och uppföljare.
Neal Stephenson: Snow Crash eller Cryptonomicon (som inte är SF, men läs den ändå).
Nu glömde jag säkert någon viktig författare, men det var nog tillräckligt många tips ändå.
/tobias