Nekromanti Inspirationstips (främst film)

The_Gorger

Hero
Luce e pace, gondicadiggare!

Om några helger är det dags för en spån-helg till vårens GothCon-scenario. Innan man börjar med något är det ju bra med lite inspiration, så jag tänkte be om filmtips. Än så länge har vi bestämt att vi skall se Sinbad-Legenden om de sju haven, samt den gamla filmen om de tre musketörerna (om vi får tag i den). Nå, mer?

Rickard

Urverk speldesign
Slaghökarna med Errol Flynn är väl vettig? Zorrofilmerna visar lite swashbucklingstrider. Röda nejlikan har ett gäng fina fäktningsscener.

/Han som alltid känner att han glömt filmer när han föreslår sådana här saker

The_Gorger

Hero
Bra tips! Men...

Har du några tips med fauner/tritoner/minotaurer/kentaurer? Främst de två senare. Den enda filmen vi kuna komma på var Narina, men den... tja.

Förslag?

[Edit]Någon idé om vart man kan få tag på den gamla otecknade Simbad TV-serien? Jag kommer ihåg att jag gillade den skarpt när jag var liten. Den skiljer sig ju en del från den tecknade dreamworksfilmen vi skall se (som för övrigt är en av mina favoritfilmer).

Nightowl

Champion
Re: Bra tips! Men...

Tyvärr. De är inte direkt cineastiska skapelser. Å andra sidan, ska man hårddra det är de alla på sätt och vis karikatyrer av människotyper. Nu har jag fullständigt hjärnsläpp, men det kom för inte så länge sedan en film om Attila, och kentaurer är i stort sett mongoler som växt ihop med sina hästar. Conan-filmernas zen-fascism är ganska så minotaurisk (jag brukar kalla dem spartaner med horn). Och faunisk kultur är ganska lik stereotyper om zigenare/romer (jag brukar dessutom addera "vitas fördomar om svarta" till soppan - "hornlösingar kan inte hoppa", liksom). "Svart katt - vit katt" är en JÄVLIGT faunisk film... :gremlaugh:

Narnia är inte så bra, eftersom det bara är kroppsformen de har gemensam med Gondicas ickemänniskor. Det är som att studera tomtens "elves" i någon amerikansk julfilm innan man ska spela noldor, ungefär... :gremgrin:

Erik, god jakt

The_Gorger

Hero

Svart katt, vit katt är ju perfekt som faunfilm, men då detta var ämnet för förra årets scenario, så tror jag att det blir få fauner. Kanske någon av de mer omtyckta karaktärerna gör ett inhopp som en mindre biroll?

Conan är ju inte fel att se om.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
12 minotaurer + en människa

Minotaur-kämpe: "Hur lärde du dig midhaladh?"

Ibnit tem-Fadlan: "Jag lyssnade."

The_Gorger

Hero

Okej, nu är den sedd. Den var inte särskilt bra, men att det skulle gå att överföra på minotaurer kan jag mycket väl tänka mig. Ett framtida scenario kanske.
Dock tyckte jag att den 13:e krigaren också handlade mycket om det som jag tycker är tråkigt i Gondica. Äventyrarna stöter på mystiska monster, det visar sig vara vanliga killar i masker. Jfr beskrivningen av t.ex. enhörningar i Gondica.

Är det någon som vet vart man kan få tag på sjuttiotalsinspelningen av de tre musketörerna? Vi prövade både de lagliga och olagliga kanalerna.
Det vi skriver på blir iofs inte så heroiskt, men nästa grej efter det här kommer att bli ett riktigt äventyr!

[Edit] Just det, en lustig händelse. Jag sade till min kompis när vi skulle se den 13:e krigaren: Tänk dig att vikingarna är minotaurer och att araben är en människa... Det kom inte ut riktigt som jag hade tänkt mig :gremsmile:

Rosen

Myrmidon

Äventyrarna stöter på mystiska monster, det visar sig vara vanliga killar i masker. Jfr beskrivningen av t.ex. enhörningar i Gondica.

Enhörning: "Och vi skulle ha lyckats också, om det inte hade varit för de där snokande ungarna!"

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Äventyrarna stöter på mystiska monster, det visar sig vara vanliga killar i masker.
Om man ska tackla just det där på bra Gondica-sätt, så ska de mystiska monstren vara något helt annat läskigt än vad äventyrarna har trott. En grej som hela tiden finns i mitt bakhuvud när jag gör Gondica-saker är att folk i spelvärlden feltolkar märkligheter så att oväntade vändningar uppstår.

Nightowl

Champion

vanliga killar
Det där är ett ovanligt sätt att stava subhumana överlevande neanderthalare som dyrkar en underjordisk ormgudinna... :gremelak:

Jag tycker vanliga orcher och Bauer-troll är bra mycket tråkigare och mindre läskiga väsen än grottmänniskorna i filmen, så vi har en mycket klar skillnad på vår uppfattning om vad som är häftigt här. :gremlaugh:

(Hade det däremot VARIT just några vanliga bönder i masker hade jag hållit med om att det varit ganska beigt. Men monster som visar sig vara en ANNAN sorts monster har jag svårt att se det felaktiga i...)

Erik